فرمانده سپاه حفاظت گفت: طبق اسناد به دست آمده تروریست‌ها به خارج از کشور سفر کرده و با آموزش‌هایی که دیده بودند، در برخی عملیات‌ها نیز شرکت داشته‌اند.

به گزارش  جماران، سردار علی اصغر گرجی‌زاده در برنامه جهان‌‌آرا که از شبکه افق پخش شد، در تشریح حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی گفت: از همان لحظات اولیه که این اتفاق رخ داد، نیروهای امنیتی و سپاه حفاظت انصار المهدی حاضر در مجلس وارد عمل شدند و اقدام به مقابله کردند.

فرمانده سپاه حفاظت انصار المهدی اظهار کرد: در حقارت این کاری که صورت گرفت و بزرگی عزت جمهوری اسلامی همین بس که وقتی ترویست‌ها وقتی وارد ساختمان مراجعان مردمی شدند، صحن علنی مجلس تعطیل نشد و جا دارد از حسن تدبیر رییس مجلس و آرامشی که داشت، تشکر کنم.

او به تعبیر ترقه‌بازی از سوی مقام معظم رهبری از این حادثه اشاره کرد و گفت:‌ آنها فکر کردند که با این اقدام می‌توانند امنیت جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند. اما دنیا دید که مجلس ما جلسه خود را تعطیل نکرد. مردم و مسئولان و مدعوین وخبرنگاران مشغول بکار بودند و برنامه های روتین در صحن علنی ادامه داشت.

سردار گرجی‌زاده درباره خاستگاه این تروریست‌ها گفت: این‌ افراد از گروهی بودند که از لحاظ فکری وابسته به گروه‌های تکفیری و سلفی از نوع تفکر داعشی بودند. اسنادی که بدست آمده نشان دهنده این است که این افراد سفرهایی به خارج از کشور داشته و آموزش‌هایی دیده و حتی در برخی عملیات‌ها شرکت داشتند.

فرمانده سپاه حفاظت انصار المهدی درباره اینکه اولین عملیات تروریستی در پارلمان موجب ایجاد نگرانی شده است، گفت: حتما نگرانی ایجاد می‌کند اما تلاش‌های بی وقفه نیروهای امنیتی مانع از این شد که ابعاد جنایت وسیع تر باشد. وزیر اطلاعات و همکارانش گفت که پیش از این حادثه تروریستی ده‌ها تیم تروریستی وارد کشور شده و دستگیر شدند. شاید بخاطر برهم نخوردن آرمش مردم این دستگیری‌ها کمتر گفته می شود.

او ادامه داد:‌ اقدام تروریستی این افراد در ساختمان مراجع مردمی بود که در آنجا نیروهای امنیتی سهل و آسان برخورد می‌کنند چرا که هم وطنان برای دیدار با نمایندگان مجلس می‌‌‌‌آیند. این تروریست‌ها از حلقه‌های امنیتی عبور نمی‌کنند. آنها خیلی هنر نکردند و عملیات آنها بسیار ساده و عمل حقیرانه بود.

سردار گرجی‌زاده با تاکید براینکه تروریست‌ها از هیچ گیتی رد نشده بودند، اظهار کرد:‌ تروریست‌ها ابتدا اسلحه خود را پنهان کرده بودند و وقتی که با اولین گیت و نیروهای حفاظتی ما مواجه می‌شوند، شروع به رگبار می‌کنند که شهید تیموری بعد از مضروب شدن و تعقیب و گریز به شهادت می رسد.

فرمانده سپاه حفاظت انصار المهدی با بیان اینکه تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها نسبت به افرادی که به ساختمان رفت و آمد می‌کنند، محدود است، اضافه کرد: از کل کشور برای دیدن نماینده‌ها می آیند. ما حتی در برخی روزها آمار چند صد نفره مهمان داریم. مدیریت خوبی که از سوی نیروهای حفاظتی انجام شد، باعث شد کمترین تعداد شهدا و مجروح را داشته باشیم.

او افزود: برخی از مجروحان و شهدا در خیابان و از بالا از سوی تروریست‌ها مورد اصابت قرار گرفتند. اگر سیاست بچه های سپاه انصار نبود، امکان داشت ده ها کشته و مجروح بیشتر باشد.

