به گزارش جماران؛ یک گردشگر تایلندی پس از سفر به ایران با تشریح میدان امام (ره) اصفهان به زیبایی این شاهکار معماری ایران پرداخت و با انتشار تصاویر آن جذابیت خاصی به این روزنامه افزود.

'پراوات جایراسومبات' گردشگر تایلندی روز جمعه در 'بانکوک پست' نوشت: فضای باز محدود شده با معماری ایران، میدان امام (ره) در قلب اصفهان یک مکان بسیار خیره کننده است که شما را به معماری پرشکوه ایران در گذشته می برد. 
وی با تشریح خاطرات خود در هوای سرد زمستان در اصفهان، نوشت: هنگامی که از شدت سرما به داخل محوطه ای وارد شدم وجود چندین سوغاتی در ویترین مغازه نشان می داد که وارد یک بازار شده ام. 
این گردشگر تایلندی افزود: قبل از مشغول شدن به خرید، متوجه یک دروازه شدم که به یک ایوان منتهی شد و مرا به یک فضای باز می برد. ناگهان متوجه شدم که به یکی از بزرگترین میدان های شهر در جهان که میدان نقش جهان و یا میدان امام (ره) نام دارد، قدم گذاشته ام. 
وی در ادامه نوشت: این میدان که مستطیلی شکل است، از شمال به جنوب 560 متر و از شرق به غرب 160 متر است. در شرق این میدان مسجد شیخ لطف الله و در غرب آن کاخ علی قاپو وجود دارد، قیصریه یا بازار بزرگ اصفهان در شمال و یک مسجد نیز در جنوب این میدان قرار گرفته است. 
'پراوات جایراسومبات' میدان امام (ره) اصفهان را با 'سنم لوآنگ' که میدان عمومی فضای باز در بانکوک پایتخت تایلند است و در مرکز تاریخی این شهر قرار گرفته مقایسه کرد و نوشت که میدان امام (ره) از این میدان بانکوک بزرگ تر است و صدها مغازه، دو مسجد بزرگ و یک کاخ زیبا در اطراف آن قرار دارند که کاشی های زیبایی در آنها مورد استفاده قرار گرفته است. 
به اعتقاد وی، توجه به این نکته ضروری است که این میدان در ابتدای قرن هفدهم و در زمانی که اصفهان پایتخت ایران در دوره صفوی بود، ساخته شده است. 
به نوشته این گردشگر تایلندی در روزنامه 'بانکوک پست'، البته این میدان، مرکز فرهنگ، اقتصاد، مذهب، قدرت اجتماعی و سیاست ایران در آن زمان بوده است که مناسبت ها و تجمعات مختلف در آن انجام می شده است. 
وی نوشت: مسجد امام (ره) که سال 1611 ساخت آن آغاز و به مدت 20 سال تکمیل شده، به عنوان یک نمونه عالی از معماری اسلامی و شاهکار معماری ایرانی مورد احترام است. 
در ادامه این مقاله آمده است: مسجد شیخ لطف الله که کمی از مسجد امام (ره) کوچکتر است و در طرف شرقی این میدان قرار دارد، با هنر ایرانی به زیبایی تزئین شده است و به رغم کوچک بودن از زیباترین مساجد ایران محسوب می شود. 
وی نوشت: این مسجد کوچک هیچ مناره و یا حیاطی ندارد. زمانی نیز گفته می شد که این مسجد مخصوص زنان بوده است، زیرا یک تونل مخفی در آن وجود دارد که زنان می توانستند از کاخ عالی قاپو بدون اینکه در معرض دید عموم باشند برای نماز به آنجا بروند. 
بهترین بخش میدان امام (ره) اصفهان از دید این گردشگر تایلندی، کاخ عالی قاپو است که در بخش غربی این میدان واقع شده است که باید از پله های باریک سه طبقه بالا رفت که البته ارزش این کار را دارد و از آنجا می توان یک منظره بسیار زیبا از کل میدان را مشاهده کرد و از دیدن گنبد مسجد امام و ایوان ورودی مسجد شیخ لطف الله و مناطر طبیعی اطراف لذت برد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.