شرکت توشیبای ژاپن که وستینگهاس آمریکا پیشتر از واحدهای مرتبط با آن بود و به دلیل ناتوانی در اجرای طرح‌های هسته ای شکست خورد، از تحمل یک خسارت سنگین مالی و اقتصادی خبر داد.

به گزارش جماران و بر اساس تازه ترین آمارهای ارائه شده رسمی از سوی شرکت توشیبا میزان خسارات وارده در تجارت هسته ای به این شرکت هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.
این در حالی است که در سال گذشته مالی هم توشیبا اعلام کرده بود نزدیک به چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار خسارت دیده که امسال و در پایان سال مالی در ماه مارس (اسفند - فروردین) این رقم 2 برابر شده است.
خسارات سنگین توشیبا بعد از تجارت در بخش انرژی اتمی از جمله با شرکت آمریکایی وستینگهاوس به شدت به چهره این شرکت لطمه زده و شاخص سهامش در ژاپن نزدیک به هشت درصد سقوط کرده است.
«شیگه نوری شیگا» مدیرعامل شرکت توشیبا و هفت تن دیگر از مدیران آن، در پی انتشار نتیجه تحقیقات درباره تخلفات حسابرسی در این شرکت پیشتر مجبور به استعفاء شده بودند.
ماموران اداره محاسبات یک سال پیش متوجه مشکلاتی در تراز مالی این شرکت شدند و پس از ‌آن هیات مستقلی از سوی این شرکت مامور تحقیق شده بود که در نهایت اعلام کرد، مدیران شرکت طی شش سال، بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در مورد سود شرکت مبالغه کرده اند.
شرکت توشیبا از بزرگترین شرکت های ژاپنی سازنده وسایل الکترونیکی است.
این در حالیست که برخی از ماموران ممیزی، بازرسی های مالی از توشیبا انجام داده و خواستار توضیحات بیشتری در باره برخی اقدامات شده اند که این شرکت مدعی است در محاسباتش هیچ اشتباهی صورت نگرفته است.
برخی از مسئولان شرکت از جمله رییس مستعفی هیات مدیره متهم هستند که این شرکت در موارد مالی گزارش های ساختگی ارایه کرده و زیان های خود را پنهان می کرده است.
احتمال می رود که توشیبا در آینده نزدیک ساختار تجارت هسته ای خود را تغییر دهد اما جزییات این برنامه معلوم نشده است.
تجارت هسته ای در ژاپن بویژه پس از بروز سونامی و زمین لرزه سال ۲۰۱۱ و فاجعه اتمی در نیروگاه فوکوشیما روند افولی داشته است.
توشیبا از سال ها پیش سهام شرکت وسیتنگهاوس را خریداری کرد و در زمینه انرژی اتمی تجارت خود را آغاز نمود اما همکاری دو شرکت ژاپنی و آمریکایی زیان سنگینی برای توشیبا به همراه داشته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.