رییس اتاق بازرگانی ایران بر اصلاح نظام تشخیص و وصول مالیات تاکید کرد و گفت: امیدواریم نهادهای قدرتمند و ثروتمند از پرداخت مالیات شانه خالی نکنند و جور مالیات فقط بر دوش آن فعال اقتصادی نباشد که معتقد به درست کاری است.

به گزارش جماران، غلامحسین شافعی روز پنجشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، افزود: نمی توانیم همه مشکلات اقتصادی را با هم حل کنیم همانطور که نمی توانیم همه چی را خودمان به وجود بیاوریم لذا باید برنامه ریزی کنیم که به عنوان مثال سالیانه پنج مشکل اقتصادی برطرف بشود.
وی گفت: بسیاری از مباحث مطرح شده در حوزه اقتصادی کشور در حقیقت اهداف توسعه نیستند بلکه ابزار توسعه هستند و با شرایط جدید کشور امیدواریم یک بار برای همیشه به یک سیاست منسجم توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم چرا که با وجود سیاست های آرمانی دولت های مختلف در حوزه اقتصاد شاهد کنار گذاشته شدن برنامه اقتصادی یک دولت توسط دولت بعدی بوده ایم.
شافعی بابیان اینکه چرا در بسیاری از تولیدات کشور مازاد ظرفیت وجود دارد ونیز چرا در همه جا نشانه توسعه و پیشرفت را در تکثرگرایی می دانیم و شاهد اتلاف منابع هستیم، گفت: می گوییم اگر فلان شهر منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی داشته باشد گلستان می شود اما در عمل شاهد تعطیلی 9 واحد صنعتی از 10 واحد هستیم.
او افزود: شاید علت اصلی این است که نقشه راه مناسب و برنامه ثابتی نداریم که کسی نتواند آن را عوض کند.
شافعی در خصوص مالیات بخش خصوصی گفت: هدف از مطرح کردن مسائل مالیاتی توسط بخش خصوصی به دلیل پرداخت نکردن مالیات و فرار مالیاتی نیست بلکه برعکس بخش خصوصی طرفدار قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و اتکا به درآمدهای مالیاتی است.
او ادامه داد: وابستگی به درآمدهای نفتی مانع از آن می شود که در برابر تکانه ها و شوک های اقتصادی تاب آوری اقتصادی داشته باشیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه به نظام آماری کشور اشاره کرد و گفت: تعدد مراکز آماری و تناقض آنها مشکلاتی را در حوزه اقتصادی از جمله برای تصمیم سازان اقتصادی کشور به وجود آورده و کار برنامه ریزی را مشکل کرده است.
شافعی از تورم مقررات و تعدد مجوزها به عنوان دیگر مشکل اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: با عقلانیت و تحول در اقتصاد ایران می توان غبار دلمردگی ها را برای فعالان اقتصادی برطرف کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.