«اگر واقعا قانونی برای ایجاد محدودیت ریاست برخی افراد در فدراسیون‌ها وجود دارد، چطور برخی از چند دهه قبل هنوز در یک فدراسیون هستند؟ این همه ورزشکار تحصیلکرده و قهرمان بزرگ داریم که تجربه مدیریتی هم دارند. جالب است که ورزشی‌ها را به ورزش راه نمی‌دهند و جای دیگر هم که می‌روند، همین سیاسیون علیه آنها جبهه می‌گیرند.»

به گزارش جماران، کمتر از ٢ماه تا پایان کار اعضای شورای شهر تهران باقی مانده و قهرمانان ورزشی که در چند دوره اخیر حضور گسترده‌ای داشتند، با توجه به آرای پایینی که کسب کردند، فعلا باید سیاست و امور مدیریت شهری را کنار گذاشته و شاید به فکر بازگشت به حوزه ورزش بیفتند. البته این‌ که چقدر فضا برای بازگشت افراد ورزشی شورای شهر به جامعه ورزش و پست‌های مدیریتی و فنی وجود دارد، خودش یک بحث جداگانه است اما بعید هم نیست، سیاست آنها را آن‌ قدر درگیر خودش کرده باشد که هوای بازگشت به ورزش را نداشته باشند.

جایگاه‌هایی که از دست رفت

شاید اگر امثال عباس جدیدی، ‌هادی ساعی، علیرضا دبیر و حسین رضازاده به خاطر اهداف غیر ورزشی راهی شورای شهر نمی‌شدند، در چند‌ سال اخیر جایگاه خوبی برای خود در ورزش دست و پا کرده بودند. حسین رضازاده وقتی کاندیدا شد و رأی آورد، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بود و به دلیل قانونی که اعضای شورای شهر را از حضور در انتخابات فدراسیون‌ها منع می‌کرد، نتوانست برای دوره بعدی ثبت‌نام کند و جای خود را به علی مرادی داد. ‌هادی ساعی نیز قصد داشت جای سیدمحمد پولادگر را در رأس فدراسیون بگیرد اما بعد از درگیری بر سر حضورش در انتخابات در نهایت مجوز نگرفت و پشت در ماند. عباس جدیدی نیز با این‌ که شانس بالایی برای شکست‌ دادن رسول خادم در انتخابات فدراسیون کشتی نداشت، ثبت‌ نام کرد و او نیز به انتخابات راه داده نشد. تنها سمتی که برای قهرمانان ورزشی شورای شهر باقی مانده، نایب‌رئیسی علیرضا دبیر در کمیته ملی المپیک است که آن هم شغل محسوب نمی‌شود. با این حال دبیر هم اگر عضو شورای شهر نبود، می‌توانست به سمت‌های بالاتری در انتخابات کمیته ملی المپیک همچون ریاست و دبیر کلی فکر کند.

فرار به موقع خادم

رسول خادم نیز همراه علیرضا دبیر، ‌‌هادی ساعی و چند عضو ورزشی دیگر در دوره سوم شورای شهر حضور داشت اما او با این‌ که شانس بالایی برای رسیدن به شورای پنجم داشت، تصمیم گرفت فرار به موقعی از سیاست داشته باشد و به جایگاه اصلی خودش هم که همان ورزش و کشتی بود، بازگردد. قهرمان سابق کشتی جهان و المپیک بعد از سرمربیگری در تیم‌ ملی کشتی به‌ عنوان رئیس فدراسیون کشتی انتخاب شد و در سال‌های اخیر نیز توانسته با مدیریت قابل قبول خود افتخارات زیادی را برای کشتی به دست آورد و حتی کرسی بین‌المللی در اتحادیه جهانی کشتی هم کسب کند.

مدیران ورزشی یا ...؟

در میان اعضای شورای شهر تهران در دوره چهارم ٢ مدیر ورزشی هم جای داشتند. حبیب کاشانی، مدیر عامل سابق باشگاه پرسپولیس که هنوز هم مورد حمایت خیلی از اهالی ورزش به‌ ویژه پرسپولیسی‌هاست، در چند‌ سال اخیر با وجود عضویت در شورای شهر مدیریت تیم فوتبال امید را بر عهده گرفت اما با ادامه ناکامی در رسیدن به المپیک ٢٠١٦ او هم از ورزش دور شد. احمد دنیامالی، رئیس سابق فدراسیون قایقرانی هم یکی از افرادی بود که در زمان حضورش در شورای شهر تصمیم گرفت به ورزش برگردد. کار به جایی رسید که او برای گرفتن مجوز حضور در انتخابات استعفایش را از شورای شهر ارایه کرد اما بعد از برگزاری انتخابات و بازگشتش به فدراسیون قایقرانی اعضای شورای شهر با این استعفا مخالفت کردند تا او بازگشت ناموفقی به صحنه ورزش داشته باشد و به جایگاهش در شورای شهر تهران بازگردد؛ اگر چه همچنان در باشگاه ملوان به‌ عنوان رئیس هیأت‌مدیره فعالیت می‌کند. حال باید دید با پایان‌ یافتن حضور این ٢ مدیر ورزشی در شورای شهر آنها به فکر بازگشت به ورزش می‌افتند یا خیر.

