بالا بودن شاخص توده بدن باعث بیماری های قلبی عروقی از میانسالی به بعد می شود، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که احتمال چنین عوارضی در نوجوانان چاق 17 ساله نیز وجود دارد.

به گزارش جماران از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، محقققان انگلیسی می گویند که در نوجوانان 17 ساله متوجه تغییرات قلبی و عروقی شدند که تحت تاثیر افزایش شاخص توده بدن به وجود می آید و می تواند به بیماری قلبی منجر شود. 
دکتر کیتلین وید، دانشیار پژوهشی در دانشگاه بریستول و همکارانش از داده های مطالعه (ALSPAC) برای بررسی ارتباط بین افزایش شاخص توده بدن و سلامت قلب و عروق استفاده کردند.
به گفته دکتر وید، مطالعه کوهورت ALSPAC که در اوایل دهه 1990 روی بیش از 14 هزار مادر باردار و همسران و فرزندان آنها شروع شد، فرصت بسیار خوبی برای مطالعه مولفه های ژنتیکی و محیطی دخیل در سلامت و رشد بود.
آنالیز ژنومی هزاران جوان 17 تا 21 سال که در مطالعه (ALSPAC) شرکت داشتند، نشان داد که بالا بودن شاخص توده بدن بطن چپ قلب را تحت فشار شدید قرار می دهد.
فرضیه محققان این بود که افزایش شاخص توده بدن، احتمالا فرد را در آینده با خطر بیماری قلبی عروقی روبرو می کند.
ضخیم شدن بطن چپ قلب یا هایپرتروفی که یک نشانگر معمول برای بیماری قلبی است، به این معنی است که قلب باید برای پمپ خون به شدت کار کند.
هایپرتروفی (Hypertrophy) به افزایش حجم بافت یا اندام که در اثر بزرگ شدن یاخته‌های موجود در آن بافت یا اندام صورت بگیرد، گفته می‌شود.
محققان معتقدند که یافته های این تحقیق موید ضرورت تلاش برای مقابله با اپیدمی چاقی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی، از سنین پایین است. 
نتایج این مطالعه نشان می دهد که تاثیر وزن زیاد بر برونده قلب –حجمی از خون که قلب پمپ می کند - منحصرا ناشی از حجم خون پمپ شده از بطن چپ قلب است.
به گفته محققان، یافته های این مطالعه می تواند تا حدودی تاثیر علت و معلولی بالا بودن شاخص توده بدن را بر هیپروتروفی قلب، ضخیم شدن عضله قلب و فشار خون بالا که در میان شرکت کنندگان مشاهده شده بود، توضیح دهد.
نتایج این مطالعه در کنفرانس European Society of Human Genetics 2017 در کپنهاگ دانمارک ارائه شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.