شبکه تلویزیونی یورونیوز روز شنبه در گزارشی به بررسی موضوع سیاست های روسیه درقبال آمریکا و واکنش برخی کشورهای عضو ناتو در این خصوص پرداخت.

 

به گزارش جماران، در این گزارش آمده است: امروزه روسیه یکی از کشورهای خبرساز است، کشوری که روزی دوستِ دشمن آمریکا بود و اکنون به نظر دوست واقعی آمریکا است. این درحالی است که احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا قوت می گیرد. علاوه بر نگرانی از تهدید سایبری، توسعه طلبی روسیه نیز موجب نگرانی کشورهای غربی شده است. جدای از اینکه این نگرانی ها واقعی هستند یا نه، در عمل چند کشور بودجه نظامی خود را افزایش داده اند و در آموزش های نظامی ناتو بصورت چشمگیرتری مشارکت می کنند. به عنوان نمونه لهستان، یکی از کشورهای عضو ناتو بسادگی این حق عضویت را پرداخت کرد. لهستان، استونی و لیتوانی به تازگی شاهد حضور نیروهای ناتو در خاک خود بوده اند ولی لهستان گامی فراتر برداشته است. از زمان الحاق کریمه به روسیه، لهستان نه تنها با افزایش نیروهای نظامی اش در کنار همتایان ناتو موافق است بلکه ارتش جدیدی از داوطلبان تشکیل داده که شمار آن تا سال 2023 به 53 هزار تن خواهد رسید.
در این میان خودداری 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا از پایبندی به تعهد در پرداخت حق عضویت ناتو برای تامین بودجه این ائتلاف نظامی در افزایش نگرانی ها بی تاثیر نبوده است. کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متعهد شده اند که هر کشور دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را برای تامین هزینه های ناتو پراخت کنند.
به نظر می رسد سوئد با وجود فاصله جغرافیایی از روسیه نباید نگران دخالت مرزی این کشور باشد این درحالی است که روسیه در کالینینگراد، در آن سوی دریای بالتیک موشک های با ظرفیت هسته ای مستقر کرده است. با اینکه دو کشور بطوری رسمی احتمال هر نوع دخالت روسیه را منتفی می دانند با این حال سوئد تدارکات، پایبندی و نیروی دفاعی خود در ناتو را افزایش داده است

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.