به گزارش جماران،  تارنمای سی ان بی سی نوشت: برخی کارشناسان بر این باورند که لفاظی های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و نتایج شوکه آور انتخابات در انگلیس، به روابط این دو کشور هم پیمان قدیمی لطمه زده است.

تارنمای شبکه خبری آمریکایی در گزارشی افزود: روابط به اصطلاح «ویژه» بین آمریکا و انگلیس، که از 37 سال پیش توسط رئیسان جمهوری آمریکا و نخست وزیرانی که در انگلیس روی کار آمده اند، تحکیم شده است با به قدرت رسیدن ترامپ ضربه خورده است. 
ترامپ بتازگی پس از حملات تروریستی در لندن از «صادق خان» شهردار این شهر انتقاد کرد. وی پیشتر هم سازمان های اطلاعاتی انگلیس را به جاسوسی از وی در دوران تبلیغات انتخاباتی اش متهم کرده بود. 
این مواضع محکومیت گسترده را در انگلیس و خارج از آن به دنبال داشت و پرسش هایی را درباره احتمال تخریب روابط آمریکا و انگلیس برانگیخت.
بیشتر تحلیلگران بر این باورند که روابط دو کشور لطمه دیده اما به دلیل همکاری هسته ای و اطلاعاتی دو کشور همچنان دست نخورده است. 
با این حال روابط دیپلماتیک احترام آمیز دو کشور ممکن است تا اندازه ای تضعیف شده باشد. ترامپ به دنبال حملات تروریستی «لاندن بریج» و «بارومارکت» لندن که دست کم 8 کشته و 50 زخمی بر جای گذاشت واکنش صادق خان شهردار لندن به این حملات را «رقت انگیز» خواند. 
وی ظاهرا تفسیر غلطی از اظهارات صادق خان ارائه داد که گفته بود «دلیلی وجود ندارد که مردم با حضور پلیس در خیابان های پایتخت احساس خطر کنند».
به دنبال این اظهارات شهردار لندن خواستار لغو سفر ترامپ به لندن شد.
این جدال لفظی تازه ترین نشانه تنش در روابط آمریکا و انگلیس از زمان روی کار آمدن ترامپ بوده است. مارس (اسفند) گذشته دستگاه اطلاعاتی انگلیس اظهارات ترامپ درباره جاسوسی از وی را «مسخره» توصیف کرد. 
ماه گذشته نیز پلیس منچستر در جریان تحقیقات درباره بمب گذاری در کنسرتی در این شهر به دنبال درز اطلاعاتی توسط آمریکا از به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوطه خودداری کرد. 
در عین حال، ترزا می نخست وزیر انگلیس از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق آب وهوایی پاریس ابراز تاسف کرد هر چند که از پیوستن به بیانیه مشترک سران اروپا در حمایت از این توافق خودداری کرد. 
کارشناسان می گویند تاخیر ترزا می در دفاع از شهردار لندن، باعث شکست وی در انتخابات پارلمانی اخیر شد. به گفته «برایان کلاس» کارشناس سیاست های جهانی در مدرسه اقتصاد لندن، «تصمیم ترامپ در حمله به صادق خان بلافاصله پس از حملات لندن اقدامی وقیحانه بوده است.»
ترزا می نخستین رهبر خارجی بود که بلافاصله پس از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا به واشنگتن سفر کرد تا با وی دیدار کند. 
کلاس در این زمینه گفت: حفظ روابط ویژه آمریکا و بریتانیا برای حفظ منافع راهبردی دو کشور و ارزش های مشترک دو سوی آتلانتیک لازم است اما روابط دو کشور تحت فشار بیشتری قرار دارد به طوری که دولت بعدی در انگلیس ممکن است آن قدر شکننده باشد که نتواند آسیب سیاسی ناشی از سیاست های ترامپ را جبران کند. 
«لسیل وینجاموری» کارشناس اندیشکده چتم هاوس نیز با اشاره به شکست ترزا می در انتخابات اخیر گفت: این انتخابات نشان داد که جوانان به جهانی شدن و لیبرالیسم اهمیت می دهد؛ موضوعاتی که به نظر می رسد ترامپ از آن فاصله گرفته است. دیدگاه های ترامپ در سراسر اروپا طنین انداز نیست و نشان می دهد که انگلیسی ها از روابط نزدیک با اروپا و نقش آفرینی در عرصه بین المللی به عنوان چالش های آمریکا در دولت ترامپ، حمایت می کنند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی در همین زمینه، ترامپ را رئیس جمهوری بشدت نامحبوب در انگلیس توصیف کرد و نوشت: ترامپ در بحبوحه ناآرامی های سیاسی در لندن و نگرانی ها درباره برگزاری تظاهرات گسترده برای سفر به لندن در پاییز آینده دعوت شده است، اما هنوز تاریخ دقیق این سفر مشخص نیست.
به دنبال گزارش گاردین که با انتشار گزارشی در روز یکشنبه تردیدهایی را درباره سفر ترامپ به لندن برانگیخت، کاخ سفید اعلام کرد که موضوع سفر به لندن در گفت و گوی تلفنی روز جمعه بین ترامپ و ترزا می مطرح نشده است.
گاردین در گزارش خود آورده بود ترامپ در یک تماس تلفنی به ترزا می گفته است تا زمانی که انگلیسی ها از حضور وی در این کشور استقبال نکنند تمایلی به انجام این سفر نخواهد داشت.
سخنگوی نخست وزیر انگلیس در واکنش به گمانه زنی گاردین گفته است که دعوت از ترامپ همچنان مطرح است اما از ارائه زمان دقیق آن خودداری کرد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.