روزنامه گاردین روز سه شنبه در گزارشی عنوان کرد که ارایه اطلاعات سری از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به روسیه، متحدان واشنگتن در خاورمیانه را در معرض خطر فیزیکی و سیاسی قرار می دهد.

به گزارش جماران، گاردین نوشت: در فضای اطلاعاتی، دو ضرب المثل جاری است: بیش از نیاز اطلاعات را بازگو نکن و منبعت را در معرض خطر قرار نده.
این روزنامه افزود: این دستورالعمل به ویژه در جریان مبارزه با داعش، زمانی که قدرت های منطقه ای و جهانی با همکاری یکدیگر تلاش کرده تا این گروه تروریستی را نابود کنند، مصداق داشته است.
گاردین نوشت: گروه موسوم به پنج چشم شامل انگلیس، آمریکا، استرالیا، کانادا و نیوزیلند که به عنوان چشم و گوش جهان غرب فعالیت می کند، طی یک دهه گذشته تلاش کرده اند تا بتوانند در داعش نفوذ کنند. اما به رغم توانمندی های فنی شان، به شدت به اطلاعات انسانی شرکای منطقه ای که توطئه تروریست ها را به ویژه در عربستان سعودی، کردستان عراق، اردن و ترکیه برملا کند، وابسته هستند. 
این روزنامه افزود: از این رو به اشتراک گذاری اطلاعات از سوی هر کدام از اعضاء گروه یاد شده، با رعایت ملاحظاتی که بر اساس آن منبع اطلاعات فاش نشود، صورت گرفته است.
گاردین ادامه داد: هر کس که به آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اطلاع داده است که تروریست ها در خاورمیانه تلاش می کنند تا در رایانه قابل حمل (لپ تاپ) مواد منفجره جاسازی کند و متعاقبا دونالد ترامپ هفته گذشته این مساله را با مقامات روسی ( وزیر خارجه روسیه و سفیر این کشور در واشنگتن) در میان گذاشت، اکنون از اینکه مسکو از این خبر مطلع و نسبت به شیوه جمع آوری اطلاعات آگاهی پیدا کرده است، استقبال نمی کند.
این روزنامه افزود: انگلیس در ماه های گذشته، به تبعیت از آمریکا، قانون منع حمل رایانه قابل حمل در بار دستی مسافران هواپیمای به مقصد آمریکا را به اجرا گذاشت. اروپا نیز به دنبال اجرای نسخه اروپایی این قانون است و این مساله در کل نشان می دهد که اطلاعات با وسعت بیشتری منتشر شده هر چند اشاره ای به منبع و یا روش جمع آوری اطلاعات نشده است.
گاردین نوشت: درز این اطلاعات علاوه بر اینکه برای فرد جاسوس مخاطره آمیز است، برای کشورهای منطقه ای نیز خطرات سیاسی به همراه دارد. قانون منع حمل رایانه قابل حمل در حال حاضر ضربه اقتصادی مهلکی به خطوط هواپیمایی امارات و قطر که بایستی این قانون را رعایت کنند وارد ساخته است؛ این در حالی است که این قانون برای خطوط هواپیمایی انگلیس و آمریکا جاری نیست. 
این روزنامه افزود: اگر یکی از دولت های منطقه دریابد که کدامیک از متحدانش مسئول درز این اطلاعات بوده، اقدام به تلافی کرده و سبب گسترش بی اعتمادی در منطقه می شود.
گاردین نوشت: کشورهای همسایه سوریه و عراق به دلیل ارتباطات قبیله ای با مناطقی که داعش در آنجا فعالیت دارد، نقش مهمی را در جمع آوری اطلاعات از درون داعش ایفا می کنند. یک مامور اطلاعاتی غربی اخیر گفت که اطلاعات حقیقی از داعش مانند «غبار طلا» است. وی افزود: کار ما سخت و پرزحمت است و این ماهیت کار ما است.
این روزنامه افزود: این مامور امنیتی با بیان اینکه ایجاد اعتماد میان شرکای منطقه ای زحمت و زمان زیادی را برده، عنوان کرد که این اعتماد ظرف چند لحظه نابود می شود.
گاردین به نقل از وی افزود: این در حالی است که حسی در میان شرکای آمریکا در منطقه شکل گرفته که حاکی از آن است رویکرد آمریکا در مواجهه با داعش با دیدگاه آنها همسو نیست. 
این روزنامه انگلیسی نوشت: هرچند دونالد ترامپ این اختیار را دارد تا هر اطلاعاتی را غیر محرمانه تلقی کند، اما انتخاب سوژه و مخاطب از سوی او، به این نگرانی دامن زده است.
گاردین افزود: در حالی که روس ها تسلط زیادی بر خاورمیانه نداشته ضمن آنکه اعتماد زیادی به آنها وجود ندارد، کشورهای حاشیه خلیج فارس، مانند عربستان سعودی و یا اردن تمایل ندارند تا مسکو از اسرار آنها مطلع و یا ترامپ اسرار آنها را فاش کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.