مقامات ژاپنی با اعلام احتمال خروج نظامیان آمریکایی از منطقه اوکیناوا، از انتقال گروهی از این نیروها به پایگاههای نظامی آمریکا در جزیره گوام در اقیانوس آرام و هاوایی خبر دادند.

به گزارش جماران، آمریکا کنترل اوکیناوا را از پایان جنگ جهانی دوم تا سال 1972 میلادی در اختیار داشته و این منطقه هنوز میزبان تعداد زیادی از نیروی 47 هزار نفری آمریکا در ژاپن است.
بحث انتقال نظامیان آمریکایی از اوکیناوا در مجلس سنای آمریکا نیز مطرح شده و قرار است مساله انتقال برخی از آنها از اوکیناوا به هاوایی نیز بررسی شود.
بر اساس این طرح، نزدیک به چهار هزار نفر از ۱۹ هزار نظامی آمریکایی از اوکیناوا به گوام و پنج هزار نفر دیگر هم به هاوایی منتقل خواهند شد.
نشریه «ژاپن تودی» روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که از دیدگاه مقام های توکیو، مساله توافق بر سر انتقال این نیروها بین دو کشور بی ارتباط با پرتاب های موشکی بالستیک کره شمالی نیست.
کره شمالی در ماه جاری میلادی یک موشک بالستیک پرتاب کرد که تا بیش از 2 هزار کیلومتر ارتفاع گرفت و حتی توانست عکس هایی را از سطح کره زمین مخابره کند.
همین موضوع به شدت آمریکا و ژاپن را عصبانی و البته نگران کرده است بخصوص آنکه کره شمالی می گوید با این موفقیت می تواند کلاهک های هسته ای بزرگی را روی موشک ها نصب کند.
کره شمالی مدعی شده به فناوری ساخت موشک های بالستیکی دست یافته است که می تواند خاک آمریکا و پایگاه های این کشور را در ژاپن هدف قرار دهد.
با وجود انتشار این مطالب آمریکا می گوید که انتقال نظامیان به گوام بستگی به وضعیت کره شمالی و برنامه های این کشور و شرایط زیست محیطی گوام دارد و ممکن است در این برنامه تاخیر ایجاد شود.
نزدیک به ۷۰ درصد از کل تاسیسات، مراکز و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه اوکیناوا واقع است و مردم این منطقه بارها با برپایی تجمعات اعتراضی خواستار خروج تمامی نظامیان آمریکایی از اوکیناوا شده اند.
بر اساس آمارهای منتشر شده توسط منابع خبری متعدد، پرسنل نظامی آمریکا در مدت حضور خود در اوکیناوا، بیش از یک هزار مورد آزار جنسی طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ میلادی داشته اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.