سردار گرجی‌زاده در پاسخ به این پرسش که در مواجهه میدانی چه نیروهایی حضور داشتند، اظهارکرد: یگان عمده درگیر در این عملیات یگان نیروهای سپاه انصار مجلس بودند که از همان لحطه اول وارد شدند. تا ساعتی تدبیر بود که خود آنها عمل کنند اما بعد از آن نیروی زمینی سپاه و یگان صابرین و ناجا وارد عمل شدند و برخی نیروها نیز به صورت خودجوش در محل حاضر شدند کع از آنها تشکر می‌کنم. اما کسی که توانست مردم را نجات دهد و 150 نفر را سالم از ساختمان خارج کند،‌ سپاه حفاظت انصار المهدی بودند.

فرمانده سپاه حفاظت انصار المهدی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا ممکن است قبلا از ورود تروریست‌ها به ساختمان مجلس، کسی از قبل بدون سلاح وارد ساختمان شده بود، گفت:‌ این حدس و تخمین وجود دارد و گزارش دقیق آن بر عهده وزارت اطلاعات است که حتما در گزارش نهایی آنها پس از بررسی های لازم اعلام خواهد شد.

او افزود: برخلاف اینکه گفته می‌شود این افراد خونسرد بودند، باید گفت که اصلا خیلی خونسرد نبودند و اضطراب داشتند. اگر خونسرد بودند قطعا خسارت بزرگ‌تری را وارد کنند. آنها به دنبال این بودند که زودتر جایی بروند که بتوانند گروگان بیشتری بگیرند وکشتار بیشتری داشته باشند.

گرجی‌زاده با بیان اینکه کاری کردیم که مهمات تروریست‌ها تمام شود و در این فرصت افراد را از طبقات پنجم، ششم و هفتم خالی کردیم، گفت:‌ مجروحان را قبل از اینکه بتوانند تروریست‌ها از طبقه چهار تکان بخورند، خارج شدند. ما از راهروهای دیگر استفاده می کردیم تا بتوانیم مجروحان را خارج کنیم.

او ادامه داد: یکی از تروریست هاخواست عملیات انتحاری کند اما جلیقه دست‌ساز او عمل نکرد اما با قاطعیت می‌گویم که دو نفر دیگر با تیر مستقیم تک تیراندازان ما کشته شدند. نیروهای عمل کننده ما از تعداد تروریست‌ها اطلاع نداشتند و حتی تا یک ساعت و نیم بعد دنبال عوامل احتمالی دیگر می گشتند. و توسط تیم چک و خنثی تمام اتاق‌ها چک شد و افرادی که در طبقه ششم و هفتم خودشان را محبوس کرده بودند، بعد از استقرار نیروها در آن طبقات، از اتاق خود خارج شوند.

فرمانده سپاه حفاظت انصارالمهدی اضافه کرد:‌ معتقدم کار بزرگی انجام شد و کمترین تلفات به افراد بی دفاع وارد شد. برخی معتقدند سرعت مهار عملیات تروریستی خیلی باید بالا باشد اما ما معتقدیم که نباید تلفات بالا شد. در مدل اشتباهی شرقی و روسیه که تعداد تلفات بالا باشد را قبول نداریم بلکه معتقدیم کیفیت باید همراه کمیت باشد. در این راستا سعی کردیم ابتدا از خروج افراد بیگناه مطمئن شویم و بعد وارد عمل شویم.

گرجی‌زاده درباره تعداد شهدا و مجروحان از یگان‌های عملیاتی اظهارکرد: یکی از شهدا، شهید تیموری است که اولین رویارویی را با تروریست‌ها دارد و با وجود اینکه مجروح شده تلاش می‌کند خطوط تامینی را مطلع کند تا درب‌ها را ببندند. چند مجروح داشتیم که حالشان خوب است. یکی از نیروها با وجود اینکه دو گلوله پی در پی در نقاط حساس بدن او خورده، با تلاش فراوان خود را به خط تامینی رسانده و بعد از اینکه اطلاع می‌دهد، بیهوش و به بیمارستان منتقل می شود.

