چین پس از یک هفته از سپری شدن بزرگترین رزمایش نظامی سالانه تایوان با عنوان «هان کوانگ»، از مسئولان این منطقه به شدت انتقاد کرد و برگزاری آن را با توجه به شرایط حساس کنونی خطرناک دانست.

به گزارش جماران، تایوان از اوایل هفته جاری بزرگترین رزمایش نظامی خود را با مشارکت هزاران نیروی نظامی، واحدهای توپخانه ای و هواپیماهای گشتی «پی ۳»، جنگنده های «میراژ ۲۰۰۰» و «اف ۱۶» شروع کرد.
در آخرین روز این رزمایش که امروز جمعه برگزار شد، «تسای اینگ ون» رئیس حکومت تایوان بر آن نظارت کرد و از نزدیک در جریان این تمرینات نظامی قرار گرفت.
این رزمایش در تنگه تایوان انجام شد و بخشی از آن به حمله شبیه سازی شده نظامیان چینی به تایوان اختصاص داشت.
اداره امور تایوان در دولت چین در بیانیه ای از این رزمایش انتقاد کرد و آورده است که تلاش های تایوان برای به چالش کشیدن وحدت دو طرف به جایی نمی رسد.
بیانیه که روز جمعه در تارنمای «یی سی» چین منتشر شده، تلاش های تایوان در مسیر استقلال را نادرست دانسته و از مقام های این جزیره خواسته است به اصل چین واحد پایبند باشند.
این اداره خاطر نشان کرده است که تایوان بخشی از خاک چین می باشد و این یک حقیقت است و طرفین باید به مذاکراتی که در سال ۱۹۹۲ در باره اصل یک چین داشته اند، پایبندی نشان دهند.
اداره امور تایوان در دولت چین استفاده از قوه قهریه در تایوان را برای جلوگیری از وحدت دو سوی تنگه مورد انتقاد شدید قرار داده است.
مقام های چین از مسوولان تایوانی خواسته اند که بجای به چالش کشیدن اصل یک چین دست از تلاش های استقلال طلبانه بردارند.
چین با اعلام اینکه ملت های چین و تایوان از یک ریشه هستند، تاکید کرد اشتراکات تاریخی و فرهنگی آنان یکسان است و آینده ای مشترک دارند.
گفتنی است، رزمایش «هان کوانگ» تایوان برای سی و سومین بار است که برگزار می شود و هدف از انجام آن تمرکز بر مقابله با حملات ارتش چین در زمین، هوا و دریا است.
بخشی از تمرینات انجام شده در این هفته نیز با هدف مقابله با حملات فرضی چین به تایوان در سال ۲۰۲۵ میلادی طراحی شده بود.
چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می داند و به این جزیره نسبت به اعلام استقلال هشدار جدی داده است.
بالا گرفتن تنش‌ها میان تایوان و چین که باعث قطع بسیاری از ارتباطات تجاری و اقتصادی دو طرف شده، به گفت و گوی تلفنی سال گذشته میلادی خانم «تسای» با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری باز می‌گردد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.