کارشناسان روس معتقدند که تنش بین عربستان سعودی و قطر با توجه به حمایت این دو کشور از گروههای مسلح و افراطی ضدسوری، بر اوضاع سوریه تاثیر مثبت می گذارد.

به گزارش جماران ، کارشناسان بر این باورند که به رغم بروز تنش های شدید میان قطر و عربستان سعودی و متحدانش و حملات لفظی مقام های این کشورها، بعید است وضعیت به مرحله جنگ و مناقشه مسلحانه بکشد.
روزنامه کامرسانت چاپ مسکو امروز (سه شنبه) به نقل از کارشناسان روس نوشت: بعید است، آمریکا اجازه جنگ بین قطر و عربستان سعودی دو متحد خود را بدهد و همزمان در برخی مناطق مناقشه از جمله سوریه که این کشورها از گروههای معارض و افراط گرا حمایت می کنند، اوضاع تغییر می کند و بهبود خواهد یافت.
آلکسی مالاشنکو کارشناس انستیتوی روسی گفت وگوی تمدن ها گفت: بحران تنش عربی آشکارا وجود اختلاف های فراوان بین اعراب را نشان داد که به مرور زمان انباشته شده است.
کارشناس روس در مصاحبه با روزنامه کامرسانت، علت مجادله قطر و عربستان سعودی را رقابت دو کشور برای رهبری جریانات سیاسی در جهان عرب خواند.
به گفته مالاشنکو در حالیکه عربستان خود از برخی گروههای افراط گرا و تروریستی حمایت می کند، قطر را به پشتیبانی از گروههایی همچون اخوان المسلمین متهم کرده است، اما ریاض بیش از هر چیز دیگری از نزدیک شدن دوحه و تهران نگران بود.
کارشناس روس تاکید کرد: وضعیت کنونی نشان داد که طرح آمریکایی تاسیس ناتوی عربی اجرا شدنی نیست و اختلافات بین کشورهای عرب مانع عملیاتی شدن چنین طرحی است.
روزنامه روسی در ادامه گزارش، به نقل از آلیستر کوک عضو باشگاه سیاسی والدای روسیه نوشت: اختلافات بین کشورهای عربی بسیار زیاد است، اما سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی و سخنان ضدایرانی وی، شرایطی را فراهم کرد که اختلاف ها در قالب یک بحران بزرگ منطقه ای نمایان شود. 
وی افزود: اظهارات تند ترامپ در اجلاس ریاض به عربستان سعودی جرات داد به تهاجم سیاسی گسترده علیه قطر دست بزند و متحدان خود را نیز علیه این کشور برانگیزد. 
اما واسیلی کوزنتسف رئیس مرکز تحقیقات عربی-اسلامی انستیتو شرقشناسی روسیه که معتقد است نباید وضعیت را بیش از اندازه متشنج ارزیابی کرد، گفت، سال 2014 نیز شرایط مشابهی شکل گرفت و قطر با چند کشورعربی قطع رابطه کرد.
وی افزود: هرچند آن زمان ارتباط هوایی بین کشورها قطع نشد، ولی تنش ها حدود دو ماه طول کشید و در نهایت با عقب نشینی قطر وضعیت بهبود یافت. 
عربستان و به دنبال آن بحرین، امارات متحده عربی و مصر روز دوشنبه با اعلام حمایت قطر از تروریسم و افراطی گری، مداخله در امور کشورهای عربی، تهدید امنیت ملی و پناه دادن به افراطی ها، تمامی روابط خود را با این کشور قطع کردند.
قطر همچنین از ائتلاف ضد یمنی که از فروردین 94 با حمله به یمن، مردم این کشور را بمباران و تحت فشار قرار داده است، اخراج شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.