استاندار اصفهان با انتقاد از این موضوع که چرا برخی رسانه‌ها و افراد بدون آگاهی اصفهان را پایتخت معضلات اجتماعی معرفی می‌کنند، تاکید کرد: اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و لاغیر؛ اصفهان نه پایتخت معضلات اجتماعی است و نه اینگونه که می گویند اوضاع بدی دارد ما در اعتیاد رتبه 19 در کشور و در طلاق رتبه 18 هم را داریم.

به گزارش جماران، رسول زرگرپور به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگار اظهار کرد: مواد مخدر جز سه تجارت پرس سود دنیا محسوب می‌شود و چیزی حدود یک هزار و 600 میلیارد دلار در سال گردش مالی دارد. 250 میلیون نفر ماده مخدر در دنیا مصرف می‌کنند که 5.2 میلیون نفر معتاد حاد هستند.

وی افزود: از هر هشت معتاد به مواد مخدر یک نفر ایدز و از هر دو نفر یک نفر هپاتیت دارند. کشور ما با کشوری همسایه است که 84 درصد تریاک دنیا را تولید می‌کند و همین موضوع باعث شده تا ایران از این بلای خانمان سوز دور نباشد. روی آوری به مواد مخدر در ایران با پنج عامل اساسی سیاسی و استکبار جهانی، رواشناختی، فرهنگی، محیطی و خانوادگی ارتباط دارد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه 21 آسیب اجتماعی توسط وزارت کشور احصا شد و سازمان آسیب‌های اجتماعی در این وزارت خانه در حال تشکیل است، ادامه داد: رهبری انقلاب همه این 21 آسیب را اولویت کشوری دانستند، اما اعتیاد، طلاق، فحشا و حاشیه نشینی از دید ایشان باید به طور جدی‌تر مدنظر باشند. هرچند ایشان فرمودند که 20 سال دیر به این موضوع پرداخت شده است.

اعتیاد عامل 65 درصد همسرآزاری ها

زرگرپور ادامه داد: 64 درصد معتادین متأهل، 20 درصد تحصیلات عالیه، 22 درصد در محیط‌های صنعتی فعال‌اند و متاسفانه این آسیب در بین دانش آموزان و زنان در حال افزایش است، این معضل اجتماعی خود موجب 65 درصد همسرآزاری ها، 55 درصد طلاق‌ها، 30 درصد کودک آزاری‌ها و 25 درصد قتل‌ها است. 54 درصد زندانیان استان اصفهان نیز به واسطه اعتیاد در زندان هستند؛ هرچند آمار زندانیان معتاد اصفهان 10 درصد بیشتر از متوسط کشور است، اما همه این افراد اصفهانی نیستند و اکثر به استان‌های دیگر مربوط می‌شوند.

وی با اشاره به دو رویکرد جدید در دولت 11 برای اعتیاد اظهار کرد: رویکرد اولیه این است که اعتیاد و مشکلات آن به سطح جامعه آورده شود و در بطن مردم باشد و آمار در به همین دلیل در سطح جامعه مطرح شد و استفاده از نهادهای مردمی برای مبارزه با مواد مخدر جدی‌تر گرفته شد. به همین منظور در سطح استان اصفهان 32 سمن در حال کار هستند، همچنین فعالیت‌های جدی فرنگی در خانه مدرسه و محل کار از فعالیت‌هایی است که باید صورت بپذیرد.

کشف 36 تن ماده مخدر در یک سال

استاندار اصفهان به رویکرد دیگر دولت 11 پرداخت و گفت: اشتغال بهبودیافتگان به طور جد مدنظر این دولت قرار دارد چراکه اکثراً افرادی که از بند این بیماری رها می‌شوند با مشکلات اقتصادی مواجه می‌شوند و به همین منظو از طریق صندوق کار تسهیلات 4 درصدی بلاعوض به این افراد داده می‌شود.

زرگرپور تصریح کرد: برخورد قاطع با خرده فروشان و معتادان متحاجر و همچنین پلمپ خانه‌های تیمی را در دستور کار قرار داریم همچنین سعی کرده‌ایم مبارزه با موادمخدر را علمی کنیم و در همین راستا پایانامه های دکترا را سعی کرده‌ایم به این سمت و سو ببریم؛ همچنین تحت پوشش قرار دادن درمان اعتیاد را نیز در دستور داریم؛ طرح کرامت نیز به بسیج واگذار شده و یکسالی می‌شود که در شهرستان فلاورجان این طرح در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه در یکسال گذشته در اصفهان 36 تن و 700 کیلوگرم انواع مخدر و روان گردان کشف شده است، افزود: به ترتیب تریاک، حشیش، مرفین و هردوئین از بیشترین فراوانی در کشفیات برخوردار بوده‌اند. در این رابطه 21 هزا نفر نیز دستگیر شده‌اند که 36 درصد خرده فروش، 40 درصد معتادین و 2.5 درصد زنان بوده‌اند.

