نزدیک به ۳ سال است که پرونده سعید مرتضوی در ارتباط با تخلفات رخ  داده در تأمین اجتماعی به جریان افتاده اما هنوز به سرانجام نرسیده است؛ پرونده‌هایی هم اکنون در دست رسیدگی شعب ۲۲ و ۶۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران قرار دارند.

به گزارش جماران، دی سال 91 بود که موضوع تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی مشتمل بر بازه زمانی ریاست مرتضوی بر این سازمان، در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت تا اینکه آذر سال 92، کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، گزارش خود را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

21 دی سال 92 دادستانی تهران طی اطلاعیه‌ای از رسیدگی به گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تأمین اجتماعی در دادسرای کارکنان دولت خبر داد و اعلام کرد که گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تأمین اجتماعی برای رسیدگی به یکی از شعب دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده است.

پس از گذشت یکسال از ارجاع این پرونده به دادستانی تهران، 24 دی سال 93 بود که عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست در بخشی از پرونده تامین اجتماعی و ارسال آن به دادگاه کیفری استان خبر داد.

این پرونده که شامل سه بخش بود (تامین اجتماعی، شکایت روح‌الامینی اولیاء دم یکی از فوت‌شدگان حادثه بازداشتگاه کهریزک و بخشی از رای نقض شده پرونده قضات کهریزک در دیوان عالی کشور)، برای رسیدگی به شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی ارجاع شد.

در نهایت پس از برگزاری هفت جلسه، رسیدگی قاضی کشکولی در مرداد سال 94 به این پرونده پایان یافت و شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران، مرتضوی را در ارتباط با شکایت اولیاء دم مرحوم روح‌الامینی به اتهام معاونت در قتل عمدی و آن بخش از حکم پرونده قضات کهریزک که نقض شده بود، تبرئه کرد. اما دادگاه در ارتباط با پرونده تامین اجتماعی، مرتضوی را به 6 ماه حبس تعزیری، 6 ماه حبس تعلیقی و رد مال به مبلغ 46 میلیون تومان محکوم کرد.

مرتضوی 18 مهر 94 به حکم شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران اعتراض کرد و پرونده که علاوه بر اعتراض مرتضوی، اعتراض تامین اجتماعی و روح‌الامینی را به همراه داشت، برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به شعبه 17 دیوان عالی کشور ارجاع شد اما 21 اردیبهشت سال 95، محسن افتخاری گفت که دیوان عالی کشور پرونده را در صلاحیت دادگاه تجدیدنظر استان دانسته است.

اکنون بیشتر از یکسال است که بخش نخست پرونده مرتضوی به شعبه 22 تجدیدنظر استان تهران ارجاع شده اما هنوز به سرانجام و صدور رأی نهایی نرسیده است.

اما این پایان کار نبود و 13 مهر سال 94 مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع تعدادی از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، از ارسال بخش دوم پرونده مرتضوی به دادگاه کارکنان دولت خبر داد؛ پرونده‌ای که قاضی حیدری با ایراد به کیفرخواست صادره، آن را به کارشناسی ارجاع و برای رفع نواقص به دادسرا بازگرداند.

پرونده برای پاسخ به برخی پرسش‌های دادگاه، در اختیار کارشناس رسمی دادگستری قرار گرفت و پس از 5 ماه، در نهایت کارشناس نظریه خود را در 55 برگ و دو کارتن مستندات صادر کرد و آن را در اختیار دادسرا قرار داد. دادسرا نیز پس از وصول پرونده، آن را دوباره به دادگاه ارسال کرد تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

پس از بازگشت مجدد پرونده از دادسرا، جلسه دادگاه 14 شهریور 95 برگزار شد و دادگاه مرتضوی را به اتهام تصرف غیرقانونی و اهمال در انجام وظیفه به ترتیب به تحمل 70 و 65 ضربه شلاق محکوم کرد.

در نهایت، بهمن سال 95، بخش دوم این پرونده هم به دادگاه تجدیدنظر استان و شعبه 68 ارجاع شد اما تا کنون منتهی به اتخاذ تصمیم نهایی در شعبه تجدیدنظر نشده است.

مجتبی نظری وکیل مدافع تأمین اجتماعی که از طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌های مرتضوی گلایه دارد به خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم گفت: هر دو پرونده در شعبه 22 و 68 تجدیدنظر استان تهران در نوبت رسیدگی است و در این زمینه رأیی صادر نشده است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: الان نزدیک به 3 سال است که از رسیدگی به پرونده مرتضوی می‌گذرد و اگر می‌دانستیم این قدر طولانی می‌شود، وکالت تأمین اجتماعی را قبول نمی‌کردم.

حالا باید دید آیا گره کور پرونده‌های مرتضوی در سال 96 باز می‌شود یا خیر؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.