سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا گفت: سردرگمی، تاثیر پذیری از القائات نابجا و واقعیت گریزی از مشخصه های بارز سیاست خارجی دولت جدید در آمریکاست که نمونه اخیر آن در اظهارات این مقام آمریکایی هویداست.

به گزارش جماران به نقل از از مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه، بهرام قاسمی افزود: این سخنان، مداخله جویانه و نقض صریح قواعد آمره حقوق بین الملل، غیرقابل قبول و به شدت محکوم است.‌
وی ادامه داد: بی شک تلاش برای القای اختلاف در میان صفوف متحد ملت بزرگ ایران و یا شکاف در حاکمیت، از آرزوهای واهی این سخنان ناپخته و ناسنجیده است که همچون چهار دهه گذشته راه به جایی نخواهند برد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایالات متحده از دهه پنجاه میلادی گونه های مختلف مداخله در ایران از کودتا و مداخله نظامی را تا سیاست تغییر رژیم که به صورت مستمر و رسمی در سه دهه آغازین جمهوری اسلامی ایران دنبال می شده است، با شکست و شرمساری جهانی تجربه کرده که نفرت مردم ایران و بی حیثیتی جهانی برای آمریکا را به دنبال داشته است. 
قاسمی یادآور شد: مقامات جدید آمریکا ظاهرا فراموش کرده اند که به تازگی اسلافشان مجبور شدند از اقدامات آمریکا در سرنگونی دولت ملی و مردمی ایران و حمایت از نظام استبداد و دیکتاتوری در عین بیان شعارهای سیاسی برای رواج ارزش های دمکراتیک در سال های پس از کودتای 28 مرداد از مردم بزرگ ایران عذرخواهی کنند. 
وی افزود: این آزمون تجربه شده و بی فرجام، جهت گیری بی حاصلی است که قریب به چند دهه است دولت آمریکا آن را دنبال کرده و همواره نتایج معکوس آن را در مشارکت و حضور پر شور و فراگیر و شکوهمند مردم بزرگ و شریف ایران در انتخابات متعدد و با رای مستقیم و صندوق آرا در یک مردمسالاری و دمکراسی دیده است.
قاسمی تصریح کرد: دولت و ملت ایران در طول سال های تثبیت انقلاب، دوران جنگ تحمیلی و زمان تحریم های ناعادلانه وظالمانه نشان دادند با وحدت، درایت، عقلانیت و خردورزی برای صیانت از کیان کشور و نظام و آرمان های خود ایستادگی می کنند و این سخنان بی پایه و وهم آلود در میان همه بخش های مردم و جامعه مقاوم و فرهیخته ایرانی مطرود و منفور است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به دولتمردان جدید آمریکا هشدار داد که در برابر ملت بزرگ و شجاع ایران باز هم به بیراهه نروند و آزموده ها را چندباره نیازمایند که جز پشیمانی بیشتر و خسارات سنگین تر برای آنان حاصلی در پی نخواهد داشت. 
وی خاطرنشان کرد: تنها راه پیش رو برای آنان، فهم و درک درست از واقعیات ایران و منطقه و کوتاه کردن زبان بی تاثیر تهدید و عدم مداخله در امور داخلی ایران و دیگر کشورهای منطقه و نگاه و برخورد واقع بینانه، منطقی، خردگرایانه و غیر هیجانی به تحولات ایران و منطقه است. 
قاسمی اظهار کرد: آنان باید بدانند واقعیات تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی و حوزه تمدنی هم چون امنیت و ثبات پایدار فراتر از سوداگری و دوشیدن کشورهای منطقه است و نیازمند تفکر و شناخت و خرد ورزی است.
به گزارش ایرنا، رکیس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آن کشور حضور ایران در منطقه را تنش زا خوانده و اعلام کرده بود: سیاست ما در قبال ایران این است که هژمونی و استیلای ایران را عقب برانیم و توانایی آنها در تولید تسلیحات اتمی را مهار کنیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.