به گزارش جماران، روزنامه اعتماد نوشت: در روزهای بعد از انتخابات هجوم سنگینی از سوی برخی از طرفداران نامزد ناموفق علیه سلامت انتخابات انجام شد.

 اگرچه بخش اصلی جناح اصولگرا در این زمینه سکوت کردند، ولی این اتهامات حتی به فاز تهاجمی کشیده شد و خطیب جمعه تهران در این باره چنین گفت: «تخلفات انتخاباتی در حدی نیست که در نتیجه کلی انتخابات اثر بگذارد اما ممکن است با بازبینی و بررسی مجدد تخلفات و گزارشات ارسالی به شورای نگهبان رای رییسی از ١٦ به ١٩ و روحانی نیز از ٢٣ به ٢١ میلیون رای برسد، البته باید این را هم بگوییم که آقای روحانی رییس‌جمهور است و بحثی در این مورد نداریم.» از همان ابتدا روشن بود که این اظهارات و ادعاها هیچ محلی از واقعیت ندارد. به ویژه آنکه ادعاها کلی بود و کمتر پیش می‌آمد که مصداق روشنی از ادعا را طرح کنند. ولی تاثیر این اعتراضات واهی را می‌توان در طولانی شدن اعلام صحت انتخابات از سوی شورای نگهبان و از آن مهم‌تر در بیانیه این شورا مشاهده کرد. شاید چنین صدور بیانیه‌ای از سوی این شورا در نوع خود جالب باشد و بعید است که در گذشته شاهد صدور چنین بیانیه‌ای با این نوع جهت‌گیری باشیم.
در بیانیه شورای نگهبان ابتدا به توصیف نقاط برجسته و مهم انتخابات پرداخته و به تفسیری که این شورا از معنای انتخابات دارد اشاره شده است. سپس به ذکر انجام وظیفه و فعالیت‌های این شورا در انتخابات اخیر اشاره و در پی آن متذکر شده‌اند که در روند انتخابات و روزهای بعد از آن شکایاتی درباره انتخابات از سوی نامزدهای انتخاباتی واصل شده است. این شورا ١٢ مورد از عناوین این شکایات را که مصداق تخلف بوده است قید می‌کند که هیچ کدام شامل تقلب نمی‌شود. به علاوه بر فرض وجود چنین مواردی هیچ اشاره‌‌ای به کمیت آنها نمی‌شود.

برای نمونه دیر باز شدن برخی از حوزه‌های اخذ رای است که به طور قطع در تمام انتخابات رخ می‌دهد، از میان ده‌ها هزار شعبه اخذ رای ممکن است چند ده یا حتی چند صد شعبه برای زمان معینی دیر باز شوند و طبعا هماهنگ کردن این حد از شعب اخذ رای در کشور به طوری که همه آنها مثل ساعت کار کنند کار سختی است. هرچند این امر تخلف است ولی هیچ تاثیری در انتخابات ندارد فقط از حیث انجام بهتر امور باید پیگیری شود. یا نرسیدن تعرفه هم امر معمولی است آنچه می‌تواند این نوع تخلفات را معنای انتخاباتی و دارای سوگیری نشان دهد، این است که این تخلفات اولا زیاد باشد، دوم اینکه با سوگیری به نفع یا علیه یک نامزد انجام شود و الا غیرممکن است که چنین انتخاباتی فاقد این نوع تخلفات عادی باشد. حتی برخی از موارد که بسیار هم اثرگذار بود را نمی‌توان تخلف نامید. برای نمونه دستگاه احراز هویت و تاخیر در عملکرد آن‌که در تهران و شهرهای بزرگ مشکلات زیادی ایجاد کرد و حتی می‌توان گفت که حداقل یک میلیون رای از مردم اخذ نشد که این رقم را تا ٤ میلیون هم برآورد کرده‌اند. این مشکل نه ناشی از تخلف که به دلیل نارسایی‌های فنی و بی‌تجربگی رخ داده است. بسیاری از تخلفات ذکر شده معلوم نیست که علیه یا له کدام نامزد است. حتی استفاده از امکانات دولتی نیز معلوم نیست چقدر بود و به نفع کدام نامزد انجام شده است. بنابراین ذکر این موارد قدری عجیب بود ولی در ادامه بیانیه شورای نگهبان آمده است که: «شورای نگهبان بعد از بررسی این گزارش‌ها و شکایات به این نتیجه رسید که در برخی موارد وقوع تخلفات یا جرایم در برخی موارد از بندهای مورد شکایت محرز است و وقوع تخلفاتی به اثبات رسیده است و لذا علاوه بر اقدامات و پیگیری‌های قضایی قبلی، در موارد اخیر نیز برای برخورد با متخلفین مراتب جهت رسیدگی قضایی به قوه قضاییه ارسال خواهد شد.»
 اینکه برخی از موارد و فقط در برخی از این بندها و نه همه آنها وقوع تخلف از نظر شورای نگهبان صورت گرفته و حتی برای اثبات نهایی آن را باید به دستگاه قضایی و دادگاه ارجاع دهد، ولی مهم‌تر صدور چنین بیانیه‌ای با ذکر ١٢ عنوان تخلف در انتخابات بود که منجر به ابطال حتی یک صندوق رای یا جابه‌جایی حتی یک رای نیز نشد، در حالی که یکی از آقایان از پیش اعلام کرده بود که باید ٣ میلیون رای آقای روحانی را کم کرده و به آرای آقای رییسی اضافه کنند ولی ٣ رای هم جابه‌جا نشد!
انتخاباتی که حتی یک مورد تقلب در آن بیان نشده است و هیچ تخلف نظام‌مندی در آن نبوده است و فقط ضعف‌های اجرایی در آن مشهود بود که آن نیز به ضرر نامزد طرفدار دولت یعنی آقای روحانی بوده است و حتی برخلاف گذشته که اجازه اخذ رای از افراد داخل شعبه پس از ساعت ٢٤ نیز داده می‌شد ولی در این انتخابات داده نشد، باز هم عده‌ای کوشیدند که اتهامات معکوس به انتخابات وارد کنند. انتظار می‌رفت که شورای نگهبان خیلی صریح نسبت به این اتهام‌زنندگان در فضای عمومی موضع می‌گرفت و بی‌طرفی و حساسیت خود را نسبت به دفاع از سلامت انتخابات به رخ همه می‌کشید. البته سخنگوی این شورا به نحوی این کار را کرد و چنین گفت: «انتخابات این دوره را از جهت تخلفات متفاوت نمی‌بینم همان تخلفاتی است که در گذشته نیز بود. با حجم عظیم تعرفه‌ای که در روز رای‌گیری وجود دارد ممکن است در برخی مواقع مجری فراموش کند مهر تعرفه را بزند یا مشخصات را بنویسد و فرض کنیم عامدا این کار را کرده باشد تعداد تعرفه اینچنین در این دوره از انتخابات تفاوت چندانی با دوره‌های دیگر نداشت. برخی آمار از جمله وجود ٥ میلیون تعرفه بدون مهر در فضای مجازی منتشر شد که خنده‌دار بود. مجموع تعرفه‌های بدون مهر حدود ١٢ هزار تعرفه بود که نسبت به ٤١ میلیون تعرفه رای اخذ شده در انتخابات بسیار ناچیز است.» ولی‌ ای کاش همین توضیحات و حتی کامل‌تر آن را ریزجزییات در بیانیه می‌آمد تا ذهنیتی در این باره نسبت به بی‌طرفی شورای نگهبان تشدید نشود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.