ایران و عربستان حج را از مسائل سیاسی جدا می دانند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال سهمیه زائران ایرانی برای حج تمتع با 35 درصد افزایش به 86 هزار و 500 نفر رسیده است.

به گزارش جماران، جمعه در همایش توجیهی - آموزشی حج تمتع استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در دانشگاه فرهنگیان مشهد، اظهار کرد: حج امسال با توجه به فضای سیاسی بین ایران و عربستان و قطع ارتباط سیاسی آنها از شرایط ویژه و خاصی برخوردار است.

وی بیان کرد: تصمیم گیری در خصوص اینکه حج امسال برای ایرانیان برگزار شود یا نشود، یا مذاکره با عربستان انجام بگیرد یا نگیرد، در حوزه اختیار سازمان حج و زیارت نبود و تصمیم گیری با شورای عالی امنیت ملی است.

محمدی گفت: تحولاتی که در عربستان رخ داد و رسانه ها در فضای مجازی نیز در مخالفت با رفتن به حج و روابط دوجانبه تبلیغ کردند، منجر به تصمیم گیری مجدد در خصوص برگزاری مراسم حج از سوی شورای عالی امنیت ملی شد.

وی خاطر نشان کرد: تقریبا اوایل دی ماه سال گذشته شورای عالی امنیت ملی تصمیم به برگزاری مراسم حج از سوی سازمان حج و زیارت گرفت، از این رو این سازمان مکلف به برگزاری مراسم حج به صورت عزتمندانه توام با امنیت و آرامش برای زائران شد که بخشی از این معطوف به خدماتی است که باید به درستی ارائه شود و نیز اطلاعاتی است که باید در خصوص برخی مسائل از سوی مدیران کاروان ها به حجاج داده شود.

وی اظهار کرد: مراسم حج امسال از چند منظر متفاوت از سالهای گذشته است، زیرا روابط سیاسی بین 2 کشور عربستان و ایران به کلی قطع بوده و به این معنا که سفارت یا کنسول گری ایران در کشور عربستان وجود ندارد و این موضوع کار را سخت و ارتباط با دستگاه های اجرایی و خدماتی عربستان را به منظور ارائه بهتر خدمات به زائران ایرانی مشکل می کند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مذاکرات ایران با عربستان در خصوص برگزاری مراسم حج، به طور معمول 2 ماه بعد از اینکه نخستین کشور با عربستان وارد مذاکره شد، انجام گرفت و این مساله خود به خود در فراهم کردن زمینه ارائه خدمات به زائران ایجاد وقفه کرد.

محمدی اظهار کرد: تقریبا 2 ماه به طول انجامید که در خصوص حضور ایرانیان در مراسم حج به توافق برسیم و زمینه حضور همکاران این سازمان برای تامین مسکن، تغذیه و امکانات دیگر در عربستان فراهم شود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال با توجه به اینکه بخشی از طرح توسعه مسجد الحرام در مدینه به بهره برداری رسیده ، عملا عربستان 500 هزار زائر به زائران امسال اضافه کرده است اما خدمات در مدینه هیچ تفاوتی با سالهای گذشته ندارد.

وی بیان کرد: با مذاکراتی که انجام شد، 35 درصد به زائران حج تمتع امسال ایران اضافه شد، به این معنا که سهمیه 64 هزار نفری ما به 86 هزار و 500 نفر رسید لذا دایره خدمت رسانی به این زائران نیز توسعه بیشتری یافته است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به اینکه حجاج ایرانی در مراسم حج سال 94 شرکت نداشتند، بخشی از امکانات و زیرساخت های خدماتی کشورمان در عربستان از جمله هتل ها و آشپزخانه ها از دست رفته اما با وجود این شرایط امسال هتل های رزرو شده برای حجاج ایرانی به مراتب از سالهای گذشته وضعیت بهتری دارد و کشورمان دارای تعدد هتل در عربستان شده است.

محمدی افزود: شرایط اسکان زائران در مکه به مراتب بهتر از مدینه است، وضعیت در مدینه به گونه ای است که حتی برخی کشورها از حضور در این شهر در حج امسال خودداری کرده اند زیرا تعداد تخت های موجود در هتل های مدینه 50 درصد کمتر از حد مورد نیاز است لذا امسال ناگزیر شدیم مدت اقامت زائران ایرانی در مدینه را به پنج شب و 6 روز تقلیل دهیم.

وی بیان کرد: برگزاری حج امسال تصمیم نظام جمهوری اسلامی است که بر مبنای تعهدات بین دو کشور انجام گرفته و عربستان متعهد شده که خدمات لازم را به حجاج ایرانی عرضه کند اما در این میان مدیران کاروان های حجاج ایرانی نیز نقش مهمی ایفا می کنند.

وی اظهار کرد: مدیران کاروان حلقه وصل بین سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با زائران هستند و باید برنامه های پیش بینی شده برای زائران را به خوبی اجرا و رضایت آنان را جلب کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حج امسال با توجه به روابط سیاسی بین 2 کشور و شرایط شهرهای عربستان از حساسیت بالایی برخوردار است که اگر مدیران کاروان های حج به خوبی آگاهی های لازم را در خصوص برخی مسائل از جمله روابط 2 کشور و وضعیت هتل های عربستان به حجاج بدهند و زائر ایرانی با اطلاعات کامل وارد عربستان شود، جلو بروز بسیاری از مشکلات گرفته می شود.

محمدی افزود: نظام جمهوری اسلامی امسال موضوع حج را کاملا جدا از مسائل سیاسی دو کشور دانسته که این نگاه در دولت عربستان نیز وجود دارد، لذا با وجود نگاه رسانه ای 2 کشور و تبلیغاتی که در عربستان علیه شیعیان می شود باید مدیران کاروان ها زائران را به گونه ای توجیه کنند تا ضمن اطاعت از قوانین آن کشور و در نظر گرفتن برخی محدودیت ها و رعایت برخی مسائل، زمینه ساز بروز مشکل برای خود و کشور ایران نشوند.

وی توجیه زائران حج تمتع در خصوص عدم آوردن برخی داروهای ممنوعه و همچنین لپ تاب و رعایت برخی مسائل توسط مدیران کاروان های حج را مورد تاکید قرار داد.

محمدی در خصوص هزینه های حج امسال نیز گفت: اگرچه به ظاهر قیمت ها نسبت به سال 94 افزایشی نیافته اما در مجموع برای هر نفر 30 میلیون ریال ارزانتر درآمده، ضمن اینکه سازمان حج و زیارت تقریبا برای خدمت رسانی بهتر برای هر زائر امسال هفت میلیون ریال بیشتر هزینه کرده است.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: امسال از این استان هشت هزار و 800 زائر در قالب 64 کاروان شامل 34 کاروان مدینه قبل و 30 کاروان مدینه بعد به حج تمتع اعزام می شوند.

جواد شاد افزود: تاکنون کارهای لازم مربوط به 54 کاروان استان انجام شده و 9 کاروان باقیمانده نیز تا فردا به اتمام می رسد.

همایش یکروزه آموزشی توجیهی عوامل حج منطقه 4 کشور با حضور 450 نفر از عوامل کاروانها، مجموعه ها و آشپزخانه های حج 96 خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در مشهد برگزار شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.