ساعی: فضا برای بازگشت ما به ورزش مهیا نیست

هادی ساعی، قهرمان سابق تکواندوی جهان و یکی از پرافتخارترین ورزشکاران ایران در تاریخ المپیک که در دوره‌های سوم و چهارم شورای شهر حضور داشت، درباره احتمال بازگشت قهرمانان ورزشی به فضای ورزش بعد از پایان حضورشان در شورای شهر به «شهروند» می‌گوید: «با شرایطی که الان وجود دارد، بعید می‌دانم فضا برای بازگشت ما مهیا باشد. هنوز وزیر ورزش در دولت دوازدهم مشخص نیست و ورزش نیز همواره دستخوش حوادث بوده است. من و سایر دوستان که سال‌ها برای این کشور قهرمانی آوردیم، قطعا علاقه داریم در ورزش باشیم اما فعلا چیزی مشخص نیست. اگر سلطانی‌فر در وزارت ورزش بماند، به خاطر ثباتی که ایجاد می‌شود، وضع بهتر خواهد شد اما اگر قرار به تغییر دوباره باشد، برخی افرادی که سال‌ها در این ورزش هستند، باز هم خودشان را به وزیر جدید می‌چسبانند، چون ارتباطات خوبی هم دارند و کاسه داغ‌تر از آش هستند.»

وی همچنین می‌افزاید: «اصلا بحثم شخصی نیست اما اگر واقعا قانونی برای ایجاد محدودیت ریاست برخی افراد در فدراسیون‌ها وجود دارد، چطور برخی از چند دهه قبل هنوز در یک فدراسیون هستند؟ این همه ورزشکار تحصیلکرده و قهرمان بزرگ داریم که تجربه مدیریتی هم دارند. جالب است که ورزشی‌ها را به ورزش راه نمی‌دهند و جای دیگر هم که می‌روند، همین سیاسیون علیه آنها جبهه می‌گیرند.»

ساعی درباره برنامه خودش برای ورود به پست‌های فنی و مدیریتی ورزش نیز می‌گوید: «در بحث فنی که اصلا وارد نمی‌شوم چون همه چیز در اختیار فدراسیون است و من هم با مدیریت فعلی نمی‌توانم کار کنم. در بحث‌های مدیریتی نیز اگر هر سمتی به جز فدراسیون تکواندو باشد، استقبال می‌کنم، چون حالا با تجربه بیشتری وارد می‌شوم. رسول خادم یک نمونه حاضر است که تجربه مدیریت شهری را داشت و می‌بینید که در فدراسیون کشتی چقدر موفق بوده است. او توانسته تمام بزرگان کشتی را دور هم جمع کند، چون خودش ورزشی است و فدراسیون را محدود به چند نفر نمی‌کند. از سوی دیگر در فدراسیون تکواندو به دلیل حضور افراد غیر ورزشی شرایط این‌ گونه نیست و هر فردی که انتقاد کند، از فدراسیون دور می‌شود. این روزها هم که اکثر قهرمانان به خاطر عملکرد ضعیف فدراسیون انتقاد کردند و جایی در سیستم آقایان ندارند.»

... و شانس آخر

قطعا از این پس راه قهرمانان سابق ورزش که در شورای شهر کنار هم بودند، از هم جدا خواهد شد. با این حال یک نکته را می‌توان نقطه مشترک آنها دانست؛ این‌ که در صورت بازگشت به فضای ورزش برای اعاده حیثیت خودشان شاید فقط یک شانس دیگر داشته باشند. دوری این قهرمانان از ورزشی و حضورشان در شورای شهر انتقادات زیادی را هم از سوی افراد ورزشی و هم سیاسی در پی داشت. حالا ماموریت آنها در این بخش به پایان رسیده و باید دید آنها چقدر مایل به بازگشت به فضایی هستند که به آن تعلق داشتند. البته شرایط همان‌ طور که‌ هادی ساعی اعلام کرده، شاید مهیا نباشد اما ورزش هم می‌تواند با چراغ سبز امثال ساعی، دبیر، جدیدی و رضازاده که هم در بحث‌های فنی و هم مدیریتی سابقه کار دارند، استفاده کند. هر ٤نفر جزو مدال‌آوران المپیک بوده‌اند و در بالاترین سطح رویدادهای ورزشی رقابت کردند، پس با کمی انعطاف از سوی مدیران ورزشی به‌ ویژه فدراسیون‌ها و خود این قهرمانان می‌توان پتانسیل بالقوه‌ای را به ورزش کشور اضافه کرد. در نهایت باید دید دست سرنوشت چه شرایطی را برای قهرمانان دیروز و سیاسیون امروز رقم می‌زند و آیا آنها بعد از یکی، دو دوره حضور در شورای شهر فرد ورزشی می‌مانند یا مدیر سیاسی.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 696805
  • منبع: روزنامه شهروند
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.