این روزها که بازار انواع و اقسام شبکه های اجتماعی داغ است و بیشتر افراد دست کم عضو یکی از آنها هستند، آمار و گزارش ها هم دست از سر عملکرد و ارزیابی اثر این فضاها بر سلامت روانی و جسمی کاربرانشان بر نمی دارند. به تازگی در یک نظرسنجی، اینستاگرام بدترین رتبه را ازنظر آثار مخرب بر سلامت ذهن افراد جوان کسب کرده است.

به گزارش جماران، پیمایش #StatusofMind نشان داده است که این اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس تأثیر منفی بر تصویری که افراد از بدن خود دارند و نیز بر خواب آنها و ترس از نادیده گرفته شدن دارد. هرچند که نظرسنجی از ۱۴۷۹ جوان که سن ۱۴ تا ۲۴ سال داشتند نشان داده بود اینستاگرام ازنظر خود بیانگری و هویت بخشی به خود اثر مثبتی داشته است.

از این نظرسنجی از پاسخ دهندگان پرسیده شده بود که به هرکدام از پلتفرم های رسانه های اجتماعی مورداستفاده‌شان ازنظر اثرگذاری بر مسائلی مانند تشویش، تنهایی و برقراری ارتباط چه امتیازی می دهند. سایتی که بیشترین رتبه مثبت را داشت یوتیوب و پس از آن توئیتر بود. فیسبوک و اسنپ چت به ترتیب در رتبه سوم و چهارم قرار گرفته بودند.

به گزارش یک خیریه برجسته فعال در زمینه سلامت عمومی در انگلستان «پلتفرم هایی که قرار است به برقراری ارتباط میان جوان ها کمک کند درواقع به بحران سلامت روانی دامن می زنند. رسانه های اجتماعی اعتیادآورتر از سیگار و الکل هستند و اکنون به حدی در زندگی جوان ها نفوذ کرده اند که دیگر به سختی می توان به هنگام صحبت در مورد سلامت ذهنی این افراد از آنها غفلت کرد.»

نکته جالب توجه قرارگیری اینستاگرام و اسنپ چت در فهرست بدترین ها برای سلامت روان و حس خوشبختی است، پلتفرم هایی که هردو بر تصویر متمرکز هستند و به نظر می رسد محرک احساس های بی کفایتی و تشویش در جوانان باشند. به گفته یکی از محققان دانشگاه کمبریج «جوانان گاهی اوقات احساس راحتی بیشتری می کنند که در مورد مسائل شخصی خود به صورت آنلاین صحبت کنند و ما به عنوان متخصصان سلامت باید تمام تلاش خود را برای فهم نوع بیان، واژگان و اصطلاحات فرهنگ جوانان مدرن به کار ببریم تا با افکار و احساسات آنها بیشتر و بهتر ارتباط برقرار کنیم.»

خوب است بدانیم که شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال حاضر ۵۰۰ کاربر فعال دارد، بیش از ۴۰ میلیارد عکس در آن به اشتراک گذاشته شده است که روزانه به رقم ۹۵ میلیون می رسد، هرروز ۳/۵ میلیارد لایک می خورد، حساب های کاربری افراد مشهور و سلبریتی های آمریکایی بیشترین فالوور یا دنبال کننده را در این شبکه از آن خود کرده است و در سال ۲۰۱۲ توسط فیسبوک به ارزش ۱ میلیارد دلار خریداری شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.