یک روز قبل از شروع اجلاس آمریکایی- سعودی در ریاض و همزمان با جشن انتخابات 40 میلیونی در ایران، وزیر خارجه آمریکا برای تهران پیام هایی ارسال کرده است که نامفهوم به نظر می رسد.

به گزارش جماران؛ رکس تیلرسون در واکنش به پیروزی حسن روحانی در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری ایران، به وی توصیه هایی از جمله درباره حزب الله، آزمایش های موشکی و ... کرده است، آن هم همزمان با امضای یک قرارداد فروش 110 میلیارد دلاری سلاح با دولت صادر کننده عمده تروریست به جهان!.
 پیام های تیلرسون به دلایل مختلفی نامفهوم و غیر قابل هضم و درک است، به این چند دلیل:
1- وی از کشوری (عربستان) این پیام ها را ارسال کرده که اساسا یک نظام شخص محور و قرون وسطایی بر آن حاکم است و حتی یک پارلمان یک نفره هم ندارد و حتی تاکنون یک انتخابات یک نفره هم نداشته است و در یک کلام هیچ نهاد انتخابی واقعی در عربستان وجود ندارد.
2- تیلرسون از جایی پیام داده که هنوز در انجا به شیوه های قرون وسطایی در ارتباط با شهروندان عمل می شود و قوانینی مانند منع رانندگی زنان آن هم در قرن 21 بر این کشور حاکم است.
3- وی از پایتختی (ریاض) پیام برای تهران فرستاده که کانون اشاعه تفکر تکفیری ها و افراط گرایی و تشویق به خشونت است و از گروههای تروریستی شناخته شده حمایت مالی و تسلیحاتی می کند.
4- تیلرسون از کشوری پیام داده که سال گذشته میلادی به دلیل جنایات علیه کودکان یمنی در سازمان ملل محکوم شد، اما آل سعود با پول و نفوذ محکومیتش را باطل کرد.
5- تیلرسون خواستار مهار گروه هایی از سوی ایران در منطقه شده است که هم اکنون در مقابل تروریست ها ایستاده اند و اگر این گروه ها نباشند، سیلی از تروریست ها راهی اروپا و آمریکا خواهند شد.
6- وزیر خارجه آمریکا از کشور حامی تروریست ها به ملتی پیام می دهد که فرزندانش در جنگ علیه تروریسم به شهادت می رسند.
7- تیلرسون، خواستار توقف آزمایش های موشکی ایران است که هدف آن تقویت بنیه دفاعی کشور است و دولت متبوع وی همزمان با کشوری که منطقه را به آشوب کشیده و در حال انهدام کشور و ملت ضعیف و مظلوم یمن است ، 110 میلیارد دلار قرار داد تسلیحاتی امضاء می کند.
8- وزیر خارجه آمریکا در روزی این حرف ها را زده که 40 میلیون ایرانی در پی یک رقابت انتخاباتی کم نظیر پای صندوق های رای رفتند که از نظر عددی 75 درصدد حائزین شرایط در کل کشور است و دولتی تشکیل داده که از یک پشتوانه قدرتمند ملی برخوردار است.
9- وی از کشوری پیام برای تغییر در رویه های سیاسی ایران داده که حتی در کشور خودش (آمریکا) دولت ترامپ به دنبال نفوذ از طریق پول و دادن رشوه است، بطوری که در ماجرای جاستا بطور واضح مشخص شد.
10- و سرانجام تیلرسون در کشوری پیام هایش را تنظیم کرده که تمام راه های گفت وگو برای حل مسائل و بحران های منطقه را بسته است.
بنابراین، وزیر خارجه آمریکا برای انتقال کامل و قابل فهم پیام لازم است براساس واقعیت های موجود در منطقه و حقایق حاکم بر رفتار متحدان منطقه ای اش بویژه دولت ریاض پیام هایش را تنظیم کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.