به گزارش جماران، دی ماه سال گذشته اوباما به نشانه واکنش در برابر ادعای مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به شکست هیلاری کلینتون نامزد مورد حمایت وی منجر شد، در یک اقدام ناگهانی دیپلمات های روس را اخراج کرد.
روسیه در برابر این اقدام واکنشی نشان داد، زیرا دولت اوباما رو به پایان بود، ولی تاکنون نیز ترامپ و سکانداران کاخ سفید حاضر به مذاکره جدی در این زمینه نشده اند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه 10 دی ماه در باره واکنش به اقدام آمریکا برای اخراج 35 دیپلمات روس گفت: مسکو دیپلمات های آمریکایی را اخراج نمی کند و دیپلماسی خود را تا سطح آشپزخانه ای پائین نمی آورد. 
وی افزود: مسکو حق اقدام متقابل را برای خود محفظ می داند، ولی براساس مصالح ملی و خردمندی عمل خواهد کرد. 
پوتین اظهار کرد: اقدام های بعدی برای احیای روابط روسیه و آمریکا با توجه به سیاستی که دونالد ترامپ اتخاذ می کند، انجام می گیرد و برای دیپلمات های آمریکایی هم مساله ایجاد نمی کنیم و هیچ کس اخراج نمی شود. 
اما ترامپ هم که در جریان مبارزات انتخاباتی همیشه از سیاست های ضدروسی اوباما انتقاد می کرد، از 20 ژانویه سال جاری که قدرت را در دست گرفته، هیچ گامی برای حل این مساله برنداشته و حتی واشنگتن برای مسکو پیش شرط تعیین کرده است. 
سفارت روسیه سوم در واشنگتن سوم خرداد ماه اعلام کرد که این کشور به توقیف اماکن دیپلماتیک خود در آمریکا پاسخ خواهد داد و تدابیر متقابل را اتخاذ می کند. 
دنیس گونچار رایزن سیاسی سفارت روسیه در آمریکا گفت: طرف روسی برای بازپس گرفتن دو ملک خود در آمریکا تلاش می کند، اما مقام های وزارت خارجه این کشور نتیجه مثبت را به واگذاری قطعه زمینی در شهر سن پترزبورگ برای تاسیس سرکنسولگری مشروط کرده اند. 
گونچار گفت: این رفتار طرف آمریکایی را قابل قبول نمی دانیم، زیرا روسیه هیچ ملک متعلق به آمریکا را توقیف یا ضبط نکرده است. 
وی افزود: امیدواریم مشکل سازنده حل و فصل شود، زیرا روسیه به دادن پاسخ متقابل به طرف آمریکایی مطابق شیوه معمول در مناسبات دیپلماتیک مجبور می شود و این موضوع به اطلاع طرف آمریکایی نیز رسیده است. 
پیشتر هم کاخ کرملین هشدار داده بود که اگر آمریکا دو ملک دیپلماتیک روسیه را که دسامبر سال گذشته توقیف کرده است، آزاد اعلام نکند، مسکو پاسخ متقابل خواهد داد. 
یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه گفت: مسکو ممکن است تدابیر متقابل را در مورد توقیف اماکن دیپلماتیک خود در آمریکا اعمال کند. 
وی افزود: بر این باوریم، اوباما اقدامی ناشایست انجام داد که به هیچوجه منطقی نبود، اما رئیس جمهوری روسیه با آرامش و سنجیده رفتار کرد. 
اوشاکوف گفت: مسکو دسامبر 2016 به واشنگتن هشدار داد که اگر این اماکن به روسیه بازگردانده نشود، تدابیری را به عنوان پاسخ اعمال می کند. 
وی ادامه داد: بهبودی روابط روسیه و آمریکا تا اندازه زیادی به رفع عوامل منزجر کننده که در سال های اخیر توسط واشنگتن ایجاد شده، بستگی دارد و توقیف اماکن دیپلماتیک در آمریکا هم از جمله این عوامل است. 
ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که ممکن است این کشور به خاطر توقیف املاک دیپلماتیک خود از آمریکا درخواست خسارت کند.
به گزارش اسپوتنیک، وی ضمن بیان این مطلب، افزود: این به چگونگی مذاکرات بستگی دارد و ما هنوز موضع رسمی دولت جدید آمریکا درباره این مسئله را نمی دانیم، فقط مذاکرات مقدماتی صورت گرفته و تماس های زیادی انجام نگرفته است.
با توجه به این واقعیت ها و از سوی دیگر کاهش نیافتن اختلاف های مسکو و واشنگتن در زمینه های مختلف نسبت به دوره اوباما و حتی در مواردی افزایش تحریم ها علیه روسیه، بسته نشدن پرونده اخراج دیپلمات ها، نشانه بقای رویکردهای دولت پایان یافته اوباما است.
رئیس جمهوری سابق آمریکا در چهار سال دوم ریاست جمهوری نه تنها سیاست های و رویکردهای ضدروسی را پیگیرانه و گسترده اجرا کرد، بلکه اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی را نیز شریک کرد و این روند در دولت ترامپ نیز قطع نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.