به گزارش جماران، بررسی ها نشان می دهد که قطع روابط دیپلماتیک چند کشور عربی حوزه خلیج فارس بخصوص عربستان با قطر، چین را با یک چالش جدی مواجه کرده است.

چین با کشورهای عربستان و قطر ارتباطات بسیار نزدیک و خوبی دارد اما حمایت از قطر در این شرایط می تواند روابط این کشور را با عربستان دچار مشکل سازد.
نباید فراموش کرد که عربستان با صدور محموله های بزرگ نفتی به چین بزرگترین صادر کننده نفت به این کشور در دنیا محسوب می شود و دو کشور توافقنامه بزرگ همکاری ۶۵ میلیارد دلاری هم امضا کرده اند.
از سوی دیگر چین نمی تواند نسبت به قطر هم بی توجه باشد چرا که این کشور نیز از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع در دنیا به حساب می آید.
در حال حاضر ارزش تبادلات تجاری چین و عربستان به مرز ۴۲ میلیارد دلار رسیده است و انتظار می رود در سال های آینده به دلیل توافق تجاری مذکور بیشتر هم شود.
تاکنون خریدهای گاز طبیعی مایع چین از عربستان بسیار بیشتر از قطر بود به گونه ای که در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت) امسال این کشور از عربستان سه میلیون و ۹۰۰ هزار تن و از قطر فقط ۱۳۴ هزار تن گاز طبیعی مایع خریداری کرده است.
به دلیل همین روابط نزدیک، ایستادن در کنار عربستان و قطر یک تصمیم سخت برای چین است اما به هر صورت نباید فراموش کرد که پکن تبادلات بسیار زیادی با ریاض دارد.
با این حال چین اصولا کشورها را به خویشتنداری و حل و فصل مسایل و اختلافات از طرق مسالمت آمیز دعوت می کند و نسخه مشابهی هم برای کشورهای عربی دارد.
عربستان، مصر، امارات و بحرین 15 خرداد ماه جاری در یک اقدام مشترک با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی روابط سیاسی خود را با دوحه قطع کردند و به دنبال آن گذرگاه های زمینی و هوایی و دریایی خود را بر روی این کشور بستند.
قطع پروازهای بین این کشورها از دیگر اقدامات آنان علیه قطر است و دوحه نیز متقابلا پروازهای خود را به این کشورهای قطع کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.