جانشین فرمانده کل ارتش گفت:‌ در روزهای نخست جنگ تحمیلی ابهت صدام شکسته شد و برای بازیابی حیثیت از دست رفته‌اش فلش حرکاتش را به سمت خرمشهر متمرکز کرد.

به گزارش جماران ، امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان که در همایش شکوه حماسه ( گرامی‌داشت سالروز آزاد سازی خرمشهر) سخن می‌گفت، با بیان این مطلب که پیروزی ما در خرمشهر ریشه در اسلام دین و ولایت مداری بود،گفت:‌ در روزهای آغازین دفاع مقدس، رژیم بعث عراق با 12 لشکر، 45 تیپ مستقل و 366 هواپیما مرزهای ما را مورد حمله قرار داد اما ملت بزرگ‌ و متدین ایران اسلامی به فرمان امام ره لبیک گفتند و برای دفاع از نظام نوپای جمهوری اسلامی پیش‌تاز دفاع شدند.

 

جانشین فرمانده کل ارتش یادآور شد: در روزهای آغازین جنگ شرایط پیچیده‌ای در کشور حاکم بود چرا که غرب و شرق و کشورهای عرب مرتجع از صدام حمایت می‌کردند و هچمین ارتش و سپاه بنا به شرایطی که داشتند در داخل و در غرب کشور با دشمنان داخلی و خرابکاران مقابله می‌کردند.در چنین شرایطی رژیم بعث عراق در نظر داشت سه روزه خوزستان را از ایران جدا کند و 5 روزه به تهران برسد اما آنها 34 روز پشت دروازه‌های خرمشهر ماندند و در حقیقت همان هفته اول ابهت صدام شکسته شد و بر ای بازیابی حیثیت از دست رفته‌اش فلش حرکاتش را به سمت خرمشهر متمرکز کرد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به چگونگی اجرا عملیات الی  بیت‌المقدس گفت:  رزمندگان ما برای اینکه بتوانند خرمشهر را پس بگیرند  جبهه خوزستان را به سه بخش شمالی میانی و جنوبی تقسیم کردند. این عملیات دارای دستاوردهای ویژه‌ای بود که از جلمه آنها می‌توان به اجرای عملیات عبور از رودخانه و یا احداث 5 پل در دیدرس دشمن اشاره کرد.

جانشین فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: ما 23 یا 24 روز از عملیات الی بیت المقدس سپری شده بود به این نتیجه رسیدم نمی‌توان آن را ادامه داد برای همین در دفتر فرماندهی شهید صیاد شیرازی و آقای محسن رضایی جلسه‌ای تشکیل دادند و در آن آقایان منفرد نیاکی و و سایر فرماندهان  صحبت کردند. جالب است بدانید آنها معتقد بودند که عملیات را انجام می‌دهند اما اسم فقط اسم لشکرشان،لشکر است ولی به دلیل شهادت و جراحت رزمندگانش به تیپ و حتی گردان تبدیل شده است. بنابراین توان انسانی ما معتقد بود نمی‌توان عملیات را انجام داد اما اراده خداوند پیروزی را در عملیات الی‌بیت‌المقدس برایمان رقم زد. این یکی از ناگفته‌های عملیات الی بیت‌المقدس بود.

 امیر سرتیپ پوردستان گفت: ولایت مداری، نهراسیدن از دشمن،‌ ایمان به خداوند، اعتماد به توان نیروها، ایستادگی کردن و مقاومت از جمله مولفه‌های پیروزی ما در عملیات الی بیت‌المقدس هستند حماسه آزاد سازی خرمشهر ریشه در فرهنگ عاشورا داشت.

به گزارش ایسنا در بخش دیگر این مراسم از سه عنوان کتاب با عنوانی «غریبانه»، «آسمان ایران در دو روز»، و «شکست حصر» و تمبر یادبود آزاد سازی خرمشهر رونمایی شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.