مایکل مک فول سفیر سابق آمریکا در روسیه با اشاره به نخستین مذاکرات دونالد ترامپ و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور در کاخ سفید، تاکید کرد که رئیس جمهوری آمریکا بازنده این دیدار بود.

به گزارش جماران، ترامپ که در رسانه های آمریکایی متهم به ارتباط پنهانی خود و نزدیکانش با مسکو پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و حتی پس از آن شده، 20 اردیبهشت با لاوروف و سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه در واشنگتن پشت درهای بسته دیدار کرد که انتقادهای زیادی را برانگیخت.
پایگاه شبکه تلویزیونی راشا تودی روز یکشنبه به نقل از مصاحبه با سفیر سابق آمریکا در روسیه، نوشت: دیدار لاوروف و ترامپ با توجه به موضوع جنجالی حضور نداشتن خبرنگاران در این مذاکرات، برای رئیس جمهوری آمریکا پر هزینه شد.
مک فول ادامه داد که اقدام های رئیس جمهوری آمریکا برای ولادیمیر پوتین همتای روس وی هدیه ای شامل تزلزل و لرزش وجهه دمکراتیک آمریکا بود، زیرا به دشواری می توان آن را ارزیابی کرد.
مقام سابق آمریکایی تاکید کرد، احتمال اینکه ترامپ اطلاعاتی را به لاوروف داده باشد، نگران کننده است.
مک فول همچنین اظهار کرد: نگران ارائه اطلاعات هستیم، زیرا نمی دانیم جه مواردی به طرف روس ارائه شده و آیا در برگیرنده منافع مسکو، بشار اسد، حزب الله لبنان و ایران است.
روسیه تاکید کرده که اطلاعاتی در دیدار لاوروف و ترامپ دریافت نکرده است.
چند روز پس از این دیدار، روزنامه واشنگتن پست مدعی شد که ترامپ اطلاعات «فوق محرمانه ای» را در اختیار وزیر امور خارجه و سفیر روسیه قرار داده است. 
رسانه آمریکایی نوشت که اطلاعات در ارتباط با گروه تروریستی داعش توسط یکی از شرکای آمریکا در اختیار کاخ سفید قرار گرفته بود و با اینکه اجازه نداشته با روسیه به اشتراک بگذارد، ولی در اختیار سفیر این کشور گذاشته شد. 
بر پایه گزارش واشنگتن پست، این اطلاعات یکی از بالاترین درجه های طبقه بندی را داشت و از سوی دیگر، ترامپ در دیدار با لاوروف نیز از متن بحث خارج شد و به توصیف جزئیات تهدید های تروریستی مرتبط با استفاده از لپ تاپ ها در هواپیماها پرداخت. 
بنا به این گزارش، ترامپ همچنین جزئیاتی از یک توطئه فاش شده را تشریح کرد که با استفاده از توانمندی های جاسوسی یکی از شرکای واشنگتن به دست آمده بود ... و از همه مهمتر نام شهری را در منطقه تحت کنترل داعش فاش کرد که همپیمان اطلاعاتی آمریکا در آنجا متوجه این تهدید شده بود. 
روزنامه آمریکایی در پایان افزوده بود که بنا به درخواست مقام های دولتی و احتمال در خطر قرار گرفتن منابع و ظرفیت های اطلاعاتی، نمی تواند جزئیات بیشتری را در این رابطه منتشر کند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.