سخنگوی پیشین وزارت خارجه گفت: حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای سبب می‌شود که دیپلمات‌های ما محکم‌تر صحبت کنند و کشورهای غربی نیز دندان طمع را می‌کشند.

به گزارش جماران، حمیدرضا آصفی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به نقل از مقام معظم رهبری افزود: اینکه چه کسی از صندوق بیرون می‌آید خیلی مهم نیست مهم‌تر آن‌ است که مردم مشارکت گسترده داشته باشند که امسال هم این مهم تحقق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امسال ۷۳ درصد در انتخابات شرکت کرده‌اند ادامه داد: کشورها اقتدار ملی خود را از چند چیز می‌گیرند؛ قدرت نظامی، اقتصادی و مشروعیت نظام که ریشه در چسبندگی مردم و حکومت، در پشتیبانی از سوی مردم برای حکومت دارد.

آصفی گفت: مشارکت این چنین پیام خوبی به دنیا می‌دهد، دنیا خیلی دوست داشت که مشارکت کم شود و این محقق نشد. روزنامه‌های غربی اشاره داشتند به اینکه سیاستمداران غربی در میدان بازی جمهوری اسلامی بازی می‌کنند و آنطور که ما می‌خواهیم بازی انجام می‌شود. آن‌ها نمی‌خواهند ببینند که در جمهوری اسلامی مشارکت زیاد است. این مشارکت معلوم است که یک پیام آشکار هم به دوستان ما در خارج می‌دهد هم به دشمنان ما، هم به مردم دنیا. وقتی یک کشوری پشتوانه گسترده مردمی دارد معلوم است که ابعاد بین‌المللی از موضع قدرت صحبت خواهد کرد.

وی افزود: پیام مهم دیگر این مشارکت این است که جمهوری اسلامی ایران قدرت‌مند است. تقارن انتخابات با سفر آقای ترامپ به عربستان و دیگر کشورهای اسلامی به جز ایران، یک معانی خاص مهم‌تر دیگری هم دارد.

آصفی با اشاره به سفر ترامپ به خاورمیانه افزود: در مقابل این سفر، سعودی‌ها کم و بیش ۵۰ نفر از سران کشورهای منطقه را دعوت کردند و برای قدردانی از سفر آقای ترامپ بالاترین مدال را هم به ایشان دادند که در اخبار به رقم ۱۰۰ میلیارد تا ۳۵۰ میلیارد دلار قرار داد اشاره شده که در این سفر به ثمر نشسته است. عده‌ای می‌گویند قصد ترامپ خاضع کردن این ۵۰ نفر نماینده خاورمیانه در مقابل صهیونیست است.

وی ادامه داد: ترامپ با سوء استفاده از شرایط منطقه قراردادی کلان بست و اسلحه‌هایی به سعودی‌ها و یمن داد که برای سرکوب مردمشان استفاده کنند، بعد هم رژیم صهیونیستی در آرامش زندگی خواهد کرد. این بیزینس خیلی خوبی خواهد بود.

آصفی گفت: ترامپ و دوستانش پیام دقیقی از انتخابات ما دریافتند، حضور بالای مردم بسیار اثر گذار است در تصمیمات این آقایان در مورد ایران، زیرا آن‌ها در می‌یابند که با ایران دیگر نمی‌شود با زبان زور صحبت کرد.

وی افزود: حضور گسترده‌ مردم در پای صندوق‌های رای سبب می‌شود که دیپلمات‌های ما محکم‌تر صحبت کنند، منافع ملی را بهتر تامین کنند و کشورهای غربی هم دندان طمع را می‌کشند. در همه روزنامه‌های اروپایی ذکر شده که امروز ایران مطمئن‌ترین و با ثبات‌ترین و قدرتمندترین کشور است که تبلورش در این انتخابات قابل رویت بود. انتخابت ما حاکی از دو چیز بود؛ یک امنیت و اعتماد به نفس. کشوری که اعتماد به نفس نداشته باشد نمی‌تواند در یک روز سه انتخابات برگزار کند.

