گزارش های فرماندهان نظامی و کارشناسان امنیتی در عراق حاکیست که عملیات غرب موصل به مراحل پایانی نزدیک می شود و از امروز عملیات آزادی محلات باقی مانده در این بخش آغاز شد و همزمان الحشد الشعبی با آزادی روستای 'العدنانیه' در غرب نینوا، حلقه محاصره را بر البعاج تنگ تر کرد.

به گزارش جماران، سرلشکر 'عبدالامیر رشید یارالله' فرمانده عملیات آزادی استان نینوا امروز (شنبه) در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات نیروهای مسلح عراق برای آزادی آخرین محلات باقی مانده در بخش غربی موصل آغاز شد.
بر اساس این بیانیه، نیروهای ارتش عراق مسوولیت آزادی محله 'حی الشفاء' و بیمارستان 'الجمهوری' را برعهده دارند درحالی که به نیروهای پلیس مرکزی، آزادی محله 'الزنجیلی' و نیروهای مبارزه با تروریسم آزادی محله 'الصحه الاولی' واگذار شده است.
با آزادی این محلات، عملا شهر موصل از حیث نظامی آزادشده تلقی می شود و براساس نظر کارشناسان امنیتی در عراق انتظار می رود در آینده نزدیک آزادی کامل موصل از گروه تروریستی داعش بعد از گذشت شش ماه از شروع عملیات اعلام شود.
همزمان در غرب استان نینوا، نیروهای الحشد الشعبی بعد از پایان آزادی 'قیراون' یکی از پناهگاه های داعش در شمال عراق، عملیات پیشروی را به سمت شهر 'البعاج' مهمترین مرکز باقی مانده فرماندهی گروه تروریستی داعش در عراق، تشدید کردند.
ستاد تبلیغات جنگ الحشد الشعبی در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای این تشکیلات توانستند جاده ارتباطی بین روستای 'العدنانیه' و 'القحطانیه' در شمال شرق شهر البعاج را تحت کنترل درآورند.
این ستاد لحظاتی قبل نیز در بیانیه ای جداگانه، آزادی کامل روستای مهم العدنانیه را اعلام کرد تا به این ترتیب حلقه محاصره بر البعاج تشدید شود.
همان طور که 'هادی العامری' دبیرکل سازمان بدر و از فرماندهان ارشد الحشد الشعبی پیشتر اعلام کرده بود، عملیات نیروهای الحشد الشعبی تا رسیدن به مرزهای عراق و سوریه در غرب استان نینوا ادامه دارد.
از طرفی دستیار سازمان ملل متحد در امور انسانی امروز پیش بینی کرد که 200 هزار آواره جدید از مناطق تازه آزاد شده از تصرف داعش در استان نینوا، به سمت مناطق امن و اردوگاه های ویژه آوارگان به راه بیفتند.
'استیفن ابراین' اعلام کرده است که تعداد کل آوارگان استان نینوا تاکنون به 760 هزار نفر رسیده و پیش بینی کرده است که 200 هزار غیرنظامی جدید از مناطق تازه آزادشده از تصرف داعش، آواره شوند.
با تکمیل مراحل آزادی شهر موصل و محاصره البعاج و آزادی آن، گروه تروریستی داعش مهمترین مراکز فرماندهی خود را در عراق از دست می دهد.
مناطق 'الحویجه'، 'تلعفر' و بخش های شمالی استان الانبار همچنان در تصرف گروه تروریستی داعش هستند که به اعتقاد کارشناسان با آزادی موصل و البعاج، آزادی این مناطق برای نیروهای مسلح عراق و الحشد الشعبی آسان تر خواهد شد.
گروه تروریستی داعش در ژوئن 2014 در یک یورش غافلگیرکننده توانست شش استان عراق را به تصرف خود درآورد و بعد از فتوای جهاد مرجعیت عالی عراق و تاسیس تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی و کمک های ویژه جمهوری اسلامی ایران، عراق توانست، هجوم داعش را به بغداد متوقف کرده و سپس به تدریج مناطق تحت تصرف داعش را بازپس گیرد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.