به گزارش جماران؛ در حالی که مقامات آمریکایی و رسانه های غربی - عربی بر انعقاد قرارداد 110 میلیارد دلاری خرید تسلیحات میان ریاض و واشنگتن در سفر اخیر ترامپ به عربستان تاکید کرده اند، مدیر برنامه اطلاعات جاسوسی اندیشکده بروکینگز ادعا کرده که خبر انعقاد این قرارداد جعلی است و اصلا قراردادی در کار نیست.

'بروس ریدل' در مقاله منتشر شده در روز سه شنبه در پایگاه اطلاع رسانی این اندیشکده آمریکایی نوشت: آندسته از دست اندرکاران امور دفاعی و کنگره (آمریکا)که با آنها صحبت کردم، همه یک حرف می زنند و آن اینکه اصلا قرارداد 110 میلیارد دلاری در کار نیست، بلکه قضیه محدود به چندین نامه ابراز تمایل و یا قصد انجام این کار در آینده می شود و تاکنون هیچ چیزی برای بررسی در سنا ارایه نشده است.
آژانس همکاری امنیتی وزارت دفاع، شعبه فروش تسلیحات پنتاگون، از این نامه ها به عنوان 'فروش های آینده' یاد می کند. در واقع، هیچ یک از این قراردادها، جدید نیست و به زمان دولت 'باراک اوباما' باز می گردد. 
ریدل افزود: پیشنهاد فروش چهار فروند ناو محافظ به نیروی دریایی عربستان، نمونه ای از این موارد است. این پیشنهاد اولین بار در سال 2015 از سوی وزارت خارجه (آمریکا) اعلام شد، اما قراردادی (در این زمینه با عربستان) امضا نشد. استقرار سامانه 'تاد' که اخیرا در کره جنوبی مستقر شد، از دیگر نمونه هاست. سعودی ها چند سال پیش برای خرید این سامانه ابراز تمایل کرده بودند. اوباما در نشست سال 2015 کمپ دیوید با این قضیه موافقت کرده، اما قراردادی نهایی نشده بود. 
آرزوی داشتن 150 فروند بالگرد 'بلک هاوک' نیز خبر تازه ای نیست؛ در واقع، آنچه سعودی ها و دولت ترامپ انجام دادند، گردآوردن بسته ای از فهرست آرزوهای عربستان درباره قراردادهای احتمالی و به تصویر کشیدن آن به عنوان قرارداد بود. حتی تعداد این آرزوها هم اضافه نشد. خبر این قراردادها، جعلی است.
نویسنده خاطر نشان کرده، با توجه به قیمت پایین نفت و جنگ با یمن بعید است عربستان بتواند از پس قرارداد 110 میلیون دلاری برآید. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.