به گزارش جماران؛ روزنامه آلمانی 'برلینر سایتونگ' نوشت: در شهر برلین آلمان جشنواره فیلم سینماگران زن ایرانی برپا شده که در میان آنها ٰفیلم های تهمینه میلانی ونیکی کریمی دیده می شوند.

این روزنامه روزشنبه با اشاره به وضعیت زنان در سینمای ایران افزود: در این جشنواره به فیلمهای فیلمسازان زن ایرانی پرداخته می شود. در واقع وضعیت فیلم در ایران نسبت به دنیا متفاوت است و به طور کلی زنان کمتر در زمینه فیلم و مستند دراین کشور فعالیت می کنند.
به نوشته تارنمای این روزنامه، کارگردانان زن در ایران به غیر از چند مورد خاص، در مقایسه با همکاران فیلم ساز مرد خود در زمینه فیلم سازی ضعیف هستند. 
روزنامه آلمانی ادامه داد: در این جشنواره 14 فیلم ایرانی نمایش داده می شوند که درمیان آنها سه مستند هم دیده حضور دارند. درمیان سازندگان این فیلمها ، نامهای بیشتر شناخته شده مانند نیکی کریمی وتهمینه میلانی وهمچنین افرادی مثل فائزه عزیزخانی که با اولین فیلم بلند خود 'روز مبادا ' در این جشنواره شرکت کرده، دیده می شوند.سبک عزیزخانی نزدیک به اصغر فرهادی است . وی در فیلم خود به داستان یک خانواده ایرانی اشاره می کند که در آن به موضوعات جهانی از قبیل دین، زن و پول می پردازد.
تارنمای این روزنامه افزود: تمرکز این جشنواره برتهمینه میلانی فیلمساز ایرانی است، که اغلب به عنوان فیلمساز فمینیست درایران شناخته می شود.وی با کمال میل در مصاحبه های خود،این موضوع را پذیرفته است. از وی سه فیلم ، از جمله ' دو زن ' نمایش داده می شود . دو زن داستانی را در دوران پس از انقلاب ایران نقل می کند.
به نوشته این تارنما، جشنواره زنان سینماگر ایرانی دربرلین تا 5 ژوئن(15خرداد)، ادامه خواهد داشت . فیلمهای این جشنواره برموضوعات ازبین بردن ظلم وستم واراده ومردسالاری تمرکز دارند.نیکی کریمی که به عنوان یک فیلمساز با فیلم 'چند روز بعد ' در این جشنواره شرکت کرده است، در سه فیلم تهمینه میلانی به عنوان بازیگر ظاهر شده است . آیدا پناهنده با فیلم 'ناهید' شرکت کرده که وی دو سال پیش نیز از جشنواره کن در پاریس جایزه دریافت کرد. 
این روزنامه آلمانی درادامه نوشت: پاگر فردریک رئیس این جشنواره وهمکارانش به این وسیله به نسل جدید آلمان این فیلمها نمایش می دهند و اینکه زنان ایرانی را در فیلمهای خود مشاهده نمایند . 
یاگر در این باره گفت: بطور کلی این فیلمها بسیار با هم متفاوت هستند و البته شباهتهایی هم در این فیلمها وجود دارد . اما دیدگاه فیلمسازان زن ایرانی در این فیلمها کاملا مشهود است و باید مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.