استاندار اصفهان به سه ماهه ابتدایی سال 96 اشاره و اظهار کرد: 6 تن و 800 کیلوگرم کشفیات داشته‌ایم که در این رابطه 50 باند منهدم و 404 نقطه آلوده شناسایی شد تاکنون نیز 8 هزار و 269 نفر دستگیر شده‌اند که 3300 نفر معتاد بوده‌اند همچنین 45 مکان توقیف شده است.

رتبه 19 استان اصفهان در اعتیاد  

زرگرپور با انتقاد از این موضوع که چرا برخی رسانه‌ها و افراد بدون آگاهی اصفهان را پایتخت معضلات اجتماعی معرفی می‌کنند، تاکید کرد: اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و لاغیر؛ اصفهان نه پایتخت معضلات اجتماعی است و نه اینگونه که می گویند اوضاع بدی دارد ما در اعتیاد رتبه 19 در کشور و در طلاق رتبه 18 هم را داریم و در حاشیه نشینی نیز در میان کلانشهرها کمترین میزان مشکلات حاشیه‌ای را داریم این در حالی است که یکی از مهاجرپذیرترین استان‌های ایران هم هستیم.

وی در ادامه به صدا و سیما اشاره کرد و گفت: چرا صدا و سیما مدام از نداشته های اصفهان می‌گوید و تصور می‌کند که خدمت کرده است؟ مگر استان‌های دیگر صدا و سیماهایشان همواره از داشته‌های استان‌هایشان نمی‌گویند چرا در اصفهان مدام نداشته ها را می گویید و تصور می‌کنید خدمت کرده‌اید این خدمت نیست.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد معتادین اصفهان مرد و 9.8 درصد زن هستند تصریح کرد: 473 مرکز MMT که متادون را به اشکال مختلف در اختیار معتادان قرار می‌دهد و همچنین 9 مرکز کاهش آسیب اجتماعی و یک مرکز ویژه بانوان در استان وجود دارد که معتادان شرایط حاد و بی بضاعت را نگهداری می‌کند.

مرگ27 زن به دلیل اعتیاد 

زرگرپور تاکید کرد: سه مرکز دولتی خورشید، فارابی و مدرس و همچنین یک مرکز خصوصی در منطقه زیار به معتادان خدمات می‌دهند که در سال گذشته تاکنون دو هزار زن برای درمان مراجعه کرده‌اند که افزایش 107 درصدی را در این زمینه نشان می‌دهد همچنین در سال 95 چیزی حدود 27 زن به دلیل اعتیاد جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان در بحث اعتیاد سه شاخص مهم باید در نظر گرفته شود، افزود: کاهش سن ابتلا، نرخ رشد بانوان معتاد و استقبال از مواد صنعتی به جای مواد سنتی سه شاخصه‌ای است که باید جدی گرفته شود. البته باید این موضوع را در نظر بگیریم که در کشور یک چهارم معتادین مخدر صنعتی استفاده می‌کنند و جالب تر آنکه در سه شهرستان استان اصفهان اصلاً ماده مخدر صنعتی مصرف نمی‌شود.

استاندار اصفهان در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه با توجه به افزایش اعتیاد در میان بانوان و معضلاتی که این موضوع برای جامعه ایجاد می‌کند چه تمهیداتی اندیشه کرده‌اید؟ گفت: کمیته بانوان با حضور مدیرکل امور بانوان استانداری در شورای هماهنگی مواد مخدر ایجاد شده و تاکنون سه علت برای افزایش اعتیاد در میان زنان اصفهانی احصا شده است.

70 درصد زنان معتاد اصفهان غیر بومی هستند

همچنین مصطفی هادی زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: یک زن معتاد می‌تواند 8 تا 12 نفر دیگر را معتاد کند و نحوه ارتباط گیری زنان با یکدیگر به گونه‌ای است که گسترش اعتیاد نیز سریع تر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش مصرف قلیان در میان بانوان باب مصرف مواد مخدر را نیز باز کرده است از طرف دیگر به علت جمعیت دانشجویی بالایی که استان اصفهان دارد در مصرف روانگردان ها دانشجویان دختر 2.5 برابر دانشجویان پسر هستند و همین موضوع باعث شده تا آمار موادمخدر زنان در اصفهان افزایش داشته باشد البته باید این نکته را در نظر بگیریم که 70 درصد زنان معتاد در اصفهان اصفهانی نیستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.