به گزارش جماران؛ پروین بولدان نایب رئیس پارلمان ترکیه و نماینده شهر استانبول از حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) روز سه شنبه دستگیر شد.

وی با حکم جلب دادستانی شهر آغری در هتلی در شهر دیاربکر از سوی پلیس جلب و برای ادامه تحقیقات قضایی به دادگاه شهر دیاربکر منتقل شد.
روزنامه حریت از قول مرال دانیش بشتاش نماینده شهر آدانا اعلام کرد که بولدان به اتهام بی توجهی به احضار مرجع قضایی و عدم حضور در دادگاه در شهر آغری ترکیه برای ارایه توضیحات لازم بازداشت شده است.
وی امروز با حضور در دادگاه ضمن رد اتهام عضویت در گروههای تروریستی، به ادای توضیحات پرداخت و پس از خروج از دادگاه در پاسخ به خبرنگاران گفت: پروسه پاسخگویی به اتهامات در دادگاه طولانی نبود چون من هنوز نماینده و نایب رئیس مجلس هستم و مصونیت قضایی من همچنان ادامه دارد.
بولدان یکی از اعضای هیأت امرالی بود که در پروسۀ آشتی نقش واسط میان حکومت ترکیه و عبدالله اوجالان رهبر دربند حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) را داشت.
ترکیه بعد از کودتای 25 تیرماه سال گذشته، قانون مصونیت سیاسی نمایندگان مجلس را لغو کرد و پس از آن نمایندگان بی شماری به مراجع قضایی احضار شدند ولی نمایندگان حزب کُردی دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) از حضور در مراجع قضایی سر باز زدند.
در پی این امر، صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به همراه 9 نفر از نمایندگان این حزب همچنان از 14 آبان ماه سال گذشته بازداشت شدند و هم اکنون نیز در زندان به سر می برند.
حدود پنج ماه پیش کیفرخواست سنگینی علیه صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران مشترک حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) صادر شد که در جریان آن برای دمیرتاش از 43 تا 142 سال و برای یوکسک داغ از 30 تا 83 سال زندان درخواست شده بود.
بر اساس رای صادره، دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) و رئیس سومین حزب مجلس ترکیه به 142 سال زندان محکوم شده و در زندان ادیرنه در بازداشت است و فیگن یوکسک داغ رهبر شاخه بانوان و نماینده شهر وان این حزب نیز از مجلس ملی ترکیه و حزب متبوعش اخراج شده است و در زندان کوندرای کوجاعلی در حبس به سر می برد.
نمایندگی نورسل آیدوغان عضو دیگر حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) و نماینده مردم شهر دیاربکر در مجلس ملی ترکیه نیز ماه گذشته سلب و از مجلس این کشور اخراج شد.
تعداد اعضای حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) به عنوان سومین حزب بزرگ حاضر در مجلس این کشور در پی سلب عضویت یوکسک داغ و آیدوغان به 57 نفر کاهش یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.