'ترزا می'نخست وزیر'مغرور' انگلیس به دنبال 'سرافکندگی'ناشی از ناکامی حزب محافظه کار در کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام در انتخابات پارلمانی این کشور، در حال حاضر شاهد رویگردانی محافظه کاران از او و تلاش برخی اعضای از کابینه اش برای سپردن جایگاهش به'بوریس جانسون'است.

 

به گزارش جماران، ساندی تایمز روز یکشنبه در گزارشی ادعا کرد پنج عضو کابینه انگلیس ضمن تاکید بر برکناری 'ترزا می'، از مقام رهبری حزب محافظه کار و نخست‌وزیری انگلیس، از بوریس جانسون وزارت خارجه این کشور، درخواست کرده اند که خود را برای جانشینی 'ترزا می' آماده کند.
ساندی تایمز عنوان کرد که چند تن از وزرای کابینه روز جمعه گذشته با بوریس جانسون تماس گرفته اند ضمن اینکه بحث و گفت وگو ها در مورد احتمال برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی از سوی اعضای حزب محافظه کار بالاگرفته است.
این نشریه به نقل از یکی از متحدان حزبی بوریس جانسون نوشت: او تنها کسانی است که قادر به گفت وگو با مردم است. ما نیازمند یک حامی برگزیت هستیم. بوریس تنها فرد مردمی با داشتن ارزش‌های لیبرالی است.
روزنامه ساندی میل نیز روز یکشنبه با اشاره به حمایت برخی از اعضای کابینه انگلیس ازنخست وزیری بوریس جانسون مدعی شده بود که او در حال آماده شدن برای گرفتن این پست است.
هر چند بوریس جانسون روز یکشنبه در یادداشتی در صفحه توئیترش گزارش‌های منتشرشده در مورد آمادگی‌اش برای گرفتن پست نخست‌وزیری انگلیس را رد کرد. 
جانسون در یادداشتی در صفحه توئیترش نوشت: (مقاله) ساندی میل مزخرف است. من از ترزا می حمایت می‌کنم. اجازه دهید به کارمان ادامه دهیم.'
بوریس جانسون پس از کناره‌گیری دیوید کامرون از پست نخست‌وزیر انگلیس و رهبری حزب محافظه کار پس از همه‌پرسی 23 ژوئن 2016 میلادی از گزینه‌های اصلی برای جانشینی او بشمار می‌رفت اما در جریان انتخابات داخلی حزب محافظه کار برای تعیین رهبری این حزب، به نحو غافلگیرانه‌ای از جریان رقابت‌ها کناره گرفت.
کناره‌گیری بوریس جانسون که پیشتر شهردار لندن بود، عملا راه را برای رهبری 'ترزا می' که آن زمان وزیر کشور کابینه کامرون بود، باز کرد.
همزمان با شروع جنگ داخلی در حزب محافظه کار، رهبر حزب دمکراتیک وحدت طلب (ایرلندشمالی) نیز به شکل غیرمنتظره‌ای اظهارات سخنگوی نخست‌وزیری انگلیس در روز شنبه گذشته در مورد توافق دو حزب برای تشکیل دولت ائتلاف، را رد کرد که این مساله برای 'ترزا می' به لحاظ اعتباری گران تمام خواهد شد.
'آرلین فاستر' رهبر حزب دمکراتیک وحدت طلب روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز بیان داشت که مذاکرات 'خیلی خوبی' با فرستاده محافظه‌کاران در بلفاست داشته اما هنوز توافقی در این خصوص به دست نیامده است .
وی در این گفت وگو بیان داشت که قرار است روز سه‌شنبه در لندن با 'ترزا می ' رهبر حزب محافظه کار و نخست‌وزیر انگلیس دراین خصوص دیدار داشته باشد.
آرلین فاستر عنوان کرد که او به گفت وگوها برای 'ایجاد ثبات در کشور' با 'ترزا می' ادامه خواهد داد.
یک سخنگوی نخست‌وزیری انگلیس عصر روز شنبه اعلام کرده بود که حزب راست گرای 'دمکراتیک وحدت طلب ایرلند' حمایت اصولی خودش را برای حمایت از حزب محافظه کار تحت رهبری 'ترزا می ' برای تشکیل دولت ائتلافی بیان داشته است .
براساس اعلام سخنگوی نخست‌وزیری انگلیس ( داونینگ استریت) ، به دنبال توافق اصولی صورت گرفته میان حزب دمکراتیک وحدت طلب ایرلند و حزب محافظه کار، قرار است روز دوشنبه آینده در مورد ترکیب دولت جدید انگلیس میان رهبران دو حزب گفت وگو صورت گیرد.
