عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: افرادی که ناگهان وارد صحنه‌ها می‌شوند و دائم از رهبری مایه می‌گذارند؛ ناخودآگاه به ایشان ضربه ‎می‎زنند. امیدوارم خدا آنها را هدایت کند یا اگر قابل هدایت نیستند، بردارد.

به گزارش جماران،  نزدیک 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد. اما با وجود حضور انقلابیون اصیل در عرصه اجتماع شاهدیم عده ای که نقشی در پیروزی نهضت مردم در 22 بهمن سال 57 نداشتند، امروز خود را انقلابی درجه یک می دانند و انقلابیون اصیل را متهم به محافظه‌کاری یا بازگشت از خط امام می کنند.

حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به معیارهای یک انقلابی واقعی، یادآور می شود: کسانی که متملق هستند و جایگاها را از حقیقت‌گویی به مجازگویی می کشانند، خطر بزرگی برای انقلاب هستند.

هزینه کردن از رهبری برای نیل به مقاصد شخصی از مصادیقی بود که این عضو جامعه روحانیت مبارز آن را جنایت در حق انقلاب و جایگاه رهبری توصیف کرد و گفت: خدا ما را از شر گفتار تملق آمیز و مخصوصا تملق با اهدافی خبیث و پلید حفظ کند و افرادی که ناگهان وارد صحنه ها می شوند و دائم از رهبری مایه می گذارند تا ناخوداگاه به ایشان ضربه بزنند را هدایت کند یا اگر قابل هدایت نیستند، بردارد.

مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید.

***

خبر ارتحال حضرت امام را چطور شنیدید و چه نگرانی هایی درباره آینده داشتید؟

کسانی که تصاویر و فیلم های آن روزها را می بینند، متوجه اوضاع می شوند. وقتی خبر ارتحال ایشان اعلام شد کمتر کسی بود که دلش نتپد و اشک نریزد. همه ناگهان خود را باختند. خیلی ها سئوال می کردند که بعد چه خواهد شد؟ اما مرحوم امام همواره پیش بینی های خوبی داشت و وصیت نامه ایشان مردم را متوجه خدا کرد. این اقدام بسیار مهم بود چون هرچه مردم خدا را بهتر بشناسند و به خدا بیشتر نزدیک باشند، مهربان و دلسوزترند. خلاصه آنکه بهتر زیست می کنند. اگر مردم بفهمند ما چه می گوییم همراه می شوند اما اگر پیام منتقل نشود یا مردم آن پیام را درک نکنند اینجاست که مشکل پیش می آید. امام هم فهمید و هم فهماند.

قبل از رحلت، امام چند روزی بیمار بودند؛ لذا مردم زمینه پذیرش این خبر را داشتند؛ لااقل ما آمادگی داشتیم؛ چون در جریان برنامه ریزی هایی که در داخل انجام می شد یا باید انجام می گرفت بودیم. امام می فرمودند «اگر خداشناسیم اطاعت مان و اگر اطاعت می کنیم محبت مان و اگر محبت می کنیم آثارش نشانه ایمان است.» هر کس بخواهد بشنود و بفهمد، باید به حرف حق توجه کند. کسانی که در شهری، استانی یا کشوری مسئولیتی دارند باید بدانند همیشه افراد متملق زبان‌دار اطراف شان وجود دارد و خواهند داشت. متملقان و چاپلوسان اولین کسی هستند که گرچه تظاهر را ادامه می دهند اما زودتر از دیگران از پیروی دست بر می دارند. متأسفانه هرچه از تاریخ ارتحال امام می گذرد توجه مردم به حرکات و سکنات بنیانگذار انقلاب اسلامی در حال کمرنگ شدن است. ما باید مردم را مثل گذشته و متوجه خدا کنیم. کشور، رهبر و ملت با متوجه کردن مردم به خدا حفظ می شوند اما اگر مردم را متوجه فرد یا جمعی کنیم، باخته‎ایم. مرحوم امام در فتح خرمشهر فرمود "خدا خدا خدا خرمشهر را آزاد کرد".

متأسفانه ما تعداد زیادی از انقلابی های اصیل را از دست دادیم، آنهایی که ماندند چندنفری هستند که تعدادشان کم است و این عدد کم هم نمی تواند غالب بر همه باشد. یادمان نرود امام همواره می گفتند ملت مقابل زور یک طور حرف می زنند؛ اما اگر صندوق رأی باشد طور دیگر نظر خود را ابراز می کنند. بنابراین حرفی که مردم از طریق صندوق رأی می گویند بپذیریم، مردم را متهم به بی دینی نکنیم چون مردم مسلمان هستند. مردم را متهم نکنیم که اینها بد هستند، خیر مردم خوب‌اند. بهتر شناختند و بهتر می شناسند و من معتقدم بسیاری از آقایان و خانم ها اگر فشار تهییج احساسات کاذب آرام شود، معلوم است کدام طرف می روند. بدانیم با معلوم شدن این مسئله کار اجرا برای ما آسان می شود. به حق محمد و آل محمد درک متملق را از خدمتگزار، درک افراد چاپلوس را از حقیقت گفتار و حقیقت پندار داشته باشیم. چون این مسئله به نفع خودمان و دیگران است. امیدوارم همان طور که حضور و ارتحال امام به خیر بود انشاءالله این سالگرد هم به خیر ملت ایران تمام شود.

امروز مدعیان انقلابی گری بسیارند. حتی رفتار و عمل انقلابیون اصیل را قبول ندارند و به آنها انتقاد می کنند، آسیب های این نوع رفتار را برای انقلاب و نظام چقدر خطرناک می دانید؟

بالاترین خطر همین است. کسانی که متملق هستند و جایگاها را از حقیقت گویی به مجازگویی می کشانند، این خطر بزرگی است. آدمی که کار خلافی می کند اگر نفهمد ادامه می دهد، اما کسی که می فهمد سعی خواهد کرد حواشی و عواقب کارش را حس کند. معتقدم آنانی که تخلف از خط امام کردند و می کنند، دائم در حواشی هستند و به متن یعنی امام نمی پردازند. مرحوم آیت‎الله بهشتی به کرّات فرمود «کسی که طرفدار ندارد باید کنار برود». از امام علی (ع) که بالاتر نداریم؛ وقتی بعد از غدیر خم آن اتفاق افتاد کنار رفت. باید مشروعیت، محبوبیت و مطلوبیت با هم باشد. وقتی نباشد خدای نکرده، خطرناک است. خدا همه عزیزان به ویژه مقام معظم رهبری از جمیع بلیّات حفظ کند و همه افرادی که دلسوز واقعی هستند در خط امام و رهبری موید و منصور دارد تا آنچه را که در مسیر عدل الهی خدمت به مردم است، بیش از پیش با موفقیت دنبال کنند.

از نگاه شما یک انقلابی واقعی چه ویژگی هایی دارد؟

توجه به خدا، توجه به مردم و توجه به فرمایشات رهبر در همه امور شاخصه های انقلابی گری است. بکی دیگر از شاخصه های انقلابی گری پرداختن به حق است حتی اگر به خطر بیفتد آنچه که حق است، می‌گوید و انجام می‌دهد. البته هر دوره ای به روش خود آن دوره.

خیلی ها که امروز ادعای انقلابی گری دارند برای آنکه به اهداف خود برسند از رهبری هزینه می کنند، این رفتار آنها چقدر برای نظام جمهوری اسلامی ایران آسیب زا است؟

یکی از جنایات این است که کسی یا کسانی از رهبری برای نیل به مقاصد شخصی خود استفاده کنند. مرحوم امام در مجلس اول به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نامه دادند و فرمودند «نمایندگان کار خود را در چارچوب قانون انجام دهند» یعنی امام مخالف بود با آنکه از نام ایشان در امور مربوط به تصمیم گیری های مجلس استفاده شود. امام در رأی اعتماد به نخست وزیر هم این مسئله را نشان داد. چون آنجا توصیه ارشادی و مولوی پیش آمد، امام فرمود «هر چه نمایندگان نظر دادند». آرای مردم به نماینده و آرای نمایندگان به دستور کار مجلس و تفسیر مصوبات مجلس در شورای نگهبان به قانون اساسی و دستورات دینی بر می گردد. نظر دادن مردم خیلی مهم است و الان هر کس از رهبری هزینه می کند، بداند که به اصل انقلاب لطمه میزند. حداقلش آن است که توجه به خط امام و رهنمودهای امام ندارد. یعنی غافل شدند و یادشان رفته است یا اصلا نشنیدند یا نشده که بشنوند. هر کس حتی با هدف انجام کار خیر از رهبر برای کنار گذاشتن قانون هزینه کند، به رهبر خدمت نکرده است. ما باید ملت را حفظ کنیم تا رهبری و ولایت فقیه حفظ شود. اگر ملت را از دست دهیم، دیگر رهبری نمی ماند. حتما با حفظ حرمت مردم، روحانیت، نیروهای مسلح و بسیج مستضعان است که رهبری حفظ می ماند. اگر توهین به مردم، روحانیت، نیروهای مسلح و بسیج کردیم به خود و رهبری ظلم کردیم. خدا ما را از شر گفتار تملق آمیز و مخصوصا تملق با اهدافی خبیث و پلید حفظ کند و افرادی که ناگهان وارد صحنه ها می شوند و دائم از رهبری مایه می گذارند تا ناخوداگاه به ایشان ضربه بزنند هدایت کند یا اگر قابل هدایت نیستند، بردارد.

فکر می کنید آن نقطه ای که می تواند به نظام ضربه بزند کجاست و چه راهکاری برای آن دارید؟

امام فرمود «به داد مستضعفان و فقرا نرسید یوم الله دیگر خواهد شد». معتقدم بی توجهی به مردم، مردم را درست نشناختن، نظرات مردم را نفهمیدن و پیام مردم را درست درک نکردن، مشکل افرین خواهد بود. باید قانون را درست اجرا کرد و این طور نباشد که هر کس زور یا تریبونی داشت خواسته خود را تحمیل کند این غلط است. گاهی به نام سلامت، جامعه را معیوب می کنند. اسلام دین مهربانی است هر گونه خشونت، درشتی و توهین به مردم نشانه دوری از خط امام و رهبری است. اگر جایی به  نام رهبری افرادی خود را مصون از هر گونه نظارتی کنند و خیلی از کارهازا انجام دهند اولا به جایگاه رفیع ولی فقیه ضربه وارد کرده اند و ثانیا در مردم حالت نگرانی و حرکت و جنبش ایجاد خواهد شد. امیدوارم همه به درستی انقلاب را بشناسند و هرکس به هر نحوی می‌تواند از جمهوری اسلامی و رای مردم و ولایت فقط به نحو احسنت دفاع و حمایت کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 666619
  • منبع: خبرآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.