سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا، گفت که تهران سال ها پیش از حادثه گروگانگیری سیدنی به استرالیا در خصوص اتهامات جنایی 'هارون مونس' هشدار داده بود.

به گزارش جماران، 'عبدالحسین وهاجی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در کانبرا روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه 'اس.بی.اس' استرالیا، تصریح کرد: اگر استرالیا هشدارها در مورد 'هارون مونس' را در نظر گرفته و نسبت به استراداد وی برای محاکمه در خصوص اتهامات موافقت کرده بود، می شد از این حادثه جلوگیری کرد.
براساس این گزارش، مقامات ایران با آگاه کردن پلیس بین الملل و دولت استرالیا از اوایل سال 2000 خواستار دستگیری 'هارون مونس' (محمدحسن منطقی بروجردی) بودند.
نتایج تحقیقات استرالیا در مورد این پرونده که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می دهد 'هارون مونس' که نام واقعی وی 'محمدحسن منطقی' است، با کلاهبرداری چند صد هزار دلاری از مشتریان آژانس گردشگری خود در ایران به استرالیا گریخته است.
استرالیا به دلیل نداشتن توافق استرداد با ایران، 'هارون مونس' را برای اجرای محاکمه به ایران استرداد نکرده بود. 
سفیر ایران در کانبرا تصریح کرد: اگر ما می توانستیم این فرد را از استرالیا به ایران بازگردانیم، به هر روشی و با استناد به هر قانون و مقرراتی، معتقدم که این فاجعه را می شد پیشگیری کرد. 
'وهاجی' سفیر ایران در استرالیا با تاکید بر عبرت گرفتن از این روش و تجربه و تشریح فعالیت های کلاهبرداری 'هارون مونس'، گفت که وی یک انسان عادی و یک شخص مذهبی نبود. او با پوشیدن لباس روحانیون قصد داشت جامعه و مردم را فریب دهد. 
سفیر ایران با این عنوان که مقامات استرالیایی در حال همکاری با ایران به منظور استرداد یک فرد مرتبط با فعالیت های مالی است، تصریح کرد خوشبختانه ما اکنون در مسیر درستی قرار داریم. 
وهاجی به جزئیات اشاره نکرد، اما گفت که این تهدیدی برای امنیت ملی استرالیا نیست.
وی گفت: خوشبختانه ما در حال حاضر در مسیر صحیح و درستی قرار داریم.
حادثه گروگانگیری شهر سیدنی روز چهارشنبه پس از بیش از 2 سال از گذشت آن به عنوان یک حادثه تروریستی معرفی و 'هارون مونس' عامل مرگ های اتفاق افتاده در این حادثه شناخته شد.
تارنمای 'دی استرالیا' نیز چندی پیش فاش کرد 'محمدحسن منطقی' معروف به 'هارون مونس' که حادثه گروگانگیری آذر ماه سال 93 شهر سیدنی را رقم زد، برای سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) کار می کرد.
به رغم هشدارهای ایران به استرالیا در خصوص شخصیت هارون مونس و کلاهبرداری های وی، حادثه گروگانگیری سال 93 شهر سیدنی که منجر به کشته شدن عامل این حادثه و دو نفر دیگر شد، دستگاه امنیتی استرالیا را زیر سئوال برد. هارون مونس 18 نفر را در این حادثه گروگان گرفت.
براساس برخی اطلاعات، هارون مونس سال 1964 در ایران متولد شده و در سال 1995 پس از کلاهبرداری 200 هزار دلار استرالیا با استفاده از یک آژانس مسافرتی، از طریق مالزی به استرالیا فرار کرد.
دولت استرالیا سال 2009 نام هارون مونس را که در ایران مرتکب کلاهبرداری شده و تحت تعقیب پلیس بود، از لیست افراد تحت نظر دستگاه های امنیتی خارج کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.