این سخنگو افزود: ' ما از این تعهد حزب دمکراتیک وحدت طلب برای حمایت از حزب محافظه کار که می‌تواند سبب ایجاد ثبات و قطعیت که کشور برای مواجه با مساله برگزیت و فراتر از آن، نیازمند آن می‌باشد، استقبال می‌کنیم. '
به هر صورت شرایط توافق میان این دو حزب هنوز مشخص نیست و قرار است این مسئله روز دوشنبه یعنی یک روز پیش از سوگند و شروع به کار پارلمان جدید در جلسه کابینه به بحث گذاشته شود. 
'ترزا می' پس از ناکامی حزبش در کسب اکثریت در انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه گذشته، برای ماندن در قدرت رو به ائتلاف با حزب دمکراتیک وحدت طلب ایرلند شمالی آورده است.
براساس آخرین نتایج اعلام‌شده، در انتخابات روز پنجشنبه گذشته، حزب محافظه کار 318کرسی و حزب کارگر 261 کرسی مجلس عوام را به دست آوردند.
حزب محافظه کار برای رسیدن به حد نصاب جهت تشکیل دولت، نیازمند به 8 کرسی اضافی است.
حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند 10 کرسی در انتخابات پارلمانی انگلس به دست آورده است و می‌تواند حزب محافظه‌کار را به حد نصاب لازم برای تشکیل دولت برساند.
حزب دمکراتیک وحدت طلب (DUP ) به رهبری'آرلین فوستر' که بزرگترین حزب در ایرلند شمالی بشمار می‌آید پیشتر آمادگی‌اش را برای ائتلاف با حزب محافظه کار اعلام کرده بود. 
این درحالی است که به گزارش منابع انگلیسی شماری از محافظه‌کاران بشدت با ائتلاف حزب محافظه کار و با این حزب کوچک ایرلند شمالی مخالفت هستند و گفته اند که مانع از این ائتلاف خواهند شد.
این افراد معتقدند همکاری با حزب کوچک دمکراتیک وحدت طلب ایرلند، به وجهه حزب محافظه‌کار لطمه می‌زند؛ چون دو حزب در مبانی اخلاقی باهم اختلاف نظر دارند از جمله آن‌که این حزب مخالف سقط جنین و ازدواج همجنس‌گرایان است.
ضمن اینکه حزب دمکراتیک وحدت طلب، اگرچه حامی ترک عضویت اتحادیه اروپا است با این همه خواستار «روابط مثبت» و دسترسی دوجانبه به بازارها و پیگیری منافع مشترک با اروپا است این در حالی است که 'ترزا می' خواهان خروج سخت از اتحادیه اروپا است.
در همین حال جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز در گفت وگو با 'ساندی میرور' که روز یکشنبه منتشر شد گفت به‌زودی به کار ' ترزا می ' نخست‌وزیر انگلیس پایان می دهد.
رهبر حزب کارگر در این گفت وگو عنوان کرد او قصد دارد از سخنرانی ملکه انگلیس در زمان گشایش پارلمان، به عنوان نخستین فرصت خود برای سرنگون کردن نخست‌وزیر استفاده کند. 
جرمی کوربین گفت زمان آن فرا رسیده است تا 'ترزا می' بیدار شود. 
رهبر حزب کارگر انگلیس عنوان کرد:‌ «من هنوز می‌توانم نخست‌وزیر شوم. این موضوع همچنان در دستور کار قرار دارد. 'ترزا می' در تلاش برای تشکیل دولت است. او سپس برنامه‌اش را به پارلمان ارائه خواهد کرد.»
کوربین افزود:‌ «بدیهی است که ما متن سخنرانی ملکه را اصلاح خواهیم کرد. امکان گرفتن رای عدم اعتماد وجود دارد و ما برای این کار تلاش خواهیم کرد.»
وی افزود: «ما برای دست‌یابی به توافقی در ارتباط با موضوعات فقر، عدالت و نابرابری در انگلیس ضرب‌الاجل داریم. ما می‌خواهیم به ریاضت اقتصادی خاتمه دهیم و در این کشور سرمایه‌گذاری کنیم و این همان کاری است که ما می‌خواهیم انجام دهیم.»
رهبر حزب کارگر گفت:‌ «حدود 13 میلیون نفر به نفع ما رأی دادند تا ما چنین کاری را انجام دهیم. به همین دلیل من اینجا هستم.»
وی افزود:‌ «فکر نمی‌کنم 'ترزا می' و این دولت هیچ گونه اعتباری داشته باشند. نخست‌وزیر بر این اساس این انتخابات را برگزار کرد که او به دستورالعملی قاطع‌تر برای مذاکره بر سر برگزیت نیاز دارد و الان می‌بینیم چه اتفاقی رخ‌داده است.»