او گفت:‌ اکثر شهدا ارباب رجوع و کارمندان مجلس هستند.

سردار گرجی‌زاده درباره حمله به حرم امام (ره) نیز گفت:‌ دو تروریست وارد آن منطقه می‌شوند و آنها در لحظه نخستین یکی از ماموران را در کیوسک را زده و سپس یکی دیگر از کارگران را در نزدیک بهداری حرم شهید می‌کنند. یکی از تروریست‌ها سلاحش گیر می‌کند و دیگر نمی‌تواند استفاده کند و با هوشیاری ماموران آن فرد کشته می‌شود و دیگری که سلاح نداشت، فورا کمربند انفجاری‌اش را منفجر می‌کند.

او ادامه داد: همانطور که وزارت اطلاعات اعلام کرد این افراد شناسایی شده و اسامی آنها اعلام شد و عکس‌هایشان نیز منتشر شد.

فرمانده حفاظت سپاه با بیان اینکه عملیات تروریست‌ها فاقد ارزش عملیاتی است، اظهار داشت: ما برای دشمنان‌مان نیز اظهار تاسف می‌کنیم چون فکر می‌کردیم قوی‌تر هستند البته این را ناشی از لطف خدا می‌دانیم که به سر آنها زده است و آنها این کار را محدود انجام دادند. من از ماموران انتظامی حرم نیز تشکر می‌کنم چون ماموران ما فقط با یک تیر تروریست‌ها را می‌زنند.

سردار گرجی‌زاده افزود: اینجا ایران و سرزمین شیران است و ما را با اینها امتحان نکنند چون جواب ما خیلی سخت‌تر خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که حرم امام فاقد نظارت آنچنانی است، تصریح کرد: ما مانند برخی از کشورها نیستم که عرصه را تنگ کنیم و کار را سخت کنیم. اگر تروریست‌ها بیایند عرصه را سخت می‌کنیم. آنجا محوطه بیرونی است که مردم در آنجا استراحت می‌کنند و زوار به آنجا می‌آیند. حتی آن مردی که درکیوسک است و شهید می‌شود، راهنما است. آنها آنقدر گیج بودند که حتی مسیر را هم اشتباه رفتند.

مجری گفت مسیر را گویا اشتباه رفتند که فرمانده سپاه حفاظت انصار المهدی خاطرنشان کرد: تابلویی است ولی هم امداد غیبی وجود دارد و هم نشان از حماقت آنها است. آنجا مسیری است که صدها ماشین وجود دارد و هزاران نفر هستند. اینها فاقد ارزش عملیاتی است. ما در دهه ۶۰ و دهه بعدی عملیات‌های تروریستی داشتیم که نمره می‌گیرند ولی این عملیات فاقد ارزش است.

گرجی‌زاده با اشاره به تعبیر ترقه‌بازی از سوی رهبری ابراز داشت: ترقه‌بازی تعبیر زیبایی از سوی رهبری است و آن، یعنی دشمنان ما آنقدر ذلیل هستند که حرکت سازماندهی شده‌ای را نمی‌توانند علیه ما سامان بدهند.

او با تشکر از ماموران و کسانی که در ناکامی این عملیات‌های تروریستی نقش داشتند، ابراز داشت: خیلی‌ها آمدند و تشکر کردند. در فضای مجازی از ارتش اسم آمد ولی درخواستی از آنها نشد. نیازی به حضور آنها نبود چون می‌توانستیم کار را با تانی جمع کرد. آنها ذخیره بزرگی هستند که برای کارهای سخت و بزرگ از آنها باید استفاده کرد. هرچند فرماندهان بزرگ ما آمدند و گفتند ما هستیم. نیروهای پلیس آمدند و گفتند آماده‌ایم.

فرمانده حفاظت سپاه تاکید کرد: مسئولان باید قدر نیروهای سپاه و حفاظت و وزارت اطلاعات را بدانند نه اینکه حادثه‌ای رخ بدهد. خیلی از اتفاقات بدون سروصدا رخ می‌دهد. باید قدردان نیروها را بدانیم که در بی‌خبری هم کارهای بزرگی انجام می‌دهند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.