در جهان دیجیتالی و به شدت به هم پیوسته امروز، زبان مفاهمه با دنیا و گفتمان و ادبیات دیپلماتیک از مهم ترین ابزارهای جنگ نرم در برابر دشمن و از کاراترین و موثرین اهرم های جلب افکارعمومی محسوب می شوند.

به گزارش جماران، در این فرآیند پیچیده نبرد پنهان و جنگ نرم و آرام دیپلمات ها به مثابه افسران جنگ نرم، در خط مقدم مقابله با زبان خشن و سیاست بی منطق دشمن قرار دارند و هرجمله، عبارت و حتی واژه ای می تواند همچون سلاحی قدرتمند به تخریب اهداف و برنامه های دشمن و تغییر وضعیت در میدان رزم سیاسی و دیپلماتیک بینجامد.
به حکم آیه شریفه'فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ' بدون تردید یکی از وجوه برجسته انقلاب اسلامی و نظام سیاسی – دینی برخاسته از آن، قدرت نرم ناشی از کلام رسا و منطق محکم آن است که در لسان وکلام رهبرکبیرانقلاب و رهبر فرزانه نظام، بخوبی و به کمال مشاهده می شود. 
سخن گفتن به زبان منطق و عقلانیت و استفاده از ادبیات و گفتمانی انسانی برای تاثیرگذاری بر افکارعمومی جهانیان، بخصوص در بیانات و اظهارات ریاست محترم جمهوری و وزیر امورخارجه کشورمان به خوبی و به کرات مشاهده شده است. 
در کنار این ظرفیت عظیم قدرت نرم نظام اسلامی، بهره گیری به هنگام و موثر از ابزارهای مدرن ارتباطی و رسانه های تعاملی و دیجیتالی از جمله توئیتر و فیسبوک از سوی مسئولین سیاسی کشور، بویژه مسئول دستگاه دیپلماسی؛ ظرفیت تازه ای به نام دیپلماسی دیجیتالی را درکنار دیپلماسی سنتی فراهم کرده و برمیزان تاثیرگذاری دیپلماسی نظام بر افکارعمومی، رسانه ها و حتی مسئولین سیاسی سایر کشورها بویژه کشورهای غربی افزوده است بگونه ای که دیپلماسی دیجیتالی و استفاده بهنگام و بهینه از رسانه های تعاملی و بهره گیری مناسب از زبان و واژگان بخصوص از سوی آقای دکتر ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران، توانسته علاوه بر جلب نظر افکار عمومی در کشورهای غربی، به چالشی جدی و کابوسی برای دشمنان و مخالفین نظام بخصوص دولت آمریکا و دولت های سرسپرده آن در منطقه بدل شود.
در جدیدترین مورد از کاربرد قدرت نرم زبان دیپلماتیک از سوی وزیرامور خارجه، آقای دکتر ظریف به سیاست تبعیض آمیز، ضدانسانی و بدون منطق دولتمردان آمریکا در منع ورود اتباع و شهروندان ایرانی به خاک آمریکا، واکنشی به غایت هوشمندانه و زیرکانه نشان داده و با زبانی عامه فهم و منطبق با درک افکار عمومی در غرب، این سیاست و اقدام کور و بی منطق را به استهزاء گرفته است. 
چون نیک نظر کنیم توئیت اخیر رئیس دستگاه دیپلماسی درباره ممنوعیت ورود مادربزرگ‌های ایرانی به آمریکا – در واقع سیاست‌های ضد تروریستی آمریکا را به استهزاء می‌گیرد و سفاهت و بی‌منطقیِ اقدامات کورکورانه و متعصبانه واشنگتن علیه ایران را به رخ افکارعمومی این کشور و جامعه بین‌المللی می‌کشد. 
وزیر امور خارجه ایران، بعنوان یک نخبه متخصص در زمینه حقوق بین الملل همچنین در این توئیت، از حقوق شهروندی صدها هزار ایرانی مقیم آمریکا که از حق قانونی و انسانی خود محروم شده‌اند، دفاع می‌کند. زبان گویا و واژگان دقیق و حساب شده توئیت آقای ظریف، آنچنان تاثیرگذار و پربسامد بوده که دو نشریه پرتیراژ و پرمخاطب گاردین و نیوزویک نیز به تفصیل به شرح و بیان آن پرداخته و بخصوص بر شرم آور بودن این اقدام دولت آمریکا و غیرانسانی و تبعض آمیز بودن آن تاکید کرده است. 
در واقع نقل قول و مرجع قرار دادن یک توئیت دوخطی و به ظاهر ساده از سوی این نشریات معتبر، خود بخوبی گویای میزان اثربخشی و توان بسیج افکارعمومی و رسانه های غربی از سوی وزیرخارجه کشورمان از طریق بهره گیری درست و به هنگام از زبان نرم دیپلماتیک و استفاده صحیح از ظرفیت های قدرت نرم توسط افسران جنگ نرم کشورمان است.
در واقع با همین زبان اعتدالی و استدلال قوی و با بهره گیری از یک دیپلماسی هوشمندانه است که امروز شاهد انزوای دولت جنگ طلب و مداخله جوی آمریکا در عرصه رویارویی سیاسی- دیپلماتیک با کشورمان هستیم که آخرین نمونه آن در جلسه اخیر شورای امنیت و گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود نسبت به برجام مشاهده شد که از قضا همزمان شد با سفر عزتمندانه و موفق دکتر ظریف به سه کشور مهم و تاثیرگذار اتحادیه اروپایی یعنی آلمان، ایتالیا و فرانسه، که برغم دست و پا زدن ها و تلاش های مذبوحانه خانم نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، هیچ یک از اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت حتی متحد راهبردی آمریکا یعنی انگلیس نیزحاضر به همراهی و تائید اظهارات خصمانه و ضد ایرانی نماینده آمریکا نشدند و بر حقانیت خط مشی و رفتار ایران نسبت به تعهداتش مهر تائید زدند و شکستی خفت بار را بر سیاست های ضد ایرانی دولت جدید آمریکا تحمیل کردند.
حال برماست که با حمایت از افسران جنگ نرم در عرصه دیپلماسی و دفاع تمام قد از دیپلمات ها و دیپلماسی فعال و عزتمندانه نظام بعنوان سربازان جبهه رزم دیپلماتیک؛هرچه بیشتر بر ظرفیت های قدرت نرم نظام بیفزایم و با همدلی و همزبانی، باعث هم افزائی ظرفیت ها و توانمندهای نظام در عرصه جنگ نرم شویم. بدون تردید قدرت نرم نظام، پشتوانه مستحکمی برای قدرت سخت و مکمل آن است و بایستی به موازات یکدیگر ارتقا یافته و در یک هم افزائی متقابل به تقویت یکدیگر بپردازند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.