«سید حسین موسویان» پژوهشگر دانشگاه پرینستون آمریکا و عضو پیشین گروه مذاکره کننده هسته ای روز پنجشنبه در مقاله ای در هافینگتون پست آمریکا حمله تروریستی تهران و عواقب تنش های جدید در خاورمیانه را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش جماران، موسویان در این مقاله نوشت: پارلمان ایران و مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه گذشته مورد حملات تروریستی قرارگرفت. این اولین عملیات مهم داعش داخل خاک ایران تلقی می شود که منجر به شهادت حداقل 13 تن و زخمی شدن دهها شهروند ایرانی شد. 
وی اشاره داشت: این بدترین عملیات تروریستی دریک دهه گذشته است که داخل خاک ایران در زمانی صورت گرفت که چند ساعت قبل از آن «عادل الجبیر» وزیرامور خارجه سعودی خواستار مجازات ایران شده بود و همزمان به بحران جدید با قطردامن زد. عدم کنترل چنین روند تشن زایی، می تواند حوادث تلخ جدیدی درمنطقه را درپی داشته باشد. 
این پژوهشگر ادامه داد: درحالیکه اکثریت جامعه جهانی ترور در تهران را محکوم کردند، رئیس جمهوری آمریکا طی موضعی نه تنها این ترور را مستقیم محکوم نکرد بلکه به گونه ای ایران را مستحق این جنایت قلمداد کرد. او گفت 'ما برای قربانیان ترور ایران دعا میکنیم و غمگین هستیم اما کشورهای حامی تروریسم با این ریسک مواجهند که قربانی شیطانی شوند که خود ساخته اند'. 
به گفته موسویان، این اظهارات ترامپ نادیده گرفتن واقعیت خطرناک تروریسم و ریاکارانه است. او دردوران مبارزات انتخاباتی خشم خود را مستقیا متوجه عربستان کرده وگفت آنها بزرگترین بانی تروریسم هستند. بعد از انتخابات، او موضع خود را کاملا تغییرداد و عربستان را 'شریک استراتژیک' خواند و اتهامات تروریستی را متوجه ایران کرد. 
عضو پیشین گروه مذاکره کننده هسته ای یاد آور شد: دراجلاس اخیر ریاض او سیاست منطقه ای آمریکا را به سمت اتحاد تمام عیار با سعودی سوق داد و سیاست اوباما که برمبنای تعامل با ایران و تلاش برای رفع تشن بین سعودی و ایران بود، را کنار گذاشت. 
لابی عربستان در واشنگتن، سرمایه گذاری 270 میلیون دلاری سعودی ها در هتلهای ترامپ و قرارداد تسلیحاتی با عربستان، دراین تغییر رویکرد موثر بودند. 
موسویان تصریح کرد: جالب اینکه درسفر ریاض، ترامپ ایران را درحالی هدف قرارداد، که یک کلمه درمورد قطر سخنی نگفت و با امیرقطر دیدار هم کرد اما وقتی عربستان روابط با قطر را قطع کرد، او گفت که 'در دیدارهایش در ریاض راجع به موضوع تروریسم، همه نشانه ها به سمت قطر بود و لذا امید است این قطع رابطه شروع پایان بخشیدن به تروریسم هولناک باشد'. 
به عقیده این دیپلمات سابق، جهان بیش از این نمی تواند بازی با کلمات ترامپ درمورد تروریسم را تحمل کند و یا اینکه شاهد تغییر سیاست های آمریکا براساس منافع شخصی باشد. لازم است آمریکا برای مبارزه با تروریسم، اقدام واقعی انجام دهد. تلاش ترامپ برای منع ورود مسلمانان به آمریکا و سرزنشهای او علیه شهردارمسلمان لندن صرفا موجب بیزاری مسلمانان و تقویت تروریستها می شود. 
مقاله ادامه می‌ دهد: حملات تروریستی اخیر درتهران این واقعیت را آشکار کرد ملتها درسراسر عالم با تهدید مشترکی بنام 'داعش' مواجه هستند و درحملات تروریستی در تمام نقاط عالم همچون سان برنادینو کالیفرنیا، لندن، پاریس،بغداد، کابل و تهران، قربانیان مردم بیگناه در مقابل این بربریت در یک کشتی نشسته اند. 
