وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز از بسته شدن سامانه کارورزی از سوی قوه قضاییه در پی شکایت یک نامزد مستعفی انتخابات ریاست جمهوری خبر داده بود اما اکنون اعلام کرد معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در نامه ای دستور رفع انسداد از این پایگاه را صادر کرده است.

به گزارش جماران، سامانه کارورزی از بیست و سوم اردیبهشت ماه بر پایه آیین نامه و دستورالعمل نظام هماهنگ اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، در دسترس افراد جویای کار، فارغ التحصیلان دانشگاهی و متقاضیان شغل و از سوی دیگر کارگاه ها و کارآفرینان قرار گرفت.
با این همه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز (شنبه) اعلام کرد: سایت کارورزی به دنبال شکایت یک نامزد مستعفی انتخابات ریاست جمهوری از سوی قوه قضاییه مسدود شده و این وزارتخانه به دنبال رفع شکایت و فعالیت دوباره آن است.
در این اطلاعیه آمده بود: متاسفانه مرجع قضایی بدون هیچگونه تحقیق و مذاکره ای با مسوولان امر، در یک اقدام خارج از عرف و با معطل گذاشتن وظایف حاکمیتی این دستگاه، به بهانه غیرقابل درک نسبت به تعطیلی سایت دارای مجوز و سابقه اقدام کرد که از طریق مراجع بالادستی برای بازگشایی آن در حال پیگیری هستیم. 
در همین پیوند تارنمای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر شنبه اعلام کرد معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در نامه ای به شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آرین دستور رفع انسداد از این پایگاه را صادر کرده است.
طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و راه اندازی سامانه کارورزی در جلسه نهم فروردین 1393 شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده بود و اجرای آزمایشی آن در سال 1394 در دستور کار قرار گرفت. 
بر همین اساس نیز اجرای آزمایشی طرح با ایجاد سامانه الکترونیک ایران کارورز در هشت استان گلستان، کردستان، ایلام، قزوین، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.
طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی (به عنوان یکی از طرح های ذیل کارانه اشتغال جوانان -کاج) یکی از راهکارهای موثر در توسعه اشتغال توام با مهارت آموزی برای دانش آموختگان دانشگاهی محسوب می شود و مانند یک پل جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهی را به بازار کار مرتبط می کند و به آنان‌ فرصت می‌دهد به نحو احسن از یک محیط کاری تجربه عینی کسب کنند.
با اجرای طرح کارورزی قابلیت اشتغال دانش آموختگان بیکار افزایش یافته و در نتیجه نرخ بیکاری این قشر در جامعه کاهش و تعداد افراد شاغل تحصیلکرده افزایش می یابد. از سوی دیگر، بهره وری بنگاه ارتقا یافته و به موجب آن رقابت پذیری و تولید افزایش می یابد.
این طرح یک دوره آموزشی تلقی می شود و هیچگونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده کارورز برای شمولیت قوانین کار و تامین اجتماعی ایجاد نمی‌کند.
در دستورالعمل طرح طول دوره کارورزی دستکم 4 ماه و حداکثر 6 ماه برای هر کارورز بر اساس استاندارد های مصوب آموزشی مهارت تعیین می شود. همچنین برای کارورزان مشمول طرح، کمک هزینه کارورزی نظر گرفته شده است.
بنگاه های اقتصادی متقاضی نیز با رعایت مفاد آیین نامه در سامانه ثبت نام کرده و از سازمان فنی و حرفه ای مجوز آموزشی می گیرند و به پذیرش کارورزان اقدام می کنند.
به گزارش ایرنا‌، نشانی سامانه کارورزی دانش آموختگان karvarzi.mcls.gov.ir است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.