اسدالله بادامچیان

حزب موتلفه در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، تا حدودی حضوری جدی و البته پرحاشیه را تجربه کرد.

 

به گزارش جماران، این حزب سنتی برای اولین بار با میرسلیم به عنوان یک کاندیدای حزبی وارد میدان شد اما در آخرین ساعت‎های تبلیغاتی در بیانیه‌ای، رئیسی را به عنوان نامزد اصلی معرفی کرد. بیانیه‌ای که میرسلیم را برای کناره‌گیری قانع نکرد و در نتیجه، با وجود گذشت چند هفته از روز انتخابات،‌ موتلفه‌ای‌ها همچنان درگیر حاشیه‌های روز آخر تبلیغات کارزار دوازدهم هستند.اسدا... بادامچیان، قائم مقام حزب موتلفه با گفتن اینکه «واقعیت این است که رییس جمهوری در دولت اولش با رویکردی نه چندان منطقی، نگاهی جناحی را اعمال کرد و دولتش را دولت اصلاح‎طلبان و اعتدالیون نامید و امیدواریم در راستای منافع ملی در دوره آتی تجدید نظر کند و خود را رییس‌جمهور همه نشان دهد تا بتواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد» به پرسش های « قانون » پاسخ داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

رای 23میلیون و چند صد هزاری روحانی برای شما که رقیب او بودید، قابل پیش‌بینی بود؟

همیشه احتمال رای آوری دولت مستقر با همه نارضایتی‌های موجود، گزینه‌ای محتمل و در نتیجه قابل پیش‌بینی است. اما در جواب به سوال شما باید بگویم که میزان رای‌های برنده را هیچ‌کس از قبل نمی‌تواند به طور دقیق تخمین بزند، چون نتیجه انتخابات به عهده رای‌دهندگان محترم است.

این میزان رای برای روحانی مناسب است؟

هر اندازه که رییس جمهوری منتخب با رای بالایی انتخاب شود، برای اداره کشور و به خصوص موفقیت در عرصه بین‌المللی موثرواقع می‌شود. به همین دلیل ملت هوشمند ایران در سه انتخابات دور دوم روسای جمهوری قبلی و فعلی این کمک را به رییس دولت کرده‌اند. البته، مهم این است که رییس جمهور منتخب آن‌گونه که شایسته است، قدر این موقعیت گران‎بها را بداند.

با توجه به رای تثبیت شده، روحانی به عنوان رییس دولت دوازدهم چه مسئولیت‌هایی را روی دوشش باید احساس کند؟

واقعیت این است که رییس جمهور محترم در دولت اولش با رویکردی نه چندان منطقی، نگاهی جناحی را اعمال کرد و دولتش را دولت اصلاح طلبان و اعتدالیون نامید. ان‌شاا... که در راستای منافلع ملی در دوره آتی تجدید نظر شود و خود را رییس جمهور همه نشان دهد تا بتواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

اولویت‌های اصلی دولت دوازدهم باید توجه به کدام حوزه‌ها باشد؟

اولویت هر رییس جمهوری که رای می‌آورد، باید تلاش برای ایجاد تحولی جدی در خط مشی‌ها و سیاست‌های فعلی باشد تا از این طریق مشکلات برطرف شود. حتی اگر نامزد موتلفه رای می‌آورد، چنین تحول لازمی را پدید می‌آورد تا موجب پیشرفت و توسعه و رفع تهدیدها و مفاسد و ناهنجاری‌های موجود شود.

اصولگرایان چه بر سرشان آمده‌ که حال، توفیق‌های پی در پی انتخاباتی در دهه هشتاد را رویایی و محال می‌بینند؟

در حال حاضر فرصت کافی برای پاسخگویی به این سوال مهم ندارم، ان‌شاا... در آینده به طور مشروح این مساله را تحلیل خواهم کرد. چون سوال شما سوالی است که نمی‌توان جوابی اجمالی و کوتاه به آن داد.