پژوهشگر دانشگاه پرینستون خاطرنشان ساخت: ظاهرا آقای ترامپ مطلع نیست که بعد از انقلاب 1357، ایران قربانی بیشترین ترورها و خشونت برخی از دولتهای دیگر بوده است که تجاوز نظامی صدام به خاک ایران و ترور هزاران ایرانی توسط گروهک تروریستی منافقین نمونه ای از این واقعیت است. این هفته تهران هدف حملات تروریستی داعش قرارگرفت درحالیکه ایران درچندسال اخیر درخط مقدم مبارزه با داعش بود. چنین واقعیتی را نمی توان درمورد عربستان مدعی شد. 
وی افزود: درجریان مبارزات انتخاباتی، رئیس جمهوری ایران، حسن روحانی به کمک 97 میلیارد دلاری عربستان به صدام دردوران تجاوز به خاک ایران اشاره کرد.«ترکی الفیصل» وزیر اطلاعات سابق سعودی چندی پیش اعتراف کرد که با برخی ازعوامل حادثه تروریستی برجهای دوقلوی نیویورک دیدار داشته است. 
او در نشست سالیانه گروهک تروریستی منافقین از اهداف این گروهک برای ساقط کردن حکومت ایران نیز حمایت کرد.این درحالی است که تحلیلگران برجسته و نیز برخی مقامات ارشد آمریکا علنا پرده از ارتباط دولت وهابی عربستان باداعش برداشته اند. «فرید ذکریا« تحلیل گر ارشد سی ان ان آمریکا تصریح کرد که عربستان تقریبا با تمام عملیات تروریستی درجهان غرب مرتبط بوده درحالیکه هیچکدام از این وقایع تروریستی ربطی به ایران نداشته است. 
به گفته موسویان، حمله اخیر تروریستی درتهران، ملت ایران را بیش از پیش درمقابله با ترورمتحد خواهد کرد. دردوران انتخابات ریاست جمهوری ایران، شاهد اختلافات داخلی درمورد کاندیداها بودیم اما بعد از این ترور، ایران متحد ظاهر خواهد شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بر انتقام خون قربانیان بی گناه این حادثه تروریستی تاکید کرده و عربستان و آمریکا را دخیل در این حادثه قلمداد کرده اند. 
وی هشدار داد که درعین حال عربستان و ایران هردو باید مراقب باشند که دردام یک تقابل تمام عیار نیافتند. رئیس جمهوری و وزیر امورخارجه ایران چند سال است که عربستان را به گفت وگو دعوت کرده‌اند. شایسته بود که این گفت وگو قبل از تشدید درگیریها در یمن، سوریه وعراق و نیز گسترش عملیات تروریستی داعش صورت می گرفت. جامعه جهانی باید از دعوت ایران برای این گفتمان حمایت کند. 
به گفته این پژوهشگر، تروریسم مرز نمی شناسد و برای نابودی آن ،همکاری جمعی جهانی یک ضرورت است. جهان غرب باید ایران را درمبارزه با داعش متحد خود تلقی کند و نه دشمن. برای مقابله با گروههای تروریستی مانند داعش، جهان غرب باید بطورجدی با منابع ایدیولوژیکی و مالی و تسلیحاتی آنها برخورد کند. لازمه این مهم این است که آمریکا بیش از این به عربستان برای بی ثبات کردن منطقه، کارت سفید ندهد و این کشور را تشویق کند که دست از بازی حاصل جمع صفر با ایران بردارد. بجای سیاستهای کنونی، ترامپ باید صحبت قاطعانه ای باعربستان و متحدینش داشته باشد که از حمایت از تروریستها دست بکشند. 
موسویان تصریح کرد: دونالد ترامپ اکنون این گزینه را دارد که به کاهش تشنج روابط عربستان و ایران کمک کند قبل از اینکه وضعیت به شرایط غیرقابل کنترل برسد. شرط لازم برای ایفاء چنین نقشی این است که آمریکا روابط خود را با قدرتهای منطقه ای بالانس کند، کانال گفت وگو با ایران را بازنماید و همه را به سمت همکاری جمعی و نیز عربستان را برای تعامل با ایران تشویق کند. لذا توپ در زمین ترامپ است. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.