وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت ایران به روزانه چهار میلیون و 700 هزار بشکه افزایش خواهد یافت، گفت: ما نمی خواهیم که برای صادرات نفت، تنها به جنوب شرقی آسیا متکی باشیم؛ آفریقا و اروپا، از جمله شمال اروپا، هدف ما هستند.

به گزارش جماران به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه، در حاشیه صد و هفتاد و دومین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین درباره برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید نفت، اهداف صادرات و جذب سرمایه خارجی در پروژه‎های نفت و گاز ایران با نشریه آرگوس گفت‎و‎گو کرد.
وزیر نفت درباره افزایش تولید نفت ایران و پایبندی به توافق اوپک، گفت: ما افزایش خواهیم داشت، اما این موضوع به ظرفیت تولید مربوط می شود، اما در زمینه تولید و عرضه به بازار، ما به تصمیم اوپک پایبند هستیم.
زنگنه اضافه کرد: این افزایش تولید از میدان آذر، لایه نفتی پارس جنوبی، میدان یاران و آزادگان جنوبی محقق می شود.
وی افزود: مهمترین افزایش تولید ایران در میان مدت، از میدان آزادگان به دست می آید. در بلند مدت، هدف افزایش 700 هزار بشکه ای تولید روزانه، در سال 2021 محقق می شود.
وزیر نفت درباره تاثیر منفی دولت جدید آمریکا بر مذاکره با شرکت های بین المللی، بیان داشت: من تنها سیگنال‎های مثبت دریافت می‌کنم و هیچ نشانه منفی (از این شرکت ها) در مقاطع اخیر، دریافت نکرده ام.
زنگنه درباره جذب سرمایه گذاری خارجی، گفت: گمان می کنم که ما برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، به توافق با شرکت توتال بسیار نزدیک هستیم، همچنین تلاش می کنیم که روش‌های دیگری بیابیم و از آنها استفاده کنیم؛ برای نمونه، می توان به شرکت‌های پیمانکاری مهندسی، تدارکات و ساخت (EPC)، از جمله پیمانکاران کره ای و ژاپنی، اشاره کرد.
وزیر نفت ادامه داد: برای میدان نفتی آب تیمور با 2 شرکت لوک اویل روسیه و پرتامینای اندونزی و برای لایه نفتی پارس جنوبی هم با شرکت دانمارکی مرسک مذاکره می کنیم.
زنگنه با بیان این که ما پیشرفت خوبی درباره بعضی پروژه‌ها با شرکت آلمانی وینترزهال داریم، اضافه کرد: در برخی پروژه ها با شرکت گازپروم نفت در غرب کشور و میدان‌های چشمه خوش و چنگوله پیشرفت خوبی داریم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اولویت‌ها، میدان آذر است که برای آن با گازپروم نفت روسیه و برای میدان یاران نیز با شرکت تدبیر انرژی که یک شرکت ایرانی است مذاکره می شود.
وزیر نفت یادآور شد: ما پروژه‌های بسیاری داریم که اکنون در حال بررسی هستند و گروه‌های فنی و قراردادی را اختصاص داده ایم که به طور مستمر با این شرکت‌ها مذاکره می کنند.
زنگنه بیان داشت: با گازپروم روسیه، یک توافقنامه اولیه برای میدان‎های فرزاد بی، پارس شمالی و کیش، امضا کرده‌ایم.
وی درباره صادرات نفت و میعانات نیز گفت: ما تصمیمی قوی برای افزایش ظرفیت تولید خود داریم. در زمینه میعانات گازی، ما این کار را انجام می دهیم. به سوی تولید روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی می رویم. تولید کنونی میعانات گاز ایران بیش از 600 هزار بشکه در روز است. پس از آن که همه فازهای پارس جنوبی که اکنون عملیاتی شده اند بتوانند در سطحی پایدار تولید کنند، تولید ما به 700 هزار بشکه در روز می رسد و با باقی مانده فازهای پارس جنوبی، ما به یک میلیون بشکه در روز می رسیم.
وزیر نفت ادامه داد: اما در زمینه نفت، ما تصمیم گرفته‌ایم که به ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون و 700 هزار بشکه برسیم. گمان می کنم که تصمیم اوپک، یک تصمیم کوتاه مدت است و ما اکنون درباره تولید و ظرفیت تولید ایران در میان مدت و بلند مدت صحبت می کنیم.
وی یادآور شد: میزان صادرات ما به تفاوت میان مصرف داخلی و ظرفیت پالایشی با تولید ما بستگی دارد.

زنگنه با بیان این که در حال تنوع بخشی به بازار صادرات خود هستیم، افزود: ما نمی خواهیم که تنها به جنوب شرقی آسیا متکی باشیم. آفریقا و اروپا، از جمله شمال اروپا، هدف ما هستند. ما خواهان تنوع بخشی هستیم. بسیاری از مشتریان جدید ما شرکت‌هایی همچون توتال، انی و لوک اویل هستند که نفت را به اروپا منتقل می کنند.
وزیر نفت درباره فروش روزانه 100 هزار بشکه نفت به روسیه گفت: این توافق با یک شرکت دولتی روسیه است. من نمی دانم (نفت به کجا فرستاده می شود). جایگاه من نیست که بدانم، اما می‌دانم که آنها نفت ما را انتقال می دهند و آن را به مشتریان خود در اروپا می فروشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.