ارزش پوند در بازارهای مالی، شامگاه پنجشنبه به دنبال ارزیابی های جدید که حاکی عدم توانایی محافظه کاران برای کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام در جریان انتخابات پارلمانی است، بشدت در برابر دلار آمریکا کاهش یافت.

به گزارش جماران، ارزش پوند که صبح روز پنجشنبه و قبل از شروع رای گیری انتخابات پارلمانی انگلیس در ساعت 7 صبح، در برابر 1.2978 معامله می شد، شامگاه گذشته پس از انتشار ارزیابی ها از نتایج این انتخابات، با سقوط ناگهانی، به 1.2730 دلار رسید که پایین ترین حد از آوریل گذشته بشمار می آید.
در حال حاضر در بازارهای آسیایی، پوند در مقابل 1.1413 یورو معامله می‌شود که 0.2درصد کاهش نشان می دهد.
به گفته تحلیل گران بازارهای مالی و سهام بشدت هم اکنون بر روی نتایج نهایی انتخابات پارلمانی انگلیس متمرکز شده اند.
شاخص سهام بورس لندن و اکثر بورس های مهم اروپایی در 29 فروردین ماه گذشته نیز به دنبال درخواست 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس برای انتخابات زودرس پارلمانی بشدت کاهش یافتند.
با پایان رای‌گیری برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام انگلیس در ساعت ده شب امشب(پنجشنبه)، نتایج ارزیابی های صورت گرفته از مردمی که به حوزه های رای‌گیری رفتند، حکایت از آن دارد که حزب محافظه کار اگر چه بیشترین آرا را کسب می کند اما احتمال دارد که با اختلاف 12 کرسی به اکثریت در پارلمان نرسد.
به موجب بررسی های صورت گرفته توسط موسسه نظرسنجی 'ایپوس موری 'برای سه شبکه 'بی بی سی'، ' آی تی وی' و 'اسکای نیوز'، در حوزه های انتخابیه که در ساعت 22 امشب منتشر شد، حزب محافظه کار می تواند در حدود 314 کرسی بدست آورد که برای کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام کافی نیست.
حزب محافظه کار در صورت درست بودن این نظرسنجی که یک فاجعه برای آن خواهد بود، برای تشکیل دولت نیازمند به 12 کرسی است.
براساس بررسی های یاد شده، حزب کارگر 266 کرسی، حزب لیبرال دمکرات به رهبری 'تیم فارون ' 14 کرسی، حزب یوکیپ به رهبری 'پائول نوتال' هیچ کرسی، حزب ملی اسکاتلند به رهبری 'نیکلا استرجن' 34 کرسی بدست خواهند آورد.
بر اساس ارزیابی یاد شده ، حزب محافظه کار بدین ترتیب 17کرسی و حزب ملی‌گرای اسکاتلند هم 22 کرسی از دست خواهند داد.
حزب سبز نیز تنها کرسی پارلمانی خود را حفظ خواهد کرد.
در صورتی که براساس ارزیابی یاد شده، هیچ‌ کدام از احزاب سیاسی قادر به کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام نشوند، انگلیس همانند سال 2010 میلادی، بار دیگر با 'پارلمان معلق ' مواجه خواهد شد.
پارلمان معلق در شرایطی پدید می آید که هیچ‌کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت 650 کرسی مجلس عوام که 326 کرسی ( نصف به علاوه یک) است، را به دست آورند .
بدین ترتیب آنچه پیشتر به عنوان فرصتی برای تقویت موضع دولت محافظه کار 'ترزا می' در مذاکرات برگزیت تصور می شد، تبدیل به کابوسی شده است که به پیچیده تر شدن روند مذاکرات دامن خواهد زد. 
ترزا می' با تصور اینکه حزبش قادر به کسب کرسی‌های بیشتری در مجلس عوام و وارد کردن شکست سنگین به حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین هست و بهتر می تواند مذاکرات برگزیت را پیش ببرد، تن به انتخابات زودرس پارلمانی داد.
مجلس عوام در 30 فروردین‌ماه گذشته، با 522 رأی موافق در برابر 13 رأی مخالف، موافقتش را با پیشنهاد غیرمنتظره 'ترزا می' نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در هشتم ژوئن (18 خرداد) اعلام کرد.
انتظار می رودکه بعد از انتخابات پارلمانی انگلیس مذاکرات لندن با بروکسل در مورد برگزیت شروع شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.