نتیجه نظرسنجی رویترز و ایپسوس که روز سه شنبه منتشر شد، نشان می دهد: 49 درصد شهروندان ایالات متحده با خروج از پیمان آب و هوایی پاریس مخالف هستند و تنها 38 درصد این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورشان را تائید می کنند.

به گزارش جماران از خبرگزاری رویترز از نیویورک، بر اساس نتیجه این نظرسنجی، بیشتر شهروندان ایالات متحده بر این باور هستند که این کشور باید دست به اقدام فعالانه ای برای مبارزه با تغییرات اقلیمی بزند، اما تنها به نظر شمار اندکی، این موضوع در مقایسه با مسئله اقتصاد یا امنیت، در اولویت قرار دارد. 
براساس این نظرسنجی که در روزهای دوم تا چهارم ژوئن (12 - 14 خرداد ماه) برگزار شد، با اینکه آمریکائیان ترجیح می دادند که ترامپ عضویت این کشور را در توافق اقلیمی 2015 پاریس ادامه می داد، اما ممکن است وی را در باره خروج از این توافق زیاد هم مقصر ندانند. 
براساس نتیجه این نظرسنجی، 68 درصد از شهروندان ایالات متحده می خواهند که این کشور ریاست تلاش های جهانی را برای کاستن از سرعت تغییرات آب و هوایی بر عهده داشته باشد و 72 درصد با این امر موافق هستند که با توجه به مقدار گازهای گلخانه ای که این کشور تولید می کند، باید دست به اقدام فعال و پرتکاپویی برای کاستن از روند گرم شدن دمای زمین بزند. 
براساس نتیجه نظرسنجی رویترز و ایپسوس، با این حال پرسش شوندگان آمریکایی مسئله محیط زیست را تقریبا در انتهای فهرست اولویت های خود برای کشورشان قرارمی دهند، به گونه ای که تنها چهار درصد از شهروندان این کشور بر این باورند که مسئله محیط زیست بیشتر از بهداشت و درمان، اقتصاد، تروریسم ، مهاجرت، آموزش و جرم و جنایت و اخلاق اهمیت دارد. 
این نظرسنجی پس از آن برگزار شد که ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده از این توافقنامه مهم با 195 کشور عضو به منظور کاهش انتشار کربن و جلوگیری از گرم شدن دمای زمین، خارج می شود.
ترامپ جمهوریخواه که قبلا تغییرات اقلیمی را به رغم شواهد و مدارک قابل ملاحظه، فریب و توهم خوانده، گفته بود: به نظر وی این پیمان به اقتصاد ایالات متحده بدون اینکه منافع محسوسی داشته باشد، آسیب خواهد زد.
این تصمیم موجب خشم و محکومیت سران کشورهای جهان و مدیران بلندپایه شرکت ها و صاحبان کسب و پیشه بین المللی شد که بسیاری از آنها نگران این موضوع بودند که لغو عضویت ایالات متحده در این پیمان، سیاره زمین را در معرض خطر قرار خواهد داد و این کشور را در روند کنارگذاشتن استفاده از سوخت های فسیلی، پشت سر دیگر کشورها قرار خواهد داد. 
بر اساس این نظرسنجی، دیدگاه پرسش شوندگان آمریکایی نسبت به این تصمیم ترامپ به خطوط حزبی آنها بستگی داشته است، به گونه ای که بیشتر هواداران حزب جمهوریخواه از آن حمایت و بیشتر هواداران حزب دمکرات با آن مخالفت کرده اند. 
بر اساس این نظرسنجی به طور کلی 38 درصد پرسش شوندگان آمریکایی با این تصمیم ترامپ موافق، 49 درصد مخالف و 13 درصد ممتنع بوده اند. 
این نظرسنجی نشان داد که 50 درصد از مردم ایالات متحده بر این باور هستند که دمای زمین در نتیحه لغو عضویت ایالات متحده در این پیمان اقلیمی، با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت و 64 درصد گفته اند که این تصمیم به روابط واشنگتن با دیگر کشورها آسیب خواهد زد. 
همچنین در میان افکار همگانی آمریکا در باره تاثیر این تصمیم بر اقتصاد این کشور اختلاف نظر وجود دارد، به گونه ای که 41 درصد گفته اند که موجب تقویت اقتصاد خواهد شد در حالی که 44 درصد براین باورند اقتصاد آمریکا را تقویت نخواهد کرد.
 نظرسنجی رویترز / ایپسوس که از طریق اینترنت و به زبان انگلیسی در سراسر خاک ایالات متحده برگزار شد، پاسخ های یک هزار و 398 شهروند آمریکا را گردآوری کرد که شامل 459 جمهوریخواه و 635 دمکرات بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.