چند روز پیش روزنامه گاردین گزارش داد که «ال گرین»، نماینده تگزاس و «برد شرمن» نماینده کالیفرنیا در حال تدوین پیش‌نویس مفاد استیضاح ترامپ هستند.

به گزارش جماران، در همین راستا، ساعتی پیش پایگاه آمریکایی «هیل» گزارش داد که  «برد شرمن» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از کالیفرنیا، پیش نویس پیشنهادی برای لایحه استیضاح ترامپ را مطرح کرده است.

شرمن روز دوشنبه با صدور پیش نویس یک استیضاح، اعلام کرد که دونالد ترامپ به خاطر ممانعت از تحقیقات عادلانه دادگاه فدرال درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده و چندین جرم دیگر باید استیضاح شود.

در پیش نویس طرح استیضاح آمده است که رئیس جمهوری بارها قانون اساسی ایالات متحده را نقض کرده و جرم های زیادی را برخلاق قوانین این کشور انجام داده است و به همین دلیل برای پیگیری تحقیقات قضایی عادلانه وی باید استیضاح شود.

 

 

ال گرین یکی دیگر از دنبال کنندگان طرح استیضاح ترامپ نیز با اشاره به اینکه روند استیضاح تنها راهی است که می‌تواند ترامپ را به پای میز عدالت بیاورد اعلام کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که اعضای کنگره، سناتورها و حتی رئیس‌جمهور مملکت بالاتر از قانون نیستند.

یکی دیگر از دموکرات‌های کنگره هم در کنفرانس خبری جداگانه‌ای گفته است: رویکرد کلی دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا این است که باید صبر کرد تا تحقیقات مرتبط به نتیجه برسد. اکثریت دموکرات‌ها معتقدند که باید اجازه داد تحقیقات ادامه یابد و پس از آن تصمیم‌گیری نهایی به عمل آید.

با این حال، به نظر می رسد با توجه به آرایش فعلی کنگره، استیضاح ترامپ امکان‌پذیر نباشد. در حال حاضر حزب جمهوری‌خواه کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارد.

ترامپ از روزی که وارد کاخ‌سفید شده همواره تحت‌فشار پرونده روسیه بوده است. اخراج کومی این شائبه را تقویت کرده که وی برای اینکه در روند این پرونده مداخله کند، کومی را از سمت خود برکنار کرده است. این امر در نظرسنجی صورت گرفته توسط ای‌بی‌سی نیوز نیز آمده است و 56 درصد معتقدند ترامپ قصد مداخله در تحقیقات فدرالی را داشته است. همچنین 61 درصد از مردم آمریکا بر این باورند که ترامپ برای حفاظت از خود، جیمز کومی را از کار خود برکنار کرده است.

 هفته نامه نیوزویک در گزارشی نوشت: چه شما با استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جمهور آمریکا موافق باشید و چه مخالف، احتمالا کنجکاو هستید که بدانید این کار چگونه انجام خواهد گرفت. چه اتفاقی می افتد اگر او محکوم شود؟ چه زمانی او مجبور به ترک کاخ سفید است؟ چگونه «مایک پنس» معاون رئیس جمهور جای او را خواهد گرفت؟

پاسخ کوتاه به این پرسش ها و دیگر پرسش ها این است که ما نمی دانیم، چرا که هیچ سابقه ای در مورد زمانی که یک فرمانده ارشد آمریکایی از دفتر کارش اخراج شود، وجود ندارد.

با توجه به قانون اساسی، برای این که یک رئیس جمهور مجبور به ترک کارش شود، او باید استیضاح، و به جرم «خیانت، رشوه و یا سایر جرم ها» محکوم شود. ابتدا کنگره باید درخواست، و یا مجوز تحقیقات برای استیضاح را ارائه کند. نیویورک تایمز گزارش داد اگر این مجوز صادر شود، رئیس جمهور استیضاح می شود و موضوع به مجلس سنا می رود تا در آنجا با توجه به قوانین دادگاهی برگزار شود.

روند محاکمه توسط مدیرانی از کنگره و قاضی ارشد دیوان عالی کشور نظارت می شود. سنا به عنوان هیئت منصفه عمل می کند. اگر دو سوم از رای سنا حکم به محکومیت رئیس جمهور بدهند، او از کار برکنار خواهد شد. اما این اتفاق هرگز قبلا نیافتاده است.

اگرچه هشت قاضی فدرال محکوم و اخراج شده اند، تنها دو رئیس جمهور استیضاح شده اند، و نه «اندرو جانسون» و نه «بیل کلینتون» مجبور به ترک کاخ سفید نشده اند.

ما می توانیم به استعفای «ریچارد نیکسون» نگاه کنیم تا ببینیم که چگونه جدول زمانی احتمالی حذف ترامپ رخ خواهد داد؛ هر چند مهم است که توجه داشته باشید که رئیس جمهور سابق به طور داوطلبانه در پی رسوایی واترگیت پست خود را ترک کرد.

نیویورک تایمز گزارش داد نیکسون جانشین خود «جرالد فورد» را از برنامه اش برای کناره گیری از قدرت در ساعت 11 صبح 8 اوت 1974 مطلع کرده بود. در ساعت 14:20 به مطبوعات هشدار داده شد که نیکسون در آن شب و در ساعت 19:30 سخنرانی خواهد داشت. نیکسون با چند تن از رهبران کنگره ملاقات داشت تا آنها را از تصمیم خود مطلع کند.

در ساعت 21:01 نیکسون به طور زنده در رادیو و تلویزیون گفت که او ظهر روز بعد استعفا خواهد داد. او تا ساعت 11:35 روز بعد این کار را انجام داد، و فورد به طور رسمی در ساعت 12:03 روز 9 اوت سال 1974 سوگند یاد کرد. نیکسون سوار بر یک بالگرد به پایگاه هوایی اندروز پرواز کرد.

بین خبر رسانی نیکسون به مردم در مورد استعفایش تا خروج وی از کاخ سفید، کمتر از 15 ساعت فاصله افتاد. زمان بین استعفای رسمی وی و ادای سوگند فورد در حدود 30 دقیقه بود، بنابراین در مورد مدرن تر که در آن یک جانشین - مثلا پنس - آماده جانشینی است، ما می توانیم یک چرخش نسبتا سریع را انتظار داشته باشیم.

گاردین ماه گذشته در گزارشی نوشت: «فرصت های زیادی برای بحران بیشتر قانون اساسی در طول دوران ریاست جمهوری ترامپ وجود دارد و امتناع ترامپ برای همراهی با روند استیضاح را می توان به آسان تصور کرد. در این شرایط چه کسی ارتش را کنترل می کند؟ آیا او در صورت گناهکار شناخته شدن، حاضر به کناره گیری از قدرت است؟»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.