کنگره علمی بزرگداشت مرحوم حمید سبزواری روز دوشنبه با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زادگاهش سبزوار برگزار شد.

به گزارش جماران، در این همایش خانواده استاد سبزواری، فرماندار سبزوار و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
در متن پیام سیدرضا صالحی امیری به کنگره از نقش روشنگر شعر فارسی در طول یکصد سال گذشته، به ویژه با آغاز نهضت امام خمینی (ره) در ١٥ خرداد 42 یاد شده و آمده است: در خاطرات روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، نجوای «خمینی ای امام» همچنان به گوش می رسد و از یادها فراموش نخواهد شد و خالق این اثر، مرحوم سبزواری نام و یاد خود را در دفتر شعر انقلاب برای همیشه ثبت کرده است.
وزیر نقش مرحوم حمید سبزواری و بزرگان عرصه شعر انقلاب در تربیت نسل جدید شاعران و خلق مضامین نو و انتقال مفاهیم روز را انکار ناپذیر دانست.
در بخش دیگر پیام صالحی امیری نوشته شده است: رهبر معظّم انقلاب –مد ظله العالی- در کنار اشراف و احاطه به عرصۀ فرهنگ، نسبت به عرصۀ شعر به ویژه شعر متعهد و شعر مقاومت همواره رهنمودهای راهگشا بیان نموده اند که سرمشق و الگوی همه شاعران جوانی است که به این حوزه علاقه مند و دغدغه مند هستند.
وزیر ارشاد در پایان این پیام از خداوند علو درجات برای مرحوم استاد حمید سبزواری مسالت کرد.
بنابر اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، احمد برادران فرماندار ویژه سبزوار نیز در این مراسم گفت: رفع دغدغه های خانواده استاد سبزواری در زمینه ایجاد خانه موزه، موزه آثار و خانه فرهنگ و هنر یک وظیفه مهم است و مسئولان باید پیگیری کنند تا از محل اعتبارات استانی و ملی زمینه برای ایجاد این مکانها فراهم شود. 
محسن ممتحنی فرزند ارشد مرحوم سبزواری هم به سرایش 800 قطعه شعر توسط آن مرحوم اشاره کرد و تنها انتظار خانواده سبزواری را 'ایجاد محیطی در خور استاد به عنوان پدر شعر انقلاب' دانست و اظهار داشت: ١٥٠ اثر شامل سروده ها و اشعار استاد سبزواری آماده چاپ شده که با همکاری برخی از استادان برجسته شعر در یک مجموعه منتشر می شود.
همسر مرحوم سبزواری نیز در این مراسم گفت: از جوانان انتظار می رود تا یاد استاد سبزواری را با حفظ اشعار و سروده های ایشان زنده نگه دارند.
شکوه اقدس شفقی مرحوم سبزواری را پیوند خورده با آرمانهای انقلاب توصف و بیان کرد: استاد سبزواری از همان روزهای آغاز مبارزه و حرکت امام خمینی(ره) در خدمت انقلاب اسلامی و آرمانگرایی، ثابت قدمی در راه انقلاب و اعتقاد قلبی به اندیشه امام راحل از ویژگیهای بارز وی بود.
امروز با حضور خانواده استاد سبزواری و جمعی از مسئولان مراسم نمادین نواختن زنگ شعر انقلاب اسلامی در مدرسه دخترانه شاهد فاضله این شهر اجراشد. هچنین در کنگره علمی استاد سبزواری شماری از شاعران شهر سبزوار به ارائه مقالات در مورد شخصیت وی پرداختند.
«حسین آقا ممتحنی» معروف به حمید سبزواری شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته سحرگاه شنبه ٢٢ خرداد ١٣٩٥ در ٩١ سالگی در تهران چشم از جهان فروبست و در زادگاهش سبزوار به خاک سپرده شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.