آصفی گفت: در سیاست خارجی اگر قصد داشته باشیم موفقیت شویم، باید عزت و حکمت و مصلحت را رعایت کنیم. این سه اصل سه پایه سیاست خارجی ماست. تصور می‌کنم از آغاز انقلاب بر همین سه اصل حرکت کرده‌ایم.

وی افزود: مردم ایران نصف این رهنمود رهبری را پیاده کرده‌اند، در جهان تا ما زور نداشته باشیم و نتوانیم خود را اثبات کنیم به ما بهایی نمی‌دهند و به این علت بود که ما در سوریه موفق شدیم. زیرا غربی‌ها دریافتند تا زمانی که ایران در پای میز مذاکره نباشد کاری از پیش نمی‌رود.

بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آصفی ادامه داد: رای بالا، به جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل اعتماد به نفس زیادی می‌دهد. مشکلات اقتصادی و کمبودها مانعی نیست که مردم ایران را از دادن رای بازدارد. البته این رای سنگین وظیفه دولت را هم سنگین می‌کند.

محسن کوهکن نماینده مجلس دیگر مهمان این برنامه گفت: حضور مردم را مدیون رهنمودهای رهبری هستیم. این حماسه‌ای که خلق شد مجموعه‌ای از تلاش‌های حضور داوطلبان در این عرصه بود.

وی افزود: گاهی در مورد مناظرات ریاست جمهوری حرف‌هایی پیش می‌آید که برخی را آزرده می‌کند، اما این انتخابات همراه با شور و حماسه است، گاهی هم می‌طلبد که با انتقادهای تندی همراه باشد. همین‌هاست که سبب می‌شود مردم فکر کنند در انتخاب سرنوشت خود نقش دارند.

کوهکن به مولفه‌های این انتخابات اشاره کرد و گفت: واقعیت امر این است که ما کمتر توجه داریم که در چه منطقه‌ای از دنیا زندگی می‌کنیم. مقوله امنیت در اطراف ما به چه صورت است. در چنین منطقه‌ای برگزاری انتخاباتی که روز آن معلوم است کار دشواری است. در این شرایط دشمنان ما به وقت مناسب دست به کار خواهند شد، اما این آرامش و امنیت اوج اقتدار نظام را می‌رساند که آمریکایی‌ها با آن مخالفند و کوچک‌ترین مساله ضد امنیتی را نتوانستند به انجام برسانند.

وی ادامه داد: برای آقای رییس‌جمهور آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند با کمک دیگر دستگاه‌ها البته، از آقای رییسی هم همین‌طور، زیرا هر دو بزرگوار اخلاق پیروزی و شکست را مراعات کردند.

کوهکن با بیان اینکه امنیت ناشی از اقتدار و نظام مندی مملکت است گفت: تراز فهم و فرهنگ مردم رد تعین نظام یک کشور خیلی مهم است.

وی افزود: همراهی مردم باید با آینده‌ای روشن و امیدوار کننده همراه باشد. معنای حضور ۷۳ درصدی مردم اینست که علی رقم همه مشکلات اقتصادی می‌خواهد به دنیا بگوید که؛ من همه امیدم این سرزمین است و می‌ایستم و کمک می‌کنم و با این ظزفیت ایران اسلامی را پیش می‌بریم و از مشکلاتش می‌کاهیم.

کوهکن گفت: از بحث قانونی نمایندگان مجلس منعی ندارند که از داوطلبی حمایت کنند، اما مردم ما برداشتی ندارند که وظیفه مجلس حمایت از فرد خاصی باشد، این یعنی تدبیر. رییس مجلس موضع خاصی ندارد، اما خروجی خرد جمعی مجلس در یک ترازی برخورد کرد با مقوله انتخابات که دولت آینده از این مجلس امید مساعدت داشته باشد. مردم ما از مجلس انتظار پیش داوری ندارند. ما وکیل المله هستیم نه وکیل والدوله. مجلس ما با رییس جمهور و کابینه ایشان کاملا کارشناسی، جدی، اما محترمانه برخورد خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.