براساس برنامه اعلامی، پارلمان جدید انگلیس روز دوشنبه 19 ژوئن با نطق ملکه انگلیس که دربرگیرنده برنامه‌های اعلامی حزب محافظه کار خواهد بود، گشایش می یابد.
پارلمان انگلیس روز 27 ژوئن بایستی به این برنامه‌های دولت محافظه کار 'ترزا می' که در چارچوب یک لایحه ارایه خواهد شد، رای دهد که عملا حکم رای اعتماد به این دولت خواهد داشت.
مقام سلطنت در انگلستان، گرچه رسمأ شخص اول کشور به شمار می‌رود، ولی در تمام مراسم رسمی، چه در داخل کشور و یا در هنگام سفرهای رسمی خارجی، نماینده دولتِ منتخب است و متن تمام سخنرانی‌های رسمی او را کارگزاران دولت تهیه می‌کنند.
سخنرانی ملکه الیزابت محور مراسم گشایش پارلمان انگلیس بشمار می‌آید و در این سخنرانی وی متنی را که از قبل برایش آماده‌شده است، در مقابل نمایندگان پارلمان خوانده و برنامه‌های دولت این کشور را برای سال جاری اعلام می‌کند.
پادشاه یا ملکه انگلیس براساس سنت حق ورود به صحن مجلس عوام را که «خانه مردم» نامیده می‌شود، ندارد و محل جایگاه سلطنتی در مجلس اعیان است که نمایندگان مجلس عوام برای شنیدن سخنان آنها در لژ کنار صحن آن حضور می‌یابند.
مقام سلطنت سخنان افتتاحیه‌اش را همیشه با عبارت «دولت من...» آغاز می‌کند و سپس لوایح اصلی دولت برای ارائه به پارلمان را برمی‌شمارد. متن سخنرانی مقام سلطنت در هنگام گشایش پارلمان، در دفتر نخست‌وزیر و بدون مشورت با دربار تهیه‌شده است و پس از تدوین به دربار ابلاغ می‌شود. 
به هر صورت «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس که روز دوشنبه اولین جلسه کابینه اش را پس از انتخابات برگزار خواهد کرد، هفته‌ای پر از تنشی را در پیش رو خواهد داشت.
براساس گزارش‌های منتشرشده، ترکیب نهایی کابینه 'ترزا می ' این هفته بایستی مشخص شود هر چند تاکنون 5 عضو کابینه ابقا شده اند.
«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه ، «مایکل فالون» وزیر دفاع، «امبر راد» وزیر کشور، «فیلیپ هاموند» رئیس دارایی،و «دیوید دیویس» وزیر برگزیت از جمله وزرایی هستند که توانسته اند پست خودشان را در کابینه جدید حفظ کنند.
در صورت تشکیل دولت ائتلافی، 'ترزا می' طبعا بایستی برخی از اعضای کابینه اش را از میان حزب کوچک دمکراتیک وحدت طلب ایرلند، انتخاب کند.
علاوه بر 'ترزا می' بایستی در این هفته در پیش رو تاریخ شروع مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را با بروکسل مشخص سازد. 
رهبران اتحادیه اروپا اصرار دارند که مذاکرات برگزیت بایستی سر موعد و بدون اتلاف وقت آغاز شود.
دولت آینده جدید 'ترزا می' طبق برنامه قبلی بایستی هفته آینده مذاکره با رهبران بروکسل را آغاز کند.
'ترزا می ' پیشتر وعده داده بود که در این مذاکرات، بهترین شرایط را برای انگلیس برای ترک عضو اتحادیه اروپا رقم می‌زند. 
وی دلیل برپایی انتخابات را 3 سال زودتر از موعد برای کسب «حکمی قوی از سوی مردم» برای دولتش در مذاکرات عنوان کرده بود.
مجلس عوام در 30 فروردین‌ماه گذشته، با 522 رأی موافق در برابر 13 رأی مخالف، موافقتش را با پیشنهاد غیرمنتظره 'ترزا می' نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در هشتم ژوئن (18 خرداد) اعلام کرد.
ترزا می' با تصور اینکه حزبش قادر به کسب کرسی‌های بیشتری در مجلس عوام و واردکردن شکست سنگین به حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین هست و بهتر می‌تواند مذاکرات برگزیت را پیش ببرد، تن به انتخابات زودرس پارلمانی داد.
بدین ترتیب آنچه پیشتر به عنوان فرصتی برای تقویت موضع دولت محافظه کار 'ترزا می' در مذاکرات برگزیت تصور می‌شد، هم‌اینک تبدیل به کابوسی شده است که به پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات دامن خواهد زد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.