پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ادعای همراهی قطر با ایران، ادعای درستی نیست و این کشور همواره در کنار کشورهای عربی منطقه موضع گرفته است.

 

به گزارش جماران، چاووش اوغلو روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در کویت در خصوص بحران میان قطر و برخی از کشورهای عربی مدعی شد: تا به این لحظه هیچ کشوری به اندازه قطر، ترکیه و عربستان، مقتدرانه در مقابل اقدامات ایران در منطقه نایستاده است.
وی ادعا کرد: هر سه‌ کشور همواره در مقابل اقدامات ایران مواضع روشن و صریحی داشته است.
وی با اشاره به قرار گرفتن قطر در موضوع یمن در کنار کشورهای شورای همکاری خلیج(فارس) و در مقابل ایران و نیز موضع شفاف قطر در زمان حمله به سفارت عربستان در تهران بیان کرد: عکس العمل قطر در همه این رویدادها متفاوت از بقیه کشورهای عربی منطقه نبوده و در مجامع بین المللی نیز قطر شدیدترین واکنش ها را علیه ایران داشته است.
چاووش اوغلو همچنین با نادرست خواندن ادعای نگاه تبعیض آمیز ترکیه بین کشورهای حوزه خلیج(فارس) گفت: این موضوع خلاف منافع ملی ترکیه است و تبعیض بین کشورهای حاشیه خلیج(فارس) از سوی ترکیه موضوعیت ندارد.
وی با اشاره به دیدار دیروز خود از قطر و دریافت دعوت رسمی از سوی عربستان افزود: هدف ترکیه در بحران به وجود آمده مشخص است و ترکیه ضمن اعلام تاسف خود از این موضوع، در صدد است تا در حل این مساله سهمی داشته باشد.
چاووش اوغلو اضافه کرد: طی دیداری که روز گذشته در قطر با وزیر امور خارجه و امیر قطر داشتم، هر دو مخالف ادامه بحران بوده و معتقد بودند که بحران از جانب آنها آغاز نشده است و به طور صریح درخواست کردند که ادعاها و دلایل پنج کشور برای تصمیم علیه قطر اعلام شود.
وی ادامه داد: در دیدار با مقامات عربستان سعودی در مکه نیز، مواضع شفاف و صادقانه ترکیه به طرف سعودی اعلام خواهد شد و ترکیه معتقد است که عربستان سعودی به طور قطع باید نقش برادر بزرگ را میان کشورهای خلیج ایفاد کرده و نقش خود را در ثبات، صلح و امنیت منطقه ایفا کند.
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت: آنکارا به روابط خود با عربستان و دیگر کشورهای خلیج(فارس) اهمیت می دهد و امنیت و ثبات منطقه را برای امنیت و ثبات خود مهم می داند.
به گزارش ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته به دوحه قطر سفر کرده و امروز نیز با مقامات کشور کویت دیدار کرد و قرار است در ادامه سفر خود، با مقامات کشور عربستان سعودی در شهر مکه در خصوص حل بحران به وجود آمده در روابط قطر با برخی کشورهای عربی منطقه دیدار و گفت و گو کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.