علی بیگدلی کارشناس روابط بین الملل در خصوص تحریم های جدید امریکا علیه ایران گفت: در صورت ایجاد مانع در اجرای برجام یک شورای حل اختلاف تعیین شده است ما هیچ اقامه دعوایی به این شورا نداشته ایم پس تحریم ها با تعهد برجام هیچ مغایرتی نداشته و آن را به خطر نمی اندازد.

 

به گزارش جماران، وی ادامه داد: پیش نویس این تحریم از خیلی قبل تر در کمیته روابط خارجی مجلس سنا اماده شده بود منتها به خاطر انتخابات به تعویق افتاد. سفر آقای ترامپ به عربستان و ایجاد یک مثلثی علیه ایران؛ " عربستان، اسرائیل، امریکا" و استقبال بی نظیری که از ترامپ به عمل آمد، در حقیقت او را وادار کردند سیاست های خود را در برابر ایران تغییر دهد تا جایی که وزارت خارجه و برخی از اعضای کمیته خارجی سنا اعلام کنند: «ما به دنبال براندازی نرم حکومت ایران هستیم».

وی ادامه داد: این موضوع نشان دهنده این بود که؛ "فضا بشدت ضد ایرانی شده است" سخنرانی سفیر اسرائیل در امریکا هم این فضا را تشدید کرد و این تحریم ها بالاخره از صحن مجلس سنا با رای سنگینی تصویب و به مجلس نمایندگان فرستاده شد، اگر در مجلس نمایندگان هم با رای بالا مورد موافقت قرار بگیرد به دست ترامپ می رسد و تبدیل به قانون می شود.

دکتر بیگدلی افزود: اما یک تبصره در این لایحه گذاشته شده که باعث می شود ترامپ حق دخل و تصرف در این قانون را پیدا کند و ترامپ مطمئنا تحریم ها را کم نخواهد کرد و شاید با این فضای ملتهب خاورمیانه به حجم و شدت انها اضافه هم بکند.

این تاریخدان و پژوهشگر معاصر بیان کرد: امریکا از مدت ها قبل به دنبال تحریم ارگان سپاه بودند که آن را با تحریم های جدی مواجه کنند و اکنون فرماندهان برجسته سپاه و همچنین موسسات داخلی و خارجی که با سپاه در حوزه موشکی همکاری دارد را تحریم کردند .

وی در رابطه با اینکه؛ آیا این تحریم ها برای برجام خطرساز خواهد بود یا خیرتوضیح داد: پیش نویس مربوط به 4تحریم آماده شده بود؛ " مسائل موشکی، حقوق بشر، اقدامات ثبات زدای ایران در منطقه (دخالت ایران در امور کشورهای دیگر) و حمایت از تروریسم" که همه آن ها بطور کلی تبدیل به دو تحریم شد: «یک تحریم علیه سپاه و دیگری تحریم های عدم رعایت حقوق بشری ایران» که هر دو این ها ارتباطی به معاهده برجام ندارد.

این استاد دانشگاه اشاره کرد: در آیتم آخر برجام هم قید شده است که ایران حق تولید موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را ندارد. اختلاف ما با امریکایی ها هم در این است؛ " ما مدعی هستیم، این موشک ها قابلیت هسته ای ندارد ولی انها اصرار دارند که پتانسیل این قابلیت وجود دارد.

بیگدلی گفت: از طرف دیگر مساله "حقوق بشر" است که به کشور امریکا محدود نمی شود. در همه جای دنیا و اتحادیه اروپا هم به دنبال رفع این مسائل هستندف دولت های خیلی از سرمایه گذران بزرگ اروپایی به دلیل عدم رعایت حقوق بشر به آنها اجازه سرمایه گذاری در ایران را نمی دهند. بهرحال این دو مورد چهار بند تحریم را پوشش داده و یک فضای نامطلوبی را برای ما بوجود اورده است.

وی در خصوص واکنش کشور ایران به این تحریم ها اظهار کرد: برخی از مقامات اعلام کردند؛ تحریم های جدید برهم زننده برجام است و این اظهارنظر غلطی است این تحریم هیچ تناقضی با برجام ندارد تنها روح برجام را خدشه دار می کند. یکی از بندهای برجام این است که: "در صورت ایجاد هر گونه اختلاف در اجرای این معاهده یک شورای حل اختلاف تعیین شده که برای رفع اختلاف و مشکلات به این شورا باید اقامه دعوا شود" از انجا که ما هیچ اقدامی هم نکرده ایم اثبات می کند، با تعهد برجام هیچ مغایرتی نداشته است این تحریم ها غیر هسته ای است و ارتباطی با برجام ندارد و آن را هم به خطر نمی اندازد.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: در زمان تصویب برجام ما خوشحال بودیم، امریکایی ها مسایل حقوق بشری را گروگان نگرفتند و البته به نوعی زیرکی هم کردند و موارد حقوق بشری را از معاهده خارج نمودند تا مجبور نشوند برای مسایل حقوق بشر تصمیم آنی و لحظه ای اتخاذ کنند چون مساله حقوق بشر در ایران پردامنه محسوب می شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه: شورای امنیت ملی و وزارت خارجه گفته اند ما هم شرکت هایی که در همکاری با ایران به سر می برند را تحریم خواهیم کرد ولی به نظرم آن چنان تاثیری نخواهد داشت. این تحریم ها روی فضای اقتصادی ما بسیار تاثیر گذار است، شرکت های اروپایی که خیلی علاقمند به سرمایه گذاری در ایران بودند به دلیل نگرانی از تنبیه احتمالی امریکا خودشان را عقب می کشند. و از انجا که تا سرمایه گذاری خارجی هم وارد ممکلت نشود به هیچ وجه اقتصاد ما احیا نخواهد شد ما با مشکل مواجه می شویم افزود: سرمایه داخلی ما به تنهایی توانایی حل معضلات اقتصادی را نخواهد داشت اقتصاد ما یک اقتصاد کهنه و مندرس است و تکنولوژی آن باید نو شود که مشکل دیگری است. بنابراین این تحریم ها می تواند فضای اقتصادی ما را متشنج کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 677037
  • منبع: عصرایران
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.