رویترز به نقل یک مقام دولت آمریکا به نزدیک شدن یک ناو آمریکایی به جزایر مصنوعی ساخت چین در دریای جنوب این کشور اشاره کردو نوشت: این نخستین بار از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» است که واشنگتن ادعای پکن در این آبراه راهبردی را به چالش می کشد.

به گزارش جماران به نقل از رویترز،این مقام آمریکایی که خواست نامش ذکر نشود، افزود: ناو «یو اس ای دووی/ USS Dewey » به صخره ای در جزایر اسپراتلی متشکل از مجموعه ای از خرده جزایر و آبسنگ هایی نزدیک شده که چین و همسایگانش بر سر مالکیت آن اختلاف دارند. 
عملیات موسوم به آزادی دریانوردی که به گزارش رویترز به طور حتم خشم چین را برمی انگیزد، در بحبوحه تلاش ترامپ برای جلب همکاری پکن برای کنترل برنامه هسته ای و موشکی متحد آن کره شمالی انجام می شود. 
یک مقام آمریکایی در این باره گفت: این نخستین عملیات در نزدیکی این منطقه پس از رای سال گذشته دیوان بین المللی داوری لاهه علیه چین بوده است. این دادگاه ادعای چین درباره مالکیت بخش عمده دریای جنوب چین را رد کرد. 
به گزارش رویترز، این عملیات آمریکا که برای نخستین بار از اکتبر گذشته تاکنون انجام شده است، از تازه ترین تلاش برای مقابله با آنچه که واشنگتن تلاش پکن برای محدود کردن آزادی دریانوردی در آب های راهبردی عنوان می کند، حکایت دارد.
آمریکا از اقدام چین در ساخت جزایر مصنوعی و تاسیسات نظامی در این دریا انتقاد و نسبت به احتمال استفاده از آنها در محدودیت تردد آزاد ابراز نگرانی کرده است. 
توقف عملیات آمریکا در دریای جنوب چین در 5 ماه نخست دولت جدید آمریکا متحدان و شرکای منطقه ای این کشور را نگران کرد. 
ماه گذشته «هری هریس» فرمانده ارشد آمریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه گفت که آمریکا احتمالا عملیات آزادی دریانوردی را در آب های جنوب چین بزودی آغاز می کند اما از ارائه جزئیات آن خودداری کرد. 
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیزدر بیانیه ای اعلام کرد که به عملیات دریانوردی آزاد ادامه و آن را در آینده افزایش خواهد داد. اما از ارائه جزییاتی درباره این ماموریت تازه خودداری کرد. 
در بیانیه «جف دیویس» سخنگوی پنتاگون آمده است: ما در منطقه آسیا اقیانوسیه از جمله دریای جنوب چین به طور روزانه عملیات انجام می دهیم که مطابق با قوانین بین المللی است. 
آمریکا در دولت قبلی این کشور چند بار سفرهای دریایی مشابه را در آبهای چین جنوبی انجام داده که آخرین عملیات با تائید دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا صورت گرفت.
برونی، مالزی، فیلیپین، ویتنام و تایوان با چین درباره ادعای مالکیت دریای چین جنوبی اختلاف دارند. 
رویترز پیش بینی کرده که عملیات جدید آمریکا در آب های جنوب چین احتمالا تنش در روابط دو کشور را افزایش می دهد. تنش در روابط دو کشور از ماه گذشته که ترامپ میزبان رئیس جمهوری چین در فلوریدا بود، کاهش یافته بود.
ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی اش پکن را به دزدیدن مشاغل آمریکایی با اجرای سیاست های تجاری غیرعادلانه، دستکاری ارزی به نفع خود و نظامی گری در بخش هایی از دریای جنوب چین متهم کرده بود.
ترامپ از زمان دیدارش با رئیس جمهوری چین در فلوریدا از تلاش های وی برای کنترل کره شمالی تقدیر کرده است. هر چند که با وجود محکومیت های بین المللی، پیونگ یانگ به آزمایش های موشکی خود ادامهمی دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.