به گزارش جماران؛ نتایج نظرسنجی موسسه یوگو که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشانگر اعتماد اکثریت ساکنان شهر لندن به صادق خان شهردار مسلمان این شهر در بحث حفظ امنیت و مبارزه با تروریسم باوجود حملات لفظی بی پایه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا علیه وی، است.

براساس نتایج نظرسنجی موسسه یوگو، 51 درصد از کسانی که در لندن مورد پرسش قرار گرفته اند، عنوان کرده اند که به تصمیمات و اقدامات صادق خان در مورد حفظ شهر و کشورشان در برابر تهدیدات تروریستی اعتماد دارند.
براساس این نظرسنجی، تنها 30 درصد از ساکنان لندن گفته اند که به تصمیمات صادق خان در زمینه یاد شده اعتماد ندارند.
این در حالی است که براساس نظرسنجی یوگو، 46 درصد از ساکنان لندن گفته اند که به تصمیمات 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس در بحث مبارزه با تروریسم، اعتماد ندارند.
براساس نظرسنجی یادشده، میزان اعتماد به تصمیمات نخست‌وزیر انگلیس در حوزه امنیت و مقابله با تروریسم، 42 درصد بوده که به مراتب کمتر از صادق خان است .
میزان اعتماد ساکنان لندن به 'جرمی کوربین' رهبر حزب مخالف کارگر در زمینه یاد شده نیز 41 درصد بوده است ضمن اینکه 47 درصد نیز گفته اند که به تصمیمات وی در حوزه مبارزه با تروریسم اعتماد ندارند.
این نظرسنجی در حالی منتشر می‌شود که صادق خان از روز یکشنبه گذشته تاکنون دو بار با حمله لفظی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ارتباط با حمله تروریستی لندن، مواجه بوده است.
دونالد ترامپ ساعاتی پس از حمله تروریستی در شامگاه شنبه گذشته در لندن در توییتی که در صفحه توئیترش منتشر کرد، نوشته بود: 'در حمله تروریستی دست کم7 نفر کشته و 48نفر زخمی شده‌اند و شهردار لندن می‌گوید که دلیلی ندارد مضطرب شوید!'.
در واکنش به این پیام، دفتر شهردار لندن و سخنگوی صادق خان گفتند که با توجه به شرایط کنونی، شهردار کارهایی مهمتر از پاسخ‌گویی به نظرات رئیس جمهوری آمریکا دارد.
اما ترامپ روز دوشنبه گذشته نیز مجددا در توییت دیگری نوشت: 'توجیهی رقت‌انگیز از سوی صادق خان شهردار که باید سریع به این حرف که 'دلیلی برای احساس خطر وجود ندارد' فکر می‌کرد. رسانه های جریان اصلی سخت برای فروش آن تلاش می کنند!'
نکته جنجال‌برانگیز در توییت ترامپ درخصوص سخنان صادق خان این بود که شهردار لندن در اصل گفته بود که مردم پایتخت انگلیس نبایستی از افزایش شمار نیروهای پلیس در سطح شهر نگران باشند، و او هیچ سخنی در این خصوص که مردم نبایستی از حملات نگران باشند، به زبان نیاورده بود.
سخنگوی شهردار لندن نیز به همین دلیل تاکید کرده بود که اشاره صادق خان به نگرانی از حضور گسترده تر ماموران مسلح پلیس در خیابان ها بوده است.
حملات دونالد ترامپ به صادق خان شهردار لندن با واکنش تند مقامات انگلیس و رهبران احزاب سیاسی این کشور و حتی محافل آمریکایی نیز روبرو شده است.
'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران در مورد توییت های ترامپ، گفت انتقادات رییس جمهوری آمریکا از شهردار لندن اشتباه بوده و صادق خان کارش را به‌خوبی انجام می‌دهد.
'تیم فارون' رهبر حزب لیبرال دمکرات نیز روز دوشنبه گذشته در واکنش به اظهارات ترامپ در بیانیه‌ای گفت: 'این مردی است که به ارزش‌های ملی ما توهین می کند آن ‌هم در زمانی که سوگوار هستیم و ترامپ مایه شرمساری آمریکاست.'
در این میان، صادق خان روز دوشنبه گذشته پس از مراسم یادبود قربانیان حمله تروریستی لندن ، به 'بی‌بی سی' گفت: 'باید تشخیص دهیم که بعضی‌ها می‌خواهند بین مردم ما شکاف ایجاد کنند، بعضی‌ها با دامن زدن به تفرقه خوشحال‌اند.'
وی افزود: 'اما من اینطور نیستم، لندنی که من می‌شناسم هم اینطور نیست، و ما اجازه نخواهیم داد هیچ کس، چه دونالد ترامپ یا هر کس دیگری، میان ما شکاف ایجاد کند.'
صادق خان در همچنین در گفت وگو با یک شبکه دیگر تلویزیونی انگلیس با بیان اینکه نظر دونالد ترامپ درباره بسیاری از موضوعات اشتباه است ، افزود: 'در حالی که برخی از سیاست‌های رئیس جمهوری آمریکا مغایر تمام ارزش‌هایی است که ما به آنها معتقدیم، فکر نمی‌کنم مناسب باشد فرش قرمز جلوی پای او پهن کنیم.'
بدین ترتیب شهردار لندن در عمل خواستار لغو سفر ترامپ رییس جمهوری آمریکا به انگلیس شد که انتظار می‌رود در سال جاری میلادی انجام شود.
هر چند که 'بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس روز سه‌شنبه در اظهاراتی گفت که دلیلی برای لغو سفر ترامپ به انگلیس وجود ندارد.
به نظر می‌رسد که اظهارات ترامپ علیه صادق خان بیشتر ریشه شخصی دارد و به انتقادات شهرداری لندن علیه وی برمی‌گردد. 
صادق خان ضمن انتقاد از لوایح ترامپ برای منع سفر شهروندان شش کشور اسلامی به آمریکا، در جریان مبارزات انتخاباتی آمریکا نیز اظهار امیدواری کرده بود که ترامپ 'بد ببازد' و افزوده بود که او یک 'دلقک' است.
'جنیفر روبین' نویسنده واشنگتن پست روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه 'سی ان ان' در این خصوص گفته بود: 'رئیس جمهور ما روی مسائل درست تمرکز ندارد و مرتب جنجال‌آفرینی می‌کند. او در بدترین فرصت و زمان ممکن، برای حمله لفظی به شهرداری ( لندن ) استفاده کرده که شهرش هدف حمله تروریست ها قرارگرفته است. این مشکلی جدی است و نگرانی های جدی درباره ثبات و سلامت روانی این رئیس جمهور وجود دارد.'
بر اثر حمله با خودرو در پل پرتردد لندن بریج و متعاقبا حمله با چاقو در بازار «بارو» در نزدیکی این پل در شامگاه شنبه گذشته، هفت نفر کشته و 49 نفر زخمی شدند که حال شماری از زخمی‌ها بشدت وخیم است.
به دنبال این حمله 'ترزا می' به دلیل عملکردش در دوران وزارت کشورش ( 2010 تا 2016 ) و نیز برنامه هایش برای کاهش شمار نیروهای پلیس و کاهش بودجه ضد تروریستی انگلیس با انتقاد شدید مواجه شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.