به گزارش جماران؛ دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سرطان مثانه بسیار خطرناک و صعب العلاج است اما با ترک استعمال دخانیات به عنوان عوامل اصلی این بیماری می توان به راحتی از بروز آن پیشگیری کرد.

دکترحسن جمشیدیان روز یکشنبه اظهارکرد: سرطان پروستات شایعترین سرطان در بین مردان درایران و جهان است و سرطان مثانه نیز آمار ابتلایی تقریبا معادل سرطان پروستات دارد؛ اما این سرطان بسیار خطرناک تر از سرطان پروستات است.
وی توضیح داد: سرطان مثانه درمانش سخت تر و هزینه درمان آن بسیار سنگین تر است و احتمال مرگ و خطر آن بیشتر از سرطان پروستات است اما سرطانی است که به میزان قابل توجهی قابل پیشگیری است. 
جمشیدیان ادامه داد: اگر ازمصرف توتون و تنباکو جلوگیری شود، می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد؛ در صورتی که پیشگیری از سرطان پروستات به دلیل اینکه بیشتر عوامل ارثی در آن دخیل هستند، تقریبا غیرممکن است. 
اورولوژیست و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران عوامل محیطی مانند تغذیه نامناسب و آلودگی های هوا را نیز در بروز سرطان مثانه دخیل دانست و گفت: افرادی که به دلایل شغلی در محیط های رنگ سازی بوده یا در مشاغل چرم سازی هستند یا آنهایی که در باتری سازی و در معرض موادی مانند کادمیوم قرار دارند، با احتمال بروز سرطان مثانه روبه رو هستند.
جمشیدیان همچنین وجود طولانی مدت سنگ در مثانه را عامل دیگری در بروز سرطان مثانه عنوان کرد. 

** شایعترین سرطان ها در زمینه اورولوژی؛ علل و عوامل
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شایعترین نوع سرطان ها در زمینه اورولوژی، سرطان های مجاری ادراری مانند سرطان مثانه، کلیه، بیضه و پروستات است. 
جمشیدیان اظهار کرد: عمده سرطان ها در زمینه اورولوژی منشا کروموزومی و ژنتیکی دارند ولی مهمترین عامل سرطان های پروستات، کلیه و مثانه مصرف دخانیات و سیگار است. 
وی افزود: مصرف غذاهای چرب و غذاهای آماده (فست فودها) در بروز این نوع سرطان ها نقش زیادی دارند و در مقابل مصرف موادغذایی با منشا گیاهی مانند گوجه فرنگی به دلیل داشتن لوکوپن احتمال بروز این سرطان ها به ویژه سرطان پروستات را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. 
جمشیدیان اظهار کرد: در مورد سرطان کلیه عامل مهمی در خصوص عوامل محیطی شناسایی نشده اما نقش سیگار در این زمینه به اثبات رسیده است بنابراین می تواند به راحتی قابل پیشگیری باشد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.