به نظر می‌رسد جناح راست از امروز نگران شکست‌های دیگر در انتخابات آتی است. می‌توانم بپرسم برای برون رفت از ناکامی‌های سریالی چه تدبیری را لازم می‌دانید؟

در هر انتخاباتی مردم نگران این هستند که مبادا به هر دلیل رای به کسانی داده شود که به جای خدمت به کشور و ملت، در پی تامین منافع و خواسته‌های خودشان باشند و خدای ناکرده مصلحت کشور و منفعت عمومی را با بی‌توجهی حاشیه نشین کنند. انتخابات آینده نیز مثل هر انتخاباتی برای اصولگرایان حایز اهمیت است و هر تفکر و جریانی در پی آن است که سیاست‌های مطبوعش را با برنده شدن در انتخابات به مرحله اجرا در آورد.

رای به لیست را چگونه تحلیل می‌کنید؟

اینکه گروه‌های سیاسی لیست بدهند و مردم نیز به آن لیست رای بدهند، هیچ اشکالی به آن وارد نیست و فهرست اصولگرایان نیز بارها به عنوان برنده انتخابات معرفی شده است. به همین دلیل به عنوان یک فعال سیاسی این حالت را نمی‌توانم حالتی غیرمطلوب بدانم و به آن ایرادی بگیرم.

رای حلال در این روزها به ادبیات سیاسی وارد و بهانه بحث و تبادل نظرهای زیادی شده است. سوال این است که اصولا می‌توان رای‌های به صندوق ریخته شده را به دو بخش حلال و حرام تقسیم کرد؟

در فضای آزاد سیاسی کشور اظهار نظرها محترمند و به همین دلیل، سوال شما را سوالی صحیح نمی‌دانم و به همین دلیل حاضر نیستم تا اظهارات‌فرد دیگری را تحلیل کنم.

اما وقتی کسی که رییس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام است، چنین اظهاری را مطرح می‌کند،به‌طورحتم تبعاتی را می‌تواند داشته باشد؟

هر شخصیتی می‌تواند نظرش را ارائه دهد. مگر شما مخالف اظهار نظرهایی با سلیقه‌های مختلف هستید؟ اگر نیستید، این بحث را همین‌جا تمام کنید.

موتلفه اسلامی از نوع حضورش در انتخابات راضی است؟

حزب موتلفه اسلامی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بسیار خوب و منطقی عمل کرد. ما نامزدی را معرفی کردیم که در فضای مسموم و توام با اتهامی که به وجود آمده بود، هیچ‌کس نتوانست تهمت یا افترایی به او وارد کند و ایرادی به او بگیرد. آقای میرسلیم رقابتی آرام، سالم و منطقی را از بیان یک نامزد حزبی انجام داد و به جای قیل و قال، فقط برنامه‌های خود را برای مردم تشریح کرد و به همین دلیل موافق و مخالف، میرسلیم و روش او را تحسین کردند.

رای پایین میرسلیم را شکست موتلفه دانسته یا اینکه صرف حضور را کافی می‌دانید؟

هیچ وقت معتقد به شکست و پیروزی در انتخابات نبوده و از این پس نیز نخواهم بود. شخصیت‌هایی با سلیقه‌های مختلف در انتخابات، خود را در معرض رای مردم قرار دادند و مردم نیز انتخاب‌شان ترجیحی است و مانند غرب نیست که باختن یا برنده شدن این یا آن در میان باشد.

چرا موتلفه هیچ‌گاه در انتخابات توسط گروه‌های دیگر سیاسی جدی گرفته نمی‌شود؟

موتلفه در انتخابات‌ها حضور چند جانبه در جمع ارزشگرایان داشته است. البته این توضیح لازم است که موتلفه هیچ‌گاه به دنبال سهم خواهی نبوده و نخواهد بود و در کل، سهم خواهی را در ‌شأن موتلفه نمی‌دانیم. در پایان بار دیگر تاکید می‌کنم که روحانی باید سیاستش را تغییر بدهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.