به گزارش جماران؛ کره جنوبی اعلام کرد که به رغم همه مشکلات، فشارها و انتقادهای پیش رو، حاضر به بر هم زدن توافق بر سر سامانه موشکی «تاد» با آمریکا نیست.

اظهار نظر در باره پیشبرد توافق با آمریکا در شرایطی است که دولت «مون جائه این» رئیس جمهوری جدید کره جنوبی در حال انجام ارزیابی های زیست محیطی در محل استقرار سامانه تاد در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرق شهر سئول پایتخت این کشور است.
دولت کره جنوبی می گوید که با توجه به ارزیابی های مذکور فعلا تاد عملیاتی نمی شود و همین موجب شده بود تا این مساله به جامعه و منتقدان القا شود که این کشور می خواهد، بساط تاد را برچیند.
اما در مقابل نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی بیانیه ای را بر اساس گزارش روز شنبه تارنمای «هرالد» از کره منتشر کرده که نشان می دهد دولت سئول به توافق خود با آمریکا در ارتباط با سامانه ضد موشکی تاد پایبند می ماند.
این نهاد خاطر نشان کرده است که درباره توافق، اصولی را دولت در نظر گرفته است که اجرا می شود اما این به معنای برهم زدن توافق با آمریکا نیست.
بیانیه دولت کره جنوبی به طور حتم باعث خشم چین خواهد شد که بارها از کره جنوبی خواسته است سامانه تاد را از خاک این کشور خارج کند.
از سوی دیگر کره جنوبی قصد دارد برای تشریح مواضع خود هیاتی را راهی چین کند و در همین حال دولت یک بار دیگر تاکید کرده است که سامانه مذکور فقط برای مقابله با کره شمالی طراحی و آرایش داده شده است.
نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه خود تاکید کرده است که این کشور دارای یک اتحاد نظامی با آمریکا است و نمی تواند همه چیز را تغییر دهد.
با وجود انتشار این بیانیه، ارزیابی های محیط زیستی در محل آرایش تاد ممکن است باعث شود تا این سامانه دستکم تا چند ماه دیگر عملیاتی نشود.
این در حالیست که طی روزها و هفته های اخیر شمار زیادی از مردم و اعضای گروه های مدنی و مخالفان سامانه موشکی تاد آمریکا، در مقابل نهادهای دولتی در شهر سئول پایتخت کره جنوبی و مناطق دیگر تجمع کرده و خواستار جمع آوری این سامانه شوند.
دولت های وقت کره جنوبی و آمریکا که تابستان گذشته در خصوص استقرار این سامانه به توافق رسیدند، مقابله با تهدیدهای موشکی کره شمالی را دلیل استقرار این سامانه پیشرفته عنوان کرده اند.
«تاد»، یک سامانه موشکی ضد بالستیک است که توسط شرکت تسلیحاتی «لاکهید مارتین» آمریکا ساخته شده و برد رادار آن هزار کیلومتر، برد عملیاتی موشک 200 کیلومتر و سرعت آن 10 هزار و 80 کیلومتر بر ساعت می باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.