محققان موفق به شناسایی یک نوع سلول سفید خون در بافت بینی شده‌اند که قابلیت مبارزه با تمام گونه‌های ویروس آنفلوآنزا را دارد. امید است این سلول ها منجر به تولید واکسن‌هایی شوند که کارایی بیشتری دارند و ویروس را به محض ورود به بینی دستگیر و نابود کند.

به گزارش  جماران از مدیکال ساینس، ویروس آنفلوآنزا کاملا ناپایدار است؛ به همین دلیل محققان در سال دو بار فرمول‌بندی جدید برای واکسن آنفلوآنزا منتشر می‌کنند که قادر به نابودی ویروس باشد.
 کشف سلول های سفید خون موجود در بافت بینی که توان مبارزه با ویروس آنفلوآنزا را دارند، می تواند گام مهمی در تولید واکسن جهانی آنفلوآنزا باشد که قادر به نابودی تمام گونه‌های ویروس است.
تحقیقات قبلی برای تولید واکسن جهانی آنفلوآنزا روی یک نوع خاص از سلول ‌های سفید خون به نام سلول های Trms متمرکز بود. این سلول ‌ها قادر به هدف‌گیری گونه‌های متفاوت آنفلوآنزا هستند؛ به این معنی که اگر واکسنی با استفاده از این سلول‌ها تولید شود، یک راه حل واحد برای سال‌های متمادی خواهد بود. چالش محققان در استفاده از این سلول‌ها این بود که این سلول ها اجزای خارجی ویروس را می‌شناسند و اجزای خارجی به سرعت در حال تغییر هستند؛ در نتیجه کارایی این سلول ‌ها بسیار کوتاه است. از طرفی سلول های Trms طول عمر بسیار کوتاهی دارند و تحقیقات نشان می‌دهد این سلول‌ها درون ریه به سرعت طی 100 روز پس از درمان ناپدید می‌شوند. 
محققان دانشگاه ملبورن برای حل این مشکلات راه حلی اندیشیده‌اند. آنان در ابتدا روشی یافتند که بدن را به گونه‌ای آموزش می دهد که اجزای داخلی و روی سطح ویروس را شناسایی می‌کند؛ به همین دلیل واکسن برای مدت زمان طولانی قابل استفاده است؛ به علاوه تمرکز خود را از بافت ریه به بافت بینی منعطف کردند و دریافتند بافت بینی یک منبع ناشناخته از این سلول‌ها است که طول عمر بالایی دارند. بنابراین گزینه مناسبی برای ساخت واکسن آنفلوآنزا محسوب می‌شوند. 
محققان امیدوارند با استفاده از این راهکار واکسن‌هایی تولید شود که به محض ورود به بینی ویروس را دستگیر و نابود کنند و برای مدت طولانی قابل استفاده باشند.
نتایج این مطالعه در نشریه Science Immunology منتشر شده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.