دومین دادگاه رسیدگی به درخواست تجدید نظر در حکم تعلیق فرمان مهاجرتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه تشکیل جلسه داد و سه قاضی این پرونده به استماع دفاعیات نمایندگان دولت و مخالفان پرداختند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، موضوع دادگاه دوشنبه، این بود که آیا فرمان مهاجرتی جدید ترامپ که ورود اتباع 6 کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به آمریکا را به طور موقت ممنوع می‌کند، تبعیض علیه مسلمانان به شمار می رود یا نه.
فرمان اجرایی جدید ترامپ با حکم یک قاضی ایالت هاوایی هیچ گاه به مرحله اجرا نرسید. حال دادگاه استیناف حوزه نهم قضایی آمریکا وظیفه رسیدگی به درخواست تجدید نظر در حکم این قاضی را عهده دار شده است.
در جلسه روز دوشنبه دادگاه، قاضی «ریچارد پائز» این پرسش را مطرح کرد که آیا اظهارات رئیس جمهوری آمریکا بر ضد مسلمانان در جریان رقابت‌های انتخاباتی باید در حکم نهایی مد نظر قرار گیرند یا نه.
وی در پاسخ به این سئوال؛ وکیلی که به نمایندگی از ایالت هاوایی در این جلسه حاضر شده بود، گفت: این موضوع گذشنه از اظهارات رئیس جمهوری در جریان رقابت‌‌های انتخاباتی است. دولت‌های آمریکا در پنج دهه گذشته هیچ گاه چنین استثنای عظیمی قائل نشده بودند.
وی ادامه داد: این موضوعی جدید و غیرعادی است که بگوییم چون بعضی از افراد مشمول این طرح برای آمریکا خطرناک هستند، ما همه آنها را از ورود به کشور منع کنیم.
وکلای وزارت دادگستری در این جلسه تاکید داشتند که فرمان اجرایی ترامپ تنها برای حراست از امنیت ملی آمریکا صادر شده و اهداف دیگری پشت آن نبوده است.
همزمان با برگزاری این جلسه، گروهی از مخالفان این فرمان ترامپ در بیرون از دادگاه تجمع کردند و برضد او شعار دادند.
فرمان جدید رئیس جمهوری آمریکا قرار بود از روز 16 مارس (26 اسفند گذشته) اجرایی شود و ورود اتباع سودان، سومالی، لیبی، یمن، سوریه و ایران را به مدت 90 روز منع کند. در فرمان اجرایی پیشین وی که در نهایت لغو شد، نام عراق هم در این فهرست قرار داشت.
علاوه بر ایالت هاوایی و گروهی از نهادهای مدنی که با حکم قضایی مانع اجرای این فرمان شدند، یک قاضی ایالت مریلند هم حکم مشابهی صادر کرده که درخواست تجدید نظر در آن به عهده دادگاه دیگری در حوزه قضایی چهارم آمریکا سپرده شده است. 
در جلسه نخست استماع آن دادگاه که دوشنبه هفته گذشته برگزار شد، برخلاف روند معمول که در ابتدا هیاتی متشکل از سه قاضی در جلسه حاضر می شوند، تمامی قضات حضور داشتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.