معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه عصر روز شنبه بعد از نشست با همتای روسی خود با تشریح مذاکرات صورت گرفته بین دو هیات اظهار کرد: حضور نیروهای ایرانی در هر شکل و سطحی در بحران سوریه بر اساس درخواست دولت سوریه و توافق دو کشور ایران و سوریه انجام شده است.

به گزارش جماران، حسین جابری‌انصاری در جمع خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در جریان توافق اخیر روسیه و آمریکا، مبنی بر این‌که روس‌ها به درخواست رژیم صهیونیستی پذیرفته‌اند که نیروهای ایرانی که در جنوب سوریه از جمله مرزهای اردن و رژیم صهیونیستی حضور نداشته باشند، تصریح کرد: حضور نیروهای ایرانی در هر شکل و سطحی در بحران سوریه به درخواست دولت سوریه و توافق تهران و دمشق بوده و به توافق هیچ طرف منطقه‌ای و بین‌المللی منوط نیست.

وی گفت: توافق دیگران در مورد ایران حتی اگر انجام شود، هیچ نتیجه عملی موثری در مورد حضور ایران نخواهد داشت.

معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه با اشاره به استراتژی ایران در ارتباط با بحران سوریه و حل آن از طریق سیاسی گفت: ایران در مورد سوریه علاقه‌مند نبوده و نیست که به شکل گسترده‌ای در این بحران دخالت داشته باشد. ما به شکل محدود و حساب شده و براساس درخواست دولت سوریه و توافقی که در این ارتباط بین دو کشور ایجاد شده، حضور خود را در این کشور ترتیب داده‌ایم. هدف ما بازگشت ثبات و آرامش در سوریه است. ما به دنبال پایان هرچه سریع‌تر بحران در سوریه هستیم. ما به دنبال گسترش حوزه مداخله خود در سوریه نیستیم و همان‌طور که اشاره کردم آنچه که برای ایران اهمیت دارد پایان هرچه سریع‌تر بحران و فاجعه انسانی در سوریه و روند تخریب مستمر این کشور است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حل بحران سوریه موضوع مهم انتخاب ملت سوریه و تعیین‌تکلیف سرنوشت این کشور توسط مردم این منطقه است، افزود: سطح حضور، مشارکت و مداخله ما در این بحران بر اساس این اهداف اساسی بوده و ما بر اساس توافق با دولت سوریه این حضور را داشته‌ایم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده در نشست اخیر آستانه که در تیرماه در پایتخت قزاقستان برگزار شد، هیاتی از فرانسه نیز حضور داشته است، تصریح کرد: در روند مذاکرات آستانه همواره هیات‌های مختلفی از دیگر کشورها در حاشیه‌نشست‌های آستانه حضور پیدا می‌کنند. البته آنها در خود نشست آستانه حضور ندارند و در روند آستانه ایران، ترکیه، روسیه سه شریک اصلی هستند که ضامن اصلی توافقات صورت گرفته در روند این نشست‌ها محسوب می‌شوند.

جابری‌انصاری افزود: برخی از طرف‌ها و کشورها به عنوان عضو ناظر در این نشست‌ها حضور پیدا می‌کنند اما نماینده سازمان ملل که آنها در جلسات رسمی و علنی حضور دارند و همان‌طور که اشاره شد در حاشیه این نشست‌ها هیات‌های مختلفی از دیگر کشورها از جمله فرانسه حضور پیدا می‌کنند و به رایزنی دیپلماتیک با دیگر هیات‌ها می‌پردازند اما تاثیر و دخالت مستقیم در روند آستانه ندارند و در این روند و مذاکرات سه کشور ایران، روسیه و ترکیه و همچنین دولت سوریه و گروه‌های معارض نقش اصلی و مستقیم را دارند و دیگر هیات‌ها عضو ناظر هستند که در اجلاس‌های رسمی و عمومی آستانه حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: هیات فرانسه از اولین نشست آستانه تا کنون در حاشیه اجلاس‌های آستانه حضور پیدا کرده و در حاشیه نشست آستانه 5 دیداری بین هیات ایرانی و فرانسوی صورت گرفت و دو هیات رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی در مورد بحران سوریه انجام دادند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.