مردمی که از پیروزی روحانی شادمان بودند، صبح یک‌شنبه 31 اردیبهشت، خوشحالی‌شان مضاعف شد. چرا که اتفاق 7 اسفند 94 در 29 اردیبهشت 96 تکرار و خبر راه‌یابی همه اعضای لیست امید، این امیدواری را به وجود آورد تا شهر تهران از وضعیت نابسامان فعلی رهایی پیدا کند. در همین فضا، سوال‌هایی ذهن افکار عمومی را به خود مشغول کرده است .

به گزارش جماران  تهرانی‌ها چشم‌انتظارند تا شورای پنجمی‌ها در ساختمان خیابان بهشت مستقر شوند و نتیجه رای‌شان را ملموس مشاهده‌کنند. در همین راستا به سراغ محسن‌‌هاشمی نفر اول لیست شورای شهر پنجم رفتیم تا بخشی از سوالات جامعه را از وی بپرسیم. فرزند آیت‌ا...‌هاشمی نیز در گفت‌وگو با «قانون» و در پاسخ به ابهامات موجود اظهاراتی را بیان کرد که در ادامه، آن را می‌خوانید.

ساز و کار شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات برای بستن لیست، شایبه‌های فراوانی را موجب شد. شما تصمیم‌های گرفته شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنده در جریان فعالیت شورای‌عالی اصلاح طلبان نبوده‌ام اما افرادی نظیر آقایان مرعشی و صادقی که در این فرآیند بوده‌اند، در مصاحبه‌های خود اشاره کرده‌اند که طی یک فراخوان، ابتدا از کلیه کاندیداهای اصلاح طلب که تعدادشان به حدود 800 نفر می‌رسید، جمع‌ آوری اطلاعات می‌شود و سپس 150 نفر و بعد 42 نفر از میان آن‌ها گزینش شده اند که این 42 نفر به‌طور انتخاب از دو به یک، در شورای عالی رای‌گیری شده‌اند اما اینکه گزینش از 800 به 150 و 42 نفر آیا براساس امتیاز بوده یا انتخاب با کف امتیاز بوده ، مواردی است که هنوز خود بنده اطلاع دقیقی از آن ندارم.من همچنین تاکید می‌کنم که در انتخابات نیز هیچ نقشی در بستن لیست نداشته‌ام و به همین دلیل بهتر است که اعضای شورای عالی به این سوال پاسخ بدهند. البته باید اذعان داشت، اتفاق مهم این است که اصلاح‌طلبان به ساز و کار مطلوبی برای تحقق اهداف انتخاباتی رسیده‌اند.

برای اینکه در انتخابات بعدی مواضع منفی کمتری مشاهده شود، چه مولفه‌هایی را باید مدنظر قرار داد؟

یک واقعیت وجود دارد که باید 21 نفر در انتخابات شورا یا 30 نفر در انتخابات مجلس در لیست قرار بگیرد و اگر ثبت نام و تایید صلاحیت به طور حداکثری باشد، طبیعی است که تعداد زیادی از شخصیت‌ها خارج از لیست می‌مانند که همین موجب ناراحتی شود و دلخوری‌هایی نیز به وجود بیاید. البته اگر مکانیزم انتخاب لیست از ابتدا شفاف و با امکان اطلاع و اقناع کاندیداها و فعالان سیاسی صورت بگیرد، بی‌شک موج منفی به مراتب کمتری را شاهد خواهیم بود.

اینکه شورا یکدست و همه رای‌ها در اختیار یک جریان سیاسی قراربگیرد، چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟

یکدستی شورا می‌تواند به اجماع منجر شود که این حالت در کارایی بهتر و همچنین حمایت بیشتر از مدیریت شهری موثراست. البته از لحاظ دیگر، حضور اقلیت نیز می‌تواند به عمق بخشی مسائل و انسجام بیشتر اکثریت منجر شود اما حال که ما سهمی 100درصدی در شورای آتی داریم، باید همه تلاش‌مان را به کار بگیریم تا بتوانیم کارنامه‌ای قابل دفاع داشته باشیم.

مردم از شورای‌ اصلاح طلب اول دل خوشی ندارند. شورای پنجمی‌ها برای تکرار نشدن فضای شورای اول، خود را ملزم به رعایت چه ملزوم‌هایی می‌بینند؟

واقعیت این است که شورای اول، نخستین تجربه شورا و همچنین نخستین تجربه اصلاح‌طلبان در حوزه تصمیم‌گیری گروهی بود اما حال با وضعیتی بسیار متفاوت‌تر روبه‌رو هستیم. بنابراین تاکید می‌کنم، اگر شورانشینان شورای آتی، فرآیند ورود کارشناسی مباحث را حفظ کنند، بی‌شک خروجی کار، برنامه‌ای مدون و دقیق برای اداره شهر است و در مقابل، خارج کردن مباحث از فضای کارشناسی و ورود به فضای هیجانی و رسانه‌ای و تبدیل کردن شورا به چند خرده جریان و صف بندی، نکته‌هایی هستند که باید از آن‌ها اجتناب شود. در چنین حالتی این خوش‌بینی و امیدواری به وجود خواهد آمد که مردم، چه آن‌هایی که به لیست امید رای داده و چه آن‌هایی که رای نداده‌اند، عملکرد شورای پنجم را در راستای اهداف شهری و توسعه قلمداد خواهند کرد که این هدفی بسیار مهم برای شورای پنجمی‌ها به شمار می‌رود و به همین دلیل مراقب خواهیم بود تا مشکلی پیش نیاید.

شما در شرایطی شورا را تحویل خواهید گرفت که شهر تهران به دلیل ضعف مدیریت این چند سال، کاستی‌ها و مشکلات متعددی دارد. برای شناخت دقیق از وضعیت موجود چه اقداماتی انجام داده‌‌اید تا شورانشینی را با آگاهی لازم شروع کنید؟

برای اینکه بتوانیم شروعی توام با تاثیرگذاری در شورای شهر داشته باشیم، اعضا به کمسیون‌های تخصصی تقسیم شده‌اند و اولویت هر کمیسیون را شناخت وضع موجود قرار داده‌ایم تا از این طریق، شرایط و معضلات تشخیص داده شده و به درستی بررسی شوند. همچنین قرار است در مرحله بعد، راه کارهای حل معضلات و رویکرد شورای پنجم به مدیریت شهری‌ تهران مشخص شود. من از این فرصت استفاده کرده و به تهرانی‌ها اطمینان می‌دهم که تهران از این پس با مدیریت علمی‌تر اداره خواهد شد تا آسیب‌هایی که در این چند سال اخیر وارد شده،‌ ترمیم شوند.

انتخاب شهردار سبب ایجاد حاشیه میان اعضای شورا شده‌است؟

حتم داشته باشید که همه 21 نفری که در شورای آتی خواهند بود، با یکدیگر تعامل دارند و همصدا هستند و بی‌شک برای معرفی شهردار نیز هیچ اختلاف یا چالشی نخواهیم داشت. ما تحت لوای شورای عالی جبهه اصلاحات فعالیت می‌کنیم و امید داریم تا عملکردمان با کمترین اشکال ممکن باشد.

شما با شهردار شدن یکی از اعضایی که از لیست امید به شورا راه‌یافته‌اند، موافقید؟

انتخاب شهردار نیازمند رای اکثریت مطلق اعضای شورا و در شرایط ایده‌آل اجماع شورا بر روی یک گزینه است. به نظر من در این مورد بسیار حساس اگر شتابزدگی صورت نگیرد و پس از تدوین برنامه شورا، ویژگی‌های شهردار متناسب با برنامه تدوین شده مشخص و معیارها سنجیده شود، حاشیه و جدلی به وجود نمی‌آید اما درباره اینکه آیا یکی از اعضای شورا بتواند شهردار شود یا خیر، این نیز بخشی از مباحثی است که موخر بر تدوین برنامه و تعیین رویکرد شورا به مدیریت شهری است.

یک شهردار مطلوب برای شهر مهمی مثل تهران باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد؟

ویژگی‌های یک شهردار خوب به ویژه برای پایتخت به چند بخش تقسیم می‌شود. نخست ویژگی‌های عمومی است که در درجه اول باید از مقبولیت بالایی در نزد مردم و افکار عمومی برخوردار باشد تا بتواند برنامه‌های خود را با کمترین مقاومت به مرحله اجرا برساند. نکته دوم ومهم این است که شهردار، قدرت تعامل خوب با دولت و سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی مستقر در تهران را داشته باشد. چراکه وضعیت مالی شهرداری و مسائل اجرایی پروژه‌ها به نحوی است که نمی‌توان بدون تعامل مناسب به موفقیت قابل توجهی رسید. سومین ویژگی هم ارتباط نزدیک با شورا ست تا از این طریق شکاف و چالشی بین شهردار با شورا و یا بخشی از آن مشاه نشود. ویژگی چهارم که این نیز اهمیتی فوق‌‌العاده دارد، وجهه غیرسیاسی و کارشناس بودن شهردار است که موجب می‌شود تا بتواند از همه ظرفیت‌های شهری برای مدیریت بهره ببرد. اما شهردار باید، شاخصه‌های تخصصی نیز داشته باشد که به برنامه شورا برای اداره شهر برمی‌گردد. هم‌اکنون معضلات و مسائل متعددی در شهر تهران وجود دارد که بسته به آنکه شورا ،کدام یک از آن‌ها را به عنوان اولویت برای دوره بعدی مدیریت شهری انتخاب می‌کند، این تخصص در شورا متفاوت خواهد شد. ازحل معضل ترافیک و آلودگی هوا و احداث بزرگراه، پل و تونل گرفته تا نوسازی بافت‌های فرسوده و اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی، همه می‌تواند با توجه به رویکرد شورا در اولویت تخصص